Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

استرس شب آزمون تیزهوشان چی کار کنیم؟

استرس شب آزمون تیزهوشان

شکی در آن نیست که استرس شب قبل آزمون تیزهوشان بسیار آزاردهنده است. من خودم در پایه سوم‌ راهنمایی و حتی شب قبل از کنکور این حس را تجربه کردم. معمولا در آن شب‌ها مدام افکار منفی ذهنم را آزار می‌داد و باعث می‌شد که به سختی بخوابم. افکاری مانند اینکه نکنه در آزمون قبول نشم یا اینکه یه بار دیگه فرمول‌های ریاضی را مرور کنم و …. مدام در ذهنم ایجاد می‌شد. متاسفانه، افکار منفی کابوس بد شما و دلیل اصلی استرس شب آزمون تیزهوشان است. ما در این مقاله قصد داریم تا راه کارهایی جهت کاهش استرس شب آزمون تیزهوشان مطرح کنیم.

استرس شب آزمون تیزهوشان
استرس شب آزمون تیزهوشان

1)برای کنترل استرس شب آزمون تیزهوشان وعده غذایی سالم بخورید:

همیشه باید تا حد امکان سالم غذا بخورید، اما این امر مخصوصاً عصر قبل از آزمون تیزهوشان و در روز امتحان بسیار مهم است. شما باید یک وعده غذایی متعادل با مقداری کربوهیدرات جهت ایجاد انرژی، پروتئین برای قدرت مغز و مقدار کمی قند طبیعی، برای کنترل استرس شب آزمون تیزهوشان میل کنید. داشتن قند بیش از حد در شب قبل از آزمون تیزهوشان می‌تواند شما را بیدار نگه دارد و اگر قبل از امتحان مقادیر زیادی قند مصرف کرده باشید، ممکن است در طول آزمون تمرکز کردن برایتان سخت و دشوار به نظر برسد.

2) تنظیم زنگ هشدار :

به دلیل داشتن استرس شب آزمون تیزهوشان این احتمال وجود دارد که شب دیر بخوابید و نتوانید صبح به موقع بلند شوید. بدترین اتفاقی که ‌می‌تواند پیش آید، این است که آزمون را از دست بدهید! برای جلوگیری از این امر، حتماً زنگ ساعت خود را از شب قبل تنظیم و یادتان باشد از چند زنگ هشدار به صورت متوالی استفاده نمایید.

3) زیاد آب ننوشید:

در حالی که همیشه مهم است که هیدراته بمانید، باید از نوشیدن بیش از حد آب در شب قبل از امتحان خودداری کنید، زیرا داشتن مثانه پر می‌تواند شما را در طول شب برای استفاده از سرویس‌بهداشتی بیدار کند و این امر باعث افزایش استرس شب آزمون تیزهوشان می‌شود. خواب قبل از آزمون تیزهوشان بسیار اهمیت دارد، بنابراین بهتر است تا حد ممکن هیچ وقفه‌ای در خوابیدن ایجاد نشود.

4) خواب کافی داشته باشید:

خوابیدن به مغز شما کمک می‌کند تا هم بتوانید تمرکز بیشتری داشته باشید و هم یادآوری مطالب خوانده شده راحت‌تر صورت پذیرد. همچنین شما را آماده می‌کند تا روز بعد با انرژی بیشتری سر جلسه آزمون حاضر شوید، بنابراین سعی کنید حداقل ۷ الی ۸ ساعت، شب قبل از آزمون تیزهوشان بخوابید.

استرس شب آزمون تیزهوشان
استرس شب آزمون تیزهوشان

5) سعی کنید مطالعه‌ای نداشته باشید :

مطالعه قبل از آزمون تیزهوشان، تنها باعث افزایش استرس شب آزمون تیزهوشان و نارضایتی از مطالب خوانده شده می‌شود. یادتان باشد هر چه بیشتر مطالعه کنید، میزان استرس شما افزایش می‌یابد و این میزان تنش باعث افزایش آدرنالین در بدن و مانع از خواب راحت است. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مطالعه کردن بپرهیزید.

6) ورزش کنید:

ورزش باعث افزایش اندورفین می‌شود و به کاهش استرس شب آزمون تیزهوشان کمک می‌کند. همیشه ایده خوبی است که نوعی فعالیت بدنی را انجام دهید، که از آن لذت می‌برید. این فعالیت می‌تواند دویدن، پیاده روی در بازه زمانی کوتاه، تمرین یوگا یا شرکت در یک کلاس ورزشی گروهی باشد. فعالیت بدنی بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت و همچنین احتمالاً به خواب بهتر در طول شب کمک می‌کند.

7) برای صبح آماده شوید:

وقتی روز آزمون تیزهوشان از خواب بیدار می‌شوید، نباید نگران چیزی باشید. به همین دلیل باید از شب قبل آماده شوید. این می‌تواند شامل بسته بندی میان وعده، تهیه صبحانه از قبل و حتی آماده کردن لباس هایتان باشد. همچنین می‌توانید مطمئن شوید که کیف شما با هر ابزاری که نیاز دارید (مانند مداد، پاک‌کن، تراش و غیره) بسته بندی شده است تا وقتی از خواب بیدار شدید، آماده حرکت باشید!

8) برای کنترل استرس شب آزمون تیزهوشان آرام باشید و مثبت فکر کنید:

در حالی که ممکن است گفتنش راحت‌تر از انجام دادن آن به نظر برسد، شما باید قبل از امتحان آرامش داشته و به چیزهای خوبی فکر کنید. در حالت ذهنی آرام، می‌توانید راحت‌تر به حافظه خود دسترسی و بهترین آمادگی را برای امتحان داشته باشید. به منظور آرامش در شب قبل یا روز امتحان، برخی از این موارد را بررسی نمایید: ورزش، مدیتیشن، یوگا، کاهش مصرف کافئین، کاهش مصرف قند، سوزاندن شمع، گوش دادن به موسیقی کلاسیک، پیاده روی و غیره. هرکسی راه‌های متفاوتی برای آرامش پیدا می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که بهترین کار را انجام می‌دهید.

استرس شب آزمون تیزهوشان
استرس شب آزمون تیزهوشان

مواردی که باید سر جلسه آزمون تیزهوشان همراه داشته باشیم

جهت آمادگی برای روز آزمون تیزهوشان، چک لیستی از مواردی که باید به خاطر بسپارید برای خود بنویسید. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مداد
  • پاک کن
  • ساعت
  • کارت ورود به جلسه
  • آب
  • تراش
  • سنجاق کارت شناسایی

نتیجه‌گیری:

همه می‌دانیم استرس شب آزمون تیزهوشان یک چیز طبیعی است. به خاطر داشته باشید که امتحانات برای ترسیدن شما نیستند. در عوض، آن‌ها برای آزمودن دانش شما نسبت به دیگران طراحی شده‌اند، بنابراین بهتر است، در کلاس‌ها به روز باشید و زمان خود را عاقلانه مدیریت تا همیشه احساس آمادگی کنید. هرکسی تکنیک‌های مطالعه و منابع مفید متفاوتی دارد، اما وقتی روش خود را پیدا کردید، می‌توانید به آنها پایبند باشید. فراموش نکنید هر چه مطالعه شما در طول سال تحصیلی بیشتر باشد، استرس شما در شب قبل آزمون تیزهوشان کمتر است.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی