تکنیک های مدیریت آزمون تیزهوشان
تکنیک های مدیریت آزمون تیزهوشان
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

تکنیک های مدیریت آزمون تیزهوشان

با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون تیزهوشان، سوال مهم اینه که الان باید چکار کنیم؟ چه برنامه‌ای رو پیش بگیریم؟ و چطور مطالعه کنیم؟ برای قبولی در آزمون تیزهوشان یکی از مهم‌ترین کارها در این بازه زمانی، شرکت در آزمون‌های آزمایشی و مسلط‌شدن به مهارت‌های آزمون دادنه. امّا این مهارت‌ها چیه؟ و چطور میشه در اونها مسلط شد؟ با من در این مقاله از آموزشگاه علمی خط علم همراه باشید تا به این سوالات پاسخ بدم و با آمادگی کامل در رو آزمون شرکت کنی.

3 compressed

مهارت‌های لازم برای آزمون تیزهوشان چیه؟

بطور خلاصه این مهارت‌ها شامل موارد زیر میشه:

  • مدیریت آزمون: در ادامه مقاله در موردش مفصل توضیح میدم.
  • توانایی شناخت سوالات سخت، ساده، وقت گیر: با زدن تست‌های مختلف این مهارتو بدست میاری.
  • ۱۲۰ دقیقه بصورت مداوم از ذهن استفاده کردن: با زدن تست‌های جامع در منزل و شرکت در آزمون‌های شبیه ساز این مهارت رو بدست میاری.
  • مدیریت تعداد اشتباهات: صداقت با خودمون، مشخص کردن حداقل سوال با توجه به توانمندی‌های خودمون، مرور اشتباهات آزمون‌های گذشته و تست‌های اشتباه منزل.
  • تمرین افزایش تمرکز : توو خونه همیشه دنبال جَو آروم برای مطالعه و تمرین نباش.
  • نترسیدن از پاسخبرگ خالی: به خودت و آموزش‌ها و مشاوره‌هایی که داشتی ایمان داشته باش و این نگرش و روحیه‌ رو داشته باش که قرار نیست ۱۰۰% سوالات پاسخ بدی.
  • افزایش دقت همراه با بالارفتن سرعت: زدن تست فراوون توو خونه به‌صورت زماندار و مرحله به مرحله، تحلیل و آنالیز بی دقتی‌ها و سعی در عدم تکرار اونها

چطور آزمون آزمایشی را تحلیل کنم؟

تکنیک های مدیریت آزمون تیزهوشان

برای مدیریت آزمون تیزهوشان چه اقداماتی لازمه؟؟

شناخت و صادق بودن با خود (تکنیک حداقل سوال): اگه جزو اون دسته از بچه‌هایی هستی که به خوبی تا الان درسارو خوندنی و سطح توقعت از خودت بالاست، تکنیک حداقل سوال خیلی بهت کمک کننده هست. این تکنیک بر اساس توانمندی‌ها و میانگینِ درصدهای اخیرت برای هر بخش تعیین میشه. با استفاده از این تکنیک یادت میمونه که قرار نیست به  ۱۰۰% سوالات پاسخ بدی و همیشه یه سری سوالات سخت، چالشی، زمان‌بر و جدید داخل آزمون‌ تیزهوشان هست که باید ازشون عبور کنی؛ پس یادت باشه باید خودت رو برای پاسخ‌ ندادن به یه سری سوالات در سر جلسه آزمون سمپاد آماده کنی.

در ضمن تکنیک حداقل سوال به شدت به کنترل استرست کمک میکنه. مثلاً اگه حداقل درصد تعیین شده برای بخش هوش ریاضی ۵۰ درصده، اجازه داری از هر ۱۰ سوال به ۵ سوال پاسخ ندی. اینجوری اگه برای مثال ۳ سوال اول هوش ریاضی رو نتونستی جواب بدی، بهم نمی‌ریزی و با خودت میگی این ۳ سوال جزو همون ۵ تاست که نباید بزنم، پس استرس نمی‌گیرم.

عبور سوالات سخت و وقت‌گیر: از همین الان توو خونه و آزمون‌های شبیه ساز، اونقدر روی خودت کار کن که سوالات سختی که خیلی زمان بره و قابل حل هم ممکنه نباشه؛ مثل پرش از مانع بهش نگاه کنی و از این سوالات عبور کنی.

استفاده از تکنیک ضربدر و دایره: ما در جلسه آزمون با ۴ نوع سوال سر و کار داری:

  •   سوالاتی که در زمان استاندارد برات قابل حله: این سوالات رو قطعاً حلشون می‌کنی.
  • سوالاتی که بلد نیستی و با فکر کردن هم نمی‌تونی اونها رو حل کنی: اینها سوالاتیه که کنارشون باید ضربدر بزنی.
  • سوالاتی که اونها رو بلدی امّا وقت گیره یا برات مبهمه: 

فرض کن یه پروژه رو ۳۰درصدشو رفتی جلو و متوجه شدی نتیجه نمیده و یه پروژه دیگه هم داری ۷۰ درصد پیش رفته اونهم متوجه شدی جواب نمیده، کدوم رو باید رها کنی؟ دقیقاً پاسخ‌ دادن به سوالات وقت‌گیر هم اینطوریه که اول آزمون شروع میکنی تا نصفه پیش میری ولی دلت نمیاد رهاش کنی ولی این رها نکردن کار به شدت اشتباهیه؛ چون طبق اصل خود فعالی، ناآگاهانه تو رفتی سوال بعدی امّا چراغی در ذهنت روشنه و همچنان داره به سوال قبلی فکر میکنه و ممکنه جواب و روش حل اون هم یهو به ذهنت برسه.

پس باید چکار کنی؟ کنار این نوع سوالات دایره بزن تا اگه انتهای آزمون زمان اضافی آوردی؛ برگردی و اونها رو حل کنی. یادت باشه اگه دلت نیاد از سوالات وقت گیری که بلد هستی عبور کنی؛ این سوالات مثل یه باتلاق تو رو به داخل خودشون میکشونن و یهو به خودت میای و میبینی زمان آزمونت رو از دست دادی و ادامه آزمون هم به خاطر استرس بالا و ازدست دادن زمان خراب میکنی.

نکته بسیار مهم: اینکه در شروع آزمون تیزهوشان بیای دفترچه سوالات رو چند دقیقه ورق بزنی و ببینی سوالات برات سخته یا آسون؟ کار بسیار وحشتناکیه؛ چون سوالات ساده و سخت در آزمون تیزهوشان یک ارزش رو دارن.

برای آزمون تیزهوشان آماده شیم؟ آموزشگاه خط علم
  • سوالات شک‌دار:

اگه بین ۴ گزینه، ۲ گزینه رو کاملاً رد کردی و بین ۲ گزینه دیگه شک داشتی، مجاز هستی اون سوال رو هم علامت بزنی. چون در این حالت احتمال اینکه پاسخ شما درست باشه ۵۰ درصده. البته به شرطی که آدم شکاکی نباشی و گزینه‌ی اولی که به ذهنت میرسه رو حتماً بزنی و خرابش نکنی. (سعی کن گزینه هارو عوض نکنی.)

برای مواجه شدن با سوالات شک دار، باید با شرکت در آزمون‌های آزمایشی نسبت به خودت شناخت پیدا کنی. مثلاً من همیشه در سوالات درک مطلب هوش کلامی شک میکنم و اشتباه میزنم ولی در سوالات الگوهای عددی هوش ریاضی شانسم همیشه درست گفته. پس در هوش کلامی وقتی شک میکنی اون سوال رو نزن؛ امّا در سوالات هوش ریاضی شک رو بزار کنار و تست رو بزن. معمولاً بچه‌ها بیشتر در دروس خوندنی مثل زیست، پیام آسمان شک می‌کنند و این به خاطر عدم مطالعه عمیقه؛ چون همیشه تو مدرسه حتی اگه نصفه نیمه هم جواب دادیم یه بخشی از نمره رو گرفتیم. میتونی در مباحثی که شک می‌کنی دستت رو بذاری روی گزینه‌ها و اجازه ندی گزینه‌ها تو رو به شک بندازن.

استفاده از تکنیک زمان نقصانی: این تکنیک میگه سعی کن هر تست رو کمتر از زمان استاندارش که روی دفترچه خورده بزنی و خب با استفاده از تکنیک ضربدر دایره هم در انتهای آزمون زمانی رو اضافه میاری و میتونی برگردی سوالات باقی مونده رو که علامت زدی پاسخ بدی. خوبی این روش اینه که زمانی برای مرور در انتهای کار خواهی داشت. در این زمان دیگه میدونی سطح هر سوال در هر بخش به چه صورته و با دید بازتری شروع به پاسخ دادن به سوالات باقی مانده میکنی. مثلاً در هوش ریاضی متوجه شدی که الگوهای سختی دادند؛ امّا مبحث هوش ریاضی ترکیبش با تصویر ساده‌تر بود پس برو سوالات دایره دار اون بخش ساده رو جواب بده. البته ممکنه زمان‌بندی و مدیریت زمانت در هر بخش اجازه نداده به سوالات انتهایی پاسخ بدی، اولویت با این سوالاته بعد سوالات دایره دار.

ساعت مچی برای شرکت در آزمون تیزهوشان تکنیک ساعت مچی چیه؟ آموزشگاه خط علم

تکنیک ساعت مچی: در آزمون‌های آزمایشی برای خودت تعداد ۱۰ سوال مشخص کن و سعی کن زیر ۱۰ دقیقه به این سوالات پاسخ بدی و نهایتاً با تکنیک زمان نقصانی مقداری از زمان خودت رو برای برگشت به سوالات دایره‌دار نگه دار. حتماً به خودت قول بده که اگه قراره سوال ۱ تا ۱۰ رو زیر ۱۰ دقیقه پاسخ بدی وقتی سوال ۷ هستی و ۱۰ دقیقه تموم شده تعلل نکنی و به سوال شماره ۱۱ بری.

ترتیب پاسخگویی به سوالات دفترچه: به هیچ عنوان ترتیب دفترچه سولات آزمون تیزهوشان رو تغییر نده به خصوص ششمی‌ها چون اصلاً معلوم نیست بخش‌ها از هم تفکیک شده باشن و سوالات مثل آزمون ۱۴۰۰ میتونه درهم باشه.

در جلسه آزمون تیزهوشان خودت رو با هیچکس مقایسه نکن: سر جلسه نه به چپ نه به راست نه جلوییت و عقبی کار نداشته باش. میبینی بغل دستیت داره تند تند پاسخ‌برگش رو سیاه میکنه شروع میکنی به استرس گرفتن؟ آخه از کجا میدونی داره درست جواب میده یا نه؟ موقع آزمون دادن یاد بگیر که فرض کنی توی یه جزیره تنهایی؛ نه از مراقب چیزی بپرس نه به اطرافت توجه کن و این کار رو توو خونه هم تمرین کن و از پدر و مادرت موقع آزمون دادن هیچی نپرس.

در جلسه آزمون تیزهوشان سوالات رو کنترل کن: همیشه بلافاصله بعد از اینکه به پاسخ سوال رسیدی اون رو وارد پاسخ‌برگ کن و هیچ موقع برای انتهای آزمون نگذار. هر ۱۰ سوال هم چک کن که همه چیز مرتبه یا نه؟ یه وقت سوالات رو بالا پایین وارد نکرده باشی!

استفاده از وقفه در آزمون تیزهوشان: در حین آزمون حداقل باید یکبار چند جرعه آب، مواد قندی طبیعی بخوری و هر ۳۰ الی ۴۰ سوال سرتو بالا بگیری، چند ثانیه یه نفس عمیق بکش و آزمون رو ادامه بدی. به وسط آزمون هم رسیدی یه حرکتی به گردن و سرتون بده تا جریان خون به مغزت بهتر برسه. به وفور داریم بچه‌هایی که سوالات آخر آزمون رو خراب میکنن چون هیچ وقفه‌ای بین پارت‌های آزمون ندادن.

به قول کوهنوردا: قبل از اینکه خسته بشی استراحت کن و اِلا میبُری!!

عدم حذف برخی از مطالب در آزمون تیزهوشان: سفید گذاشتن یه بخش بصورت کامل بسیار خطرناکه. هیچ مبحث و درسی رو حذف نکن.

هدف از مدیریت و هنر آزمون اینه که تو به اونچه براش زحمت کشیدی، زمان گذاشتی، درس خوندی، تست زدی و لایقش هستی برسی.

راستی یادت باشه که تمام موارد گفته شده رو در خونه با زدن تست زماندار و در آزمون‌های آزمایشی تمرین کنی.

برای تست زماندار زدن باید از یک کتاب جدید استفاده کنی و این کتاب رو برش بده و حداقل ۲ مبحث متفاوت رو کنار هم قرار بده و شروع کن به تست زمان دار زدن.

در این مقاله سعی کردم تکنیک‌های مدیریت آزمون تیزهوشان و تمام نکات لازم که میتونه به قبولی تو در آزمون مدارس استعدادهای درخشان کمک کنه؛ گفته بشه. شما برای مدیریت آزمون از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا هیچ کدوم از تکنیک‌هایی که در مقاله گفتم رو اجرا میکنید؟ خوشحال میشم از تجربه‌های شما در آزمون تیزهوشان بیشتر بدونم. به امید موفقیت همه شما عزیزان در آزمون تیزهوشان 1402-1403

بدون عنوان

Rated 5 out of 5
18 بهمن 1402

عالیه

آرتین
سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی