Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
هوش ریاضی تیزهوشان، منطقی: ترسناک‌ترین و شیرین‌ترین مبحث آزمون تیزهوشان
هوش ریاضی تیزهوشان، منطقی: ترسناک‌ترین و شیرین‌ترین مبحث آزمون تیزهوشان

هوش ریاضی تیزهوشان در آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان هرسال بچه‌های عزیزمون رو به معنای واقعی به چالش میکشه و با طرح سؤالات پیچیده و نسبتاً سختی که داره؛ باعث میشه تعدادی از دانش‌آموزان در جلسه آزمون دچار استرس بشن و نتونن اونطور که باید به بقیه سؤالات آزمون تیزهوشان پاسخ بدن.

 درس ریاضی همیشه برای دانش‌آموزان مدرسه، سخت و چالش‌برانگیز بوده و بزرگترین دغدغه اکثر خونواده‌های عزیز، ریاضی و حل تمرینات ریاضی، فهمیدن مطالب ریاضی و کسب نمره عالی در درس ریاضی بوده و هست، طوریکه در طول سال تحصیلی و همیشه در جستجوی معلم خوب ریاضی و آموزشگاه عالی برای ارتقای سطح ریاضی فرزندشون هستن.

ریاضی چیست؟

حساسیت نمره ریاضی معمولاً به این نکته برمیگرده که خونواده‌ها، ریاضی و نمره ریاضی رو ملاک باهوش بودن فرزندشون قرار میدن. به دانش‌آموزی که در درس ریاضی نمره 20 بگیره باهوش میگن، درحالیکه همین دانش‌آموز اگه نمره فارسی رو 20 و نمره ریاضی رو 16 بگیره میگن: “ای بدک نیست! مثل اینکه فارسیت خوبه!” همین! “فارسیت خوبه”

متأسفانه نمره فارسی ملاک باهوشی نیست و با وجود نمره عالی فارسی که میتونه نشون دهنده قدرت بالایی این فرد در هوش کلامی باشه، او رو یه دانش آموز معمولی خطاب میکنن و تمام تلاش خونواده روی درس ریاضی متمرکز میشه و با گرفتن معلم خصوصی و رفتن به آموزشگاه تلاش میکنن نمره ریاضی او رو ارتقا بدن و به عدد 20 برسونن.

حالا تصور کن این ریاضی پر دردسر امّا شیرین با هوش ترکیب بشه. احتمالاً حساب کار دستت اومد که خونواده رو به چه چالشی میندازه. البته این تمام ماجرا نیست چون اکثر سؤالت هوش ریاضی، خلاقانه‌اند و برای حلشون باید از قدرت خلاقیت هم استفاده شه.

چرا سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان ترسناکه؟

همونطور که گفتیم ترسناک‌ترین و سرنوشت‌سازترین مبحث آزمون تیزهوشان، هوش ریاضی هست. شاید بگی واژه ترسناک کمی اغراق آمیزه امّا اینطور نیست و واقعاً مبحث هوش ریاضی ترسناک و سرنوشت سازه. برای اینکه موضوع رو بهتر درک کنی بیا به روز آزمون تیزهوشان بریم و بینیم رفتار دانش آموز در جلسه آزمون، هنگام مواجه با سؤالات نسبتاً سخته هوش ریاضی چطوره؟

فرض کن دانش‌آموز در حال حل‌کردن سؤالات آزمون تیزهوشانه و به مبحث هوش ریاضی میرسه و تعدادی سؤال هوش ریاضی رو می‌بینه که ظاهری بسیار زیبا و آشنا برای او دارن. او شروع به حل‌کردن سؤالات میکنه. امّا ازونجایی که دانش‌آموز فقط خودش رو می‌بینه و دسترسی به حال‌وهوای بقیه دوستاش نداره، نمیتونه بفهمه این سؤالات فقط برای خودش سخت و لاینحله یا برای بقیه هم همینطوره

مبنا رو براین قرار میده که فقط من بلد نیستم و تمام تلاشش رو میکنه و زمانش رو میذاره تا به این سؤالات جواب بده. در این لحظات حساس و سرنوشت‌ساز دانش‌آموزای مختلف تصمیمات مختلفی میگیرن که در قبولی آزمون تیزهوشان تاثیر زیادی داره.

ریاضی منطقی چیه و چطور میشه در آزمون تیزهوشان عالی تستاشو زد؟

5 گروه دانش آموز، با 5 استراتژی متفاوت و 5 نتیجه متفاوت

وقتی دانش‌آموزا به سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان میرسن، معمولاً رفتارهای متفاوتی دارن که در نتیجۀ نهایی یعنی قبولی تیزهوشان تاُثیر چشمگیری داره. بیا به جلسه آزمون برگردیم و رفتار اونها رو رصد کنیم:

 گروه اول: دانش‌آموزای گروه اول به آسونی فریب نمیخورن و میتونن زمانشون رو به خوبی مدیریت کنن. اونها سعی میکنن آزمون رو مهندسی‌شده ادامه بدن چراکه با برنامه به جلسه آزمون اومدن و وقتی می‌بینن سؤالاتی رو بلد نیستن یا سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان خیلی زمان‌بر هست، اونها رو رها میکنن و به سراغ سؤالات بعدی میرن تا اگه سؤال بعدی آسون بود، سریع بهش جواب بدن و امتیازش رو بدست بیارن. این گروه از دانش‌آموزا منطقی‌ حرکت میکنن و معمولاً از سرجلسه آزمون تیزهوشان پشیمون بیرون نمیان.

گروه دوم: دانش‌آموزای گروه دوم سعی میکنن به هر قیمتی که شده سؤالات رو حل کنن. اونها مدعی‌اند که توانایی بسیار بالایی دارن و میتونن سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان رو به راحتی جواب بدن پس سعی میکنن همه سؤالات رو حل کنن و برای این کار زمان بیشتری نسبت به زمان استاندارد به این سؤالات اختصاص میدن.

در اینجا حتی اگه خوشبینانه فرض کنیم به سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان درست پاسخ‌دادن؛ این دسته از دانش‌آموزا از این اقدام خودشون ضربه میخورن؛ چون مهم‌ترین فاکتور یعنی زمانشون رو از دست دادن  و برای بخش‌های انتهای آزمون به اندازه کافی زمان ندارن. چه بسا که تعدادی از سؤالات بخش‌های پایانی بسیار آسون بودن و با یه نگاه می‌تونستن بهشون جواب بدن؛ امّا دیگه فرصت و زمانی برای پاسخ‌دادن به اونها رو ندارن.

اونها فراموش میکنن در این زمان محدود تعداد سؤالاتی که می‌تونستن پاسخ صحیح بدن خیلی بیشتر از تعداد سؤالاتی هست که از هوش ریاضی حل کردن. پس در نهایت امتیاز کلشون خیلی پایین میاد و ممکنه درصورت قبولی در مدارس تیزهوشان نتونن اولویت یکشون قبول شن و حتی شاید بطور کلی  از گردونه رقابت حذف بشن.

گروه سوم: گروه سوم بدشانس‌ترین گروه دانش‌آموزا هستند؛ اونها زمان زیادی رو برای حل‌کردن و پاسخ‌دادن به سؤالات هوش ریاضی میگزارن ولی به سؤالات هوش ریاضی آزمون تیزهوشان، پاسخ اشتباه میدن. متأسفانه اونها خیلی سریع از گردونه رقابت تیزهوشان حذف میشن.

گروه چهارم: گروه چهارم دانش‌آموزان گروه حساس هستند، این دسته معمولاً از معلم خصوصی و کلیه امکانات استفاده کردن؛ امّا با دیدن سؤالات سخت و چالشیِ هوش ریاضی و عدم توانایی در پاسخ دادن به اونها رنگ از رخسارشون میره و دچار اضطراب و استرس میشن و شیرازه ذهنشون کلاً از هم میپاشه و علاوه بر اینکه سؤالات هوش ریاضی رو نمی‌تونن پاسخ بدن، سؤالات  بخش‌های دیگه هم خراب میکنن و پاسخ اشتباه میدن و مثل گروه قبلی آزمونشون رو خراب میکنن و به نتیجه مورد نظرشون یعنی قبولی در تیزهوشان نمیرسن.

و گروه آخر: دانش‌آموزانی هستند که به معنای واقعی قدرتمند، خلاق و سرعتی هستن و میتونن سؤالات هوش ریاضی رو در زمان استاندرد درست پاسخ بدن. این گروه قطعاً بهترین دبیرستان تیزهوشان و اولویت یکشون قبول میشن.

هوش ریاضی، منطقی

بهترین برنامه و استراتژی در مواجه با سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان چیه؟

حالا متوجه ترسناک‌بودن هوش ریاضی شدی؟ دلیلش اینه که در اکثر موارد باعث میشه دانش‌آموز ضربه بخوره و آزمونش رو خراب کنه. شاید فکر کنی اینکه مشکلی نیست و اگه سؤالی رو بلد نباشم اون رو حل نمی‌کنم. مشکل همین‌جاست؛ دانش‌آموز باید از بُعد روحی و روانی اینقدر قوی باشه که بتونه از یک سری سؤالات بگذره و اونها رو حل نکنه و روحیه خودشو حفظ کنه یا اینقدر باهوش و زرنگ باشه که با نگاه‌کردن به سؤالات بفهمه کدوم سؤالات زمان‌سوز یا زمان‌بر هستن و با علامت‌گذاری کردن از روی اون سؤالات بپره انگار در مسابقه دو میدانی با مانع شرکت کرده؛ و اگه سؤالی رو پاسخ داد مطمئن باشه که جوابش درست و صحیحه.

در ذهن طراح سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان چی میگذره؟

ذات هوش ریاضی به گونه‌ای هست که طراح سؤال به راحتی میتونه گزینه‌هایی داخل سؤال قرار بده که دانش‌آموز با حل‌کردن سؤال به اون گزینه‌ها برسه؛ امّا اون گزینه جوابِ غلط باشه یا پاسخِ صحیح، گزینه‌ای باشه که دور از ذهنه.

کیفیت،درجه سختی و ترکیبی بودن سؤالات هوش در آزمون تیزهوشان همه و همه بستگی به نظر طراح سؤال داره. سؤالات هوش ریاضی ترکیبی از مسائل ریاضی، روابط بین اعداد و اشکال، روابط بین اعداد و حروف و روابط بین زاویه‌ها و اضلاع و خیلی مباحث گسترده دیگه هست و گاهاً سؤالات، ترکیب مباحث هوش ریاضی با هوش‌های دیگه هست که باعث میشه سؤالات خلاقانه‌ای طراحی بشن.

حقیقت اینه که پاسخ ندادن به سؤالات هوش ریاضی (درصورتیکه سوال سخت یا وقتگیر باشه) قدرت میخواد و این مبحث بسیار شیرین و خلاق رو نباید دست کم بگیرید؛ البته ازش نترسید فقط سعی کنید با مباحث هوش ریاضی دوست باشید.

سوالات هوش ریاضی در آزمون تیزهوشان

سؤالات هوش ریاضی تیزهوشان رو چطور حل کنیم؟

در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان سال 1400، بیشتر از 20 درصد سؤالات از مباحث هوش ریاضی بود و سؤالاتِ بسیار چالشی نیز طرح شده بود. درحالیکه در سال 1401 سهم هوش ریاضی ناچیز بود؛ امّا یه نکته خیلی مهم وجود داره سختی سؤالات هوش ریاضی با خلاقیت قابل حل هستن. این سؤالات اکثراً نکته‌ای ریز و جالب دارن که با پیداکردن این نکته میتونی خیلی راحت حلش کنی ولی اگه نکته سؤال رو پیدا نکنی زمان زیادی رو باید صرف کنی تا پاسخ رو دربیاری.

پس باید دنبال راه حلی باشیم که نکات نهفته در سؤال رو خوب و صحیح و سریع پیدا کنیم. عملاً برای حل سؤالات هوش ریاضی باید خلاقیت بالا داشته باشی. تکنیک‌های حل مسئله رو بلد باشی. مباحث ریاضی رو مسلط باشی و روابط بین اعداد ارقام حروف اضلاع زاویه و … خوب بدونی.

کمک گرفتن از بهترین اساتید هوش ریاضی تیزهوشان برای حل کردن این سؤالات

شما برای تسلط در مباحث هوش ریاضی علاوه بر اینکه باید در کلاس‌های خصوصیِ هوش ریاضی شرکت کنی. باید از کتاب‌های مختلف تست‌های زیادی رو حل کرده باشی و  استادی حرفه‌ای در کنارت باشه تا روابط ریاضی رو به بهترین شکل به شما آموزش بده. این استاد هوش ریاضی باید تکنیک‌های حل مسئله رو به شما آموزش بده و از دیدگاه طراح، سؤال رو برای شما حل کنه و درنهایت راه‌های یافتن نکات هر سؤال رو به شما یاد بده.

یکی از بهترین اساتید هوش ریاضی ایران که خودشون طراح آزمون هوش و مؤلف کتاب تیزهوشان ریاضی هستن؛ استاد حسام خلج طهرانی همراه با جزوات طلایی شون هست و خوشبختانه دوره‌های ایشون در موسسه خط علم برگزار میشه. اگه دوست داری در کلاس‌های فوق العاده یکی از بهترین اساتید تیزهوشان شرکت کنی، پیشنهاد میکنم کلاس‌های استاد خلج طهرانی رو از دست نده.

برای خوندن نقطه نظر دوستانت در مورد استاد خلج طهرانی به اینجا سربزن.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی