Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
با حس خستگی و ناامیدی که سراغم میاد، چکار کنم؟

حتماً دیدی که توو فصل زمستون سرماخوردگی خیلی زیاد میشه و اگه کمی بی‌احتیاطی کنی ممکنه تو هم سرما بخوری. امّا سرماخوردگی فقط جسمی نیست و گاهی روح آدم هم، سرما میخوره و حالش خوب نیست. سرماخوردگی روحی مثل سرماخوردگی جسمی در یه زمان خاص بیشتر میشه و این زمان برای بچه‌ها با نزدیک شدن به زمان آزمون تیزهوشان زیاد دیده میشه. بعد از عید نوروز عده‌ای از بچه‌ها دچار احساس خستگیِ روحی و ناامیدی میشن و انگار روحشون سرماخورده. این نوع سرماخوردگی هم دقیقاً مثل سرماخوردگی جسمی برای بهبود نیاز به زمان داره و باید از راه‌های درمانی درست اقدام کرد.

سرماخوردگی روحی به شدت مُسریه، ولی خوشبختانه میشه از بروز اونها جلوگیری کرد. قرار نیست همه ما سرما بخوریم، ولی اگه مراقب نباشیم به احتمال زیاد، درست مثل سرماخوردگی جسمی این اتفاق میافته؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا این موضوع بهونه‌ای برای درس نخوندن و توقفمون نشه… دلیل این شرایط روحی احتمالاً میتونه یکی از عوامل تحصیلی یا ذهنی زیر باشه:

بالا رفتن انگیزه در آزمون تیزهوشان -آموزشگاه خط علم

دلایل تحصیلی که باعث احساس خستگی و بی‌انگیزگی میشه:

  • درس‌های عقب افتاده
  • دو ماه پیش رو که بسیار پُر فشاره
  • اُفت سرعت مطالعه

دلایل ذهنی که باعث احساس خستگی و بی‌انگیزگی میشه:

  • کم رنگ شدن اهداف
  • فشار روحی چندماه درس خوندن
  • احساس عدم نتیجه گیری
  • توجه به جنبه‌های منفی نتایج آزمون‌های آزمایشی
  • فراموشی دستاوردهای بدست اومده
  • اجرا نشدن برنامه درسی
  • متناسب نبودن تلاش و انتظار از خود

اگه از نتایج آزمون‌ها راضی نیستی و بی انگیزه شدی:

همونطور که در بالا گفتیم یکی از دلایل اصلی که بچه‌ها دچار سرماخوردگی روحی میشن و اُفت انگیزه پیدا میکنن اینه که از نتایج آزمون‌های آزمایشی خودشون راضی نیستن. اگه توام همچنین حس و حالی داری باید بدونی که:

1. هدف اصلی از شرکت در آزمون‌های آزمایشی شناخت نقاط ضعف علمی و مهارتیه و باید خوشحال باشی که نقاط ضعف خودت (علمی و مهارتی) رو داری میشناسی.

2. تو میتونی با استفاده از روش تحلیل آزمون که قبلاً در مقاله “چطور آزمون آزمایشی را تحلیل کنم؟” بهت یاد دادیم نقاط قوت و ضعف خودت رو بررسی کنی و بعد اینکه فهمیدی علت اشتباهاتت چیه، یه راهکار مناسب براشون پیدا کنی.

رفتار هوشمندانه هوشیاری بیشتر و اصلاح رفتاره نه عقب نشینی و دلسردی؛ پس با خودت عهد ببند که فقط رو به جلو حرکت کنی و ادامه بدی.

کم شدن انگیزه در آزمون تیزهوشان -آموزشگاه خط علم

اگه درس‌های عقب افتاده زیادی داری و ناامید شدی:

یکی دیگه از دلایل اصلی که بچه‌ها دچار سرماخوردگی روحی میشن اینه که فکر میکنن حجم زیادی از درس‌ها مونده و وقت کم دارن. درحالیکه از نظر منطقی وقت کافی برای رسیدن به هدف و جبران درس‌های عقب‌مانده قبلی وجود داره. دانش‌آموزان زیادی بودن که در سال‌های گذشته، تونستن با جدی گرفتن این بازه زمانی، سرنوشت خودشونو تغییر بدن و پیشرفت خوبی داشته باشن و به نتیجه دلخواه‌شون یعنی قبولی در آزمون تیزهوشان دست پیدا کنن.

پس با تمام قدرت برای رسیدن به هدفت تلاش کن و فقط روی تلاشت تمرکز کن. امّا اگه هنوز دلشوره داری و نامیدی حتماً مقاله ” اگه از الان بخونم تیزهوشان قبول میشم؟ “رو بخون؛ چون در اون مقاله بطور دقیق بهت گفتیم چطور میتونی در فرصت باقی مونده 18000 تست بزنی و قبولی در آزمون تیزهوشان رو در مُشتت داشته باشی.

حالا که بی انگیزه‌ام چکار کنم، حالم زودتر خوب شه؟

۱. سعی کن فعالیت‌هایی رو توو برنامت قرار بدی که احساس خوب و مثبتی بهت بده. فعالیت‌هایی مثل قدم زدن در پارک، بازی‌های دوران کودکی، تماشای فیلم طنز و خندیدن، گپ و گفتگو با دوستان در مورد موضوعات مورد علاقه‌ات

(هر چیزی جز درس)

2. بی انگیزه بودن رو یه فاجعه غیرقابل درمان تصور نکن و با خودت بگو این حس و حال هم مثل سرماخوردگی جسمی، توو زمستون طبیعی و زودگذره.

3. از ارتباط با آدمایی که دچار این نوع سرماخوردگی شدن و دائما انرژی منفی میدن خودداری کن؛ چون این سرماخوردگی به شدت مُسری و واگیرداره.

4. چند روز به خودت استراحت روحی بده و در این دو سه روز بدون فکر به آزمون تیزهوشان برای خودت زندگی کن. در این مدت اصلاً عذاب وجدان نداشته باش؛ چون اگه استراحت نکنی سرماخوردگیت دیرتر خوب میشه.

5. سعی کن یه روتینِ سالم برای خودت داشته باشی. روزانه 15 تا 30 دقیقه ورزش هوازی انجام بده چون ورزش باعث افزایش نشاط و شادیت میشه. برنامه خواب خودت رو طوری تنظیم کن که سر ساعت مشخصی بخوابی و بیدار شی. حتماً بین 6 تا 8 ساعت رو کامل بخواب و غذای سالم بخور و غذاهای فست فودی و کافئین‌دار رو تا جای ممکن حذف کن.

6. یکی از دلایل سرماخوردگی روحی و بی‌انگیزه‌شدن اینه که ذهنت به شدت شلوغ و آشفته هست. سعی کن فضای مطالعه و کتابخونه‌ت رو منظم نگه داری و برنامه‌های فوق‌برنامه رو حذف کنی تا دغدغه فکری دیگه‌ای نداشته باشی.

7. اگه احساس کردی بعد از دو هفته علارقم انجام همه موارد بالا، بازهم توانایی غلبه بر مشکلاتت رو نداری حتماً از افراد متخصص کمک بگیر. یادت باشه هدفت از این کار تخلیه ذهنت از افکار منفیه پس از افراد غیرمتخصص به هیچ عنوان راهکار نخواه.

8. اما موثرترین راه غلبه بر احساس سرماخوردگی: یکبار دیگه اهداف و آرزوهاتو به خودت یادآوری کن و نگران رسیدن به آرزوهات نباش. مطمئن باش با انجام کارهایی که در این مقاله بهت گفتیم میتونی خیلی زود به خودت مسلط شی و در آزمون تیزهوشان موفق باشی.

در این مقاله در مورد حال و هوای این روزها گفتیم. اگه راهکارهای عملی و مرحله به مرحله‌ای که در این مقاله گفته شد، انجام بدی خیلی زود به دوران اوج خودت برمیگردی و میتونی با انرژی و انگیزه زیاد، به درس خوندن برای قبولی در آزمون تیزهوشان ادامه بدی . یادت باشه مهم نیست چقد با آرزوهات فاصله داری فقط کافیه کمی به خودت فرصت بدی تا دوباره شاداب و پرانرژی به مسیر اصلی برگردی.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی