Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

چگونه یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان بنویسیم:

برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

زمانی که من یک دانش‌آموز بودم همیشه یک سوال در ذهن داشتم و اون این بود که چرا بعضی از دوستان من وقت برای بازی و سرگرمی دارند در صورتی که من مدام در حال درس خواندن بودم تازه در خیلی از آزمون‌ها نمرات آن‌ها از من بهتر شد؟

بعد از پرس و جو متوجه شدم که آن‌ها برای زمان خود برنامه ریزی می‌کنند. برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان یک برنامه مدیریت زمان است که به شما برای رسیدن به مدارس تیزهوشان، مطالعه موثر و … کمک می‌کند. در این برنامه، روزها و زمان‌های مطالعه را مانند تعهداتی به خود ثبت خواهید کرد تا در آینده به آن عمل کنید. با ایجاد زمان اختصاصی به مطالعه، می‌توانید وظایف و تکالیف را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم کنید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دیگر به تمامی کارهای خود در یک روز خواهید رسید. در این مقاله ما درباره‌ی فواید یک برنامه مطالعاتی و همچنین نحوه نوشتن آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای داشتن یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

مزیت اصلی یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان این است که ذهن شما سازماندهی و منظم خواهد شد و مهم‌تر از همه اینکه از قبل می‌دانید چه درسی را باید مطالعه کنید. هنگامی که همه چیز را برنامه‌ریزی کردید، شما می‌دانید در هر روز چه درسهایی را در چه ساعاتی باید مطالعه کنید. فشار مطالعه را به مقادیر قابل کنترل تقسیم کرده‌اید، برای انجام تمامی کارهایتان وقت خواهید داشت، حتی می‌توانید ساعتی از روز را به سرگرمی‌های خود بپردازید. ایجاد یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان همچنین به شما کمک می‌کند تا با هدف مطالعه کنید. خیلی از دانش‌آموزان اهداف مطالعاتی خود را بر اساس برنامه مطالعاتی خودشان تنظیم می‌کنند. یک برنامه ریزی مطالعاتی به شما کمک می‌کند تا از بی‌نظمی‌های خود جلوگیری نمایید و به همه‌ی کارهایتان برسید، چون می‌دانید در هر روز چه زمانی، چه درسی را به چه میزان مطالعه کنید.

برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان
برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

آیا برای قبولی در تیزهوشان به برنامه تحصیلی نیاز دارم؟

نکته مهم در مورد برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان این است که می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. چرا که مطالعه خود را هدفمند برنامه‌ریزی می‌کنید و می‌توانید به خودتان زمان بدهید تا به درستی برای کلاس آماده شوید. همچنین با داشتن پارت‌های مطالعاتی مشخص برای مطالعه در روز، پتانسیل یادگیری خود را به حداکثر می‌رسانید. در ضمن شما می‌توانید ساعات مطالعاتی خود را، در بعضی از شرایط متغیر در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که در صبح پذیرای یادگیری بیشتری هستید، بنابراین می‌توانید زمان مطالعه را در اوایل روز تعیین کنید. با برنامه‌ریزی درست می‌توانید یادگیری خود را به بالاترین سطح از هر درس برسانید. مثلا همانطور که می‌دانید برای درس ریاضی بهتر است که مطالعه در همان روز تدریس انجام شود. اگر این مورد را دانش‌آموزان انجام دهند بعد از مدتی کوتاه متوجه تاثیر فوق‌العاده آن می‌شوند. پس داشتن برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان یکی از مهمترین عوامل برای قبولی است.

راهکارهایی برای ایجاد یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

1)سبک یادگیری فردی خود را تجزیه و تحلیل کنید

هر دانش‌آموزی سبک یادگیری متفاوتی دارد. شما می‌توانید نوع مطالعه خود را متناسب با برنامه مطالعاتی خودتان تنظیم کنید.

در اولین قدم سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا می‌توانید برای مدت طولانی تمرکز کنید؟
  • چه زمانی از روز بیشترین بازدهی را دارید؟
  • در هنگام انجام مطالعات چه‌قدر نیاز به استراحت دارید؟

زمانی که متوجه شدید بهترین ساعت برای مطالعه در روز چه زمانی است، می‌توانید مطالعه خود را در آن ساعات از روز ، برنامه‌ریزی کنید. البته بهتر است قبل از آن مقاله ما که درباره‌ی بهترین زمان مطالعه برای تیزهوشان است را بررسی کنید. هر روز به اهداف خودتان فکر کنید چون همیشه به هر آنچه که فکر می‌کنید، می‌رسید.

2) زمان مطالعه خود را برای هر درس مشخص کنید

در شروع یک ترم، معلمان معمولاً تخمینی به دانش‌‌آموزان می‌دهند که چقدر زمان برای هر درس باید صرف کنند. می‌توانید از این به عنوان نقطه شروع برای محاسبه زمان مطالعه مورد نیاز استفاده کنید. این برای هر دانش‌آموز متفاوت خواهد بود، ممکن است متوجه شوید که برای برخی از درس‌ها به زمان بیشتری برای مطالعه یا کمتر از آنچه پیشنهاد می‌شود نیاز دارید. در زمان یادگیری و مطالعه مثل یک کارمند رفتار کنید و اجازه ندهید حواستان با تلفن یا کارهای غیر ضروری خانه پرت شود. معمولا از 100 درصد دانش‌آموزانی که برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان می‌نویسند تنها 10 درصد آن‌ها به این برنامه عمل می‌کنند.

برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان
برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

چگونه با تکالیفی که تکمیل آنها بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد، برخورد کنم؟

ممکن است از خود بپرسید: دقیقاً چه زمانی باید مطالعه کنم؟

سعی کنید تکالیف زیاد برای دروسی مانند ریاضی و … را در چند روز تقسیم نمایید. اینطوری آن مباحث را در چند روز مرور می‌کنیم و فراموشی آن برای شما در کوتاه مدت غیر ممکن می‌شود. با این کار شما در حال طی کردن مراحل یادگیری هستید. اگر می‌خواهید مباحث درسی را یاد بگیرید بهتر است مقاله ما درباره‌ی تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را بررسی کنید. یک برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان به شما کمک می‌کند تا بتوانید از حفظ کردن دروس پرهیز نمایید.

3) یک برنامه زمانبندی شده تهیه کنید

اولین قدم این است که هفته خود را تقسیم‌بندی کنید و تصمیم بگیرید که چه روزهایی را برای مطالعه اختصاص دهید. همچنین می‌توانید با توجه به اولویت‌های یادگیری خود، مدت زمانی که می‌خواهید مطالعه کنید را مشخص نمایید. جلسات مطالعه خود را به دفتر برنامه‌ریزی اضافه نمایید.

4) در برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان اهداف واقع بینانه تعیین کنید

در حالی که تعیین هدف مهم است، شما باید اهدافی دست یافتنی را در برنامه مطالعاتی خود برای تیزهوشان بگنجانید. فراموش نکنید برای رسیدن به اهداف بزرگ باید از هدف گذاری هفتگی و ماهانه استفاده کنید. شما با ایجاد یک برنامه، مطالعه خود را به خوبی منظم کرده‌اید و اکنون شانس بیشتری برای رسیدن به اهدافتان دارید.

5) زمان مطالعه را بخشی از روتین خود قرار دهید

اگر مطالعه را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود تلقی کنید، آن را تبدیل به یک عادت ثابت خواهید کرد. با گذشت زمان، مجبور نخواهید بود خود را ملزم به انجام آن کنید. انگیزه به طور طبیعی ظاهر می‌شود. این همچنین برای مدیریت استرس مفید است. به زمان‌های امتحان یا  ارزیابی شدید با حجم کاری بسیار متعادل‌تر نزدیک می‌شوید که آن را در طول چندین هفته تقسیم کرده‌اید. مطمئن شوید که به برنامه و هدفتان متعهد هستید. حتی اگر در یک جلسه به همه چیزهایی که امید دارید نرسیدید، نگران نباشید سازگاری با مطالعات، در طولانی مدت به شما کمک می‌کند.

6)برای استراحت خود برنامه‌ریزی کنید

تخمین زده می‌شود که یک بزرگسال می‌تواند حدود بیست دقیقه تمرکز خود را حفظ کند. پس از این باید کمی به ذهن خود استراحت دهیم. یادتان باشد باید برای زمان‌های استراحت خود نیز برنامه تعیین کنید. شما می‌توانید در زمان استراحت از ورزش کششی استفاده کنید. حتما یک میان وعده شیرین میل کنید. در زمان استراحت خود می‌توانید به پیاده روی در یک پارک برورید و … . نکته اصلی این است که در حین استراحت از مطالعه فاصله بگیرید و کاری متفاوت انجام دهید. به این ترتیب پس از سرگیری مطالعه دوباره انرژی خواهید گرفت. پس حتما در برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان برای استراحت خود زمانی مناسب را قرار دهید.

برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان
برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان

7)تکنیک POMODORO را امتحان کنید

اگر متوجه شدید که فقط می‌توانید در مدت زمان کوتاه مطالعه با تمرکز داشته باشید، می‌توانید برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان خود را بر اساس تکنیک پومودورو بنویسید. فرض کنید مثلا شما پارت‌های مطالعاتی خود را 25 دقیقه‌ای در نظر بگیرید. 5 الی10 دقیقه استراحت کنید و این کار را چهار بار تکرار نمایید. به هیچ عنوان در زمان‌های استراحت از موبایل استفاده نکنید. در بعضی از موارد استراحت طولانی‌تری داشته باشید. داشتن یک استراحت طولانی‌تر ممکن است به شما کمک کند تا انگیزه لازم را برای مطالعه پیدا کنید. از تایمر برای پیگیری زمان مطالعه استفاده کنید یا از مادر خود بخواهید که زمان مطالعه و استراحت را به شما یادآوری کند. خیلی از روانشناسان بر این باوراند که بهتر است در زمان استراحت حتما یک موزیک لایت در محیطی با هوای آزاد گوش دهید.

8) یک دوست یا گروه برای مطالعه پیدا کنید

یک دوست یا گروه مطالعه به شما کمک می‌کند تا به برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان خودتان پایبند باشید. همانطور که متعهد به مطالعه همزمان هستید، می‌توانید یکدیگر را پاسخگو نگه دارید و برای اهداف مشترک تلاش نمایید.

9)برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان خود را ارزیابی و تنظیم کنید

زیبایی برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان در این است که می‌توانید آن را مطابق با نیاز خود تغییر دهید. اگر متوجه شدید که هنوز انگیزه مطالعه ندارید، نتایجی را که انتظارش را داشتید به دست نمی‌آورید، یا احساس می‌کنید زمان کافی برای مطالعه ندارید، ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد برنامه خود داشته باشید. در اینجا می‌توانید از مشاوران ما در مرکز آموزشی تیزهوشان خط علم کمک بگیرید. همکاران ما در خدمتتان هستند.

نتیجه‌گیری:

در نهایت برنامه مطالعاتی برای تیزهوشان برای هر فرد به صورت اختصاصی با توجه به اهداف، نقاط ضعف و قوت تنظیم و نوشته می‌شود و متعهد به انجام آن می‌گردد. با استفاده از برنامه مطالعاتی شما منظم‌تر و دقیق‌تر خواهید شد و دیگر استرس نخواندن و مطالعه کم را نخواهید داشت. یادتان باشد برای اینکه به یک هدف بزرگ برسید باید اول اهداف کوچکی برای خود داشته باشید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی