Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم

بعد از گذشت چند روز از آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان، امروز مجموعه تیزهوشان خط‌علم قصد دارد تا تحلیل آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 را با خانواده‌های عزیز به اشتراک بگذارد. آزمون مدارس تیزهوشان ورودی پایه هفتم روز پنجشنبه مورخ 31 خرداد 1403 راس ساعت 10:30 صبح در کل کشور به صورت هماهنگ و سراسری برگزار شد. بیش از 240 هزار نفر از دانش‌آموزان تلاشگر و مستعد پایه ششم برای کسب حدود 20000 صندلی مدارس تیزهوشان به رقابت پرداختند. والدین نگران، تسبیح به دست و دعا گویان پشت درب‌های حوزه آزمون تیزهوشان منتظر فرزندان خود بودند تا اینکه آزمون خاتمه یافت و خانوادها‌ی عزیزمان با صحنه‌های عجیب و غریبی مواجه شدند. بعضی از بچه‌ها گریه کنان بیرون آمدند، عده‌ای دیگر بی حس و حال و برخی‌ها خندان بودند ولی اکثریت بچه‌ها بهت زده و ترسیده به نظر می‌رسیدند.

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم
تحلیل آزمون تیزهوشان ششم

شروع مسیر تیزهوشان:

قبل از تحلیل آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 بهتر است نگاهی به مسیر تیزهوشان بیاندازیم. دانش‌آموزانی که داوطلب آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هستند حداقل بین 6 ماه تا 3 سال به صورت حرفه‌ای تلاش کرده‌اند. خانواده‌هایی که دوست داشتند فرزندشان حتما در مدارس تیزهوشان ادامه تحصیل بدهند، از پایه‌های سوم و چهارم جهت ثبت نام در کلاس‌های تیزهوشان اقدام کردند و خودشان پا به پای بچه‌ها پیش آمدند، تا به نتیجه‌ای که می‌خواستند برسند و طی این سال‌ها در دوره‌ها و کلاس‌های متعددی برای قبولی در آزمون تیزهوشان شرکت کردند.

اسفند ماه سال 1402 دستورالعمل آزمون تیزهوشان از سوی سازمان سمپاد اعلام شد و در فروردین 1403 از طریق سایت سازمان سمپاد، ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان‌های تیزهوشان(دوره اول و دوم) آغاز و خانواده‌های عزیز برای انتخاب مدارس تیزهوشان و اولویت بندی، دو هفته از اساتید و مشاورین تیزهوشان مشورت گرفتند تا بهترین انتخاب را برای فرزندانشان داشته باشند. امسال در شیوه نامه ثبت نام آزمون تیزهوشان چند تغییر نسبت به سال قبل اعلام شد:

1) واژه دقت، سرعت به منابع آزمون ششم به هفتم اضافه شد.

2) درس عربی به آزمون تیزهوشان نهم ملحق شد.

3) دروس هشتم از آزمون تیزهوشان نهم حذف شد.

4) آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی برای داوطلبین ورودی پایه دهم ادغام شدند.

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم
تحلیل آزمون تیزهوشان ششم

تعداد سوالات استعداد تحصیلی آزمون نهم به دهم از 50 سوال به 75 سوال افزایش یافت درحالی که زمان آزمون تغییر نکرد. دانش‌آموزان و خانواده‌های عزیز بعد از ثبت نام در آزمون تیزهوشان درحالیکه درگیر آزمون‌های ورودی مدارس غیر دولتی بودند، وارد امتحانات نهایی خرداد ماه مدرسه‌شان شدند. عملا دوستان خوب من در چندین جبهه جنگیدن.

31 خرداد سال 1403 ساعت 10:30 صبح روز پنجشنبه:

رقابت روز پنجشنبه 1403/03/31 بین بچه‌های پایه ششم در ساعت 10:30 صبح آغاز شد و خانواده‌های عزیز دعا گویان و تسبیح به دست، فرزندان خود را از زیر قرآن راهی آزمون تیزهوشان کردند و از خداوند و ائمه از صمیم قلبشان برای فرزندان خود طلب کمک کردند. از چند روز قبل تمام تلاش خانواده‌ها در راستای کاهش استرس و اضطراب فرزندان بود. بالاخره راس ساعت 12:10 آزمون تیزهوشان به پایان رسید و دانش‌آموزان از جلسه آزمون تیزهوشان بیرون آمدند.
علی رغم انتظار، خانواده‌ها با صحنه‌های عجیب غریبی مواجه شدند. صحنه‌هایی از بهت، ترس و گریه‌های بعضی از دانش‌آموزان، صحنه‌هایی که مطمئنم هیچ کدام تا آن روز تجربه نکرده بودند.

بچه‌ها سرجلسه آزمون با سوالات بسیار سخت و دشوار رو به ‌رو شده و خودشان را تنها، در رقابتی بسیار سخت می‌دیدند و تمام رویاهایشان نقش بر آب شده بود. از سوالات سخت ترسیده بودند و در پی آن آزمون خود را خراب کردند. بعد از آزمون دوان دوان به سمت آغوش امن پدر و مادرشان پناه می‌بردند.

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم:

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم سال 1403 واقعا کار دشواری است، زیرا جامع هدف در آزمون زیاد مشخص نبود. سوالات آزمون تیزهوشان امسال نسبت به سال قبل به سمت مفهومی و تحلیلی پیش رفت و بسیاری از سوالات حالت خلاقیتی شده بود. سوالاتی طراحی شده بود که خیلی از دانش‌آموزان توانایی حل آن‌ها را نداشتند و همین مسئله برای آن‌‎ها و خانواده‌هایشان ابهاماتی را ایجاد کرد:

چرا باید آزمون ورودی مدارس تیزهوشان اینقدر سخت باشد؟

چرا فرزند من با سن و سال کم باید این همه فشار آزمون تیزهوشان را تحمل کند؟

دیدگاه طراحان سوال چه بوده؟

آیا جامع هدف آزمون تیزهوشان ششم درست بوده؟

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم
تحلیل آزمون تیزهوشان ششم

بسیاری از والدین نسبت به این آزمون معترض شدند و در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها اعتراضات و سوالات خودشان را عنوان کردند. بخشی از این اعتراضات و دغدغه‌ها به شرح زیر بود:

1) چرا سوالات اینقدر سخت طراحی شده بود؟

2) چرا از تمامی مباحث هوش به تعداد یکسان سوال طراحی نشده، بیشتر سوالات مبحث هوش محاسباتی و منطقی بچه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است و در حق دانش‌آموزانی که در مباحث هوش طبیعی، فضایی، هوش کلامی و … قدرتمندند، اجحاف شده است.

3) از دیدگاه خانواده سوالات استاندارد نبودند.

اما تحلیل آزمون تیزهوشان ششم:

آزمون امسال بسیار خلاقیتی و مفهومی طراحی و از سوالات ناب و درجه یک استفاده شده بود. طراحین با تجربه سعی کرده بودند سوالاتی مستقل طراحی کنند، سوالاتی که به معنای واقعی دانش‌آموزان باهوش ، قدرتمند و تحلیلگر را شناسایی و گزینش نمایند. هر چند تمرکز طراحین محترم بیشتر روی هوش ریاضی و منطقی بود و ای کاش این سوالات زیبا را در تمامی مباحث هوش طراحی می‌کردند. در این آزمون روحیه و روان دانش‌آموزان مورد سنجش قرار گرفت و عملا کسانی توانستند در آزمون موفق شوند، که در طول امتحان روحیه خودشان را از دست نداده و با تمرکز بالا به سوالات پاسخ دادند. یکی از مهمترین مواردی که ما همیشه زمان تحلیل آزمون تیزهوشان ششم مطرح می‌کنیم، مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان است.

جمع بندی تحلیل آزمون تیزهوشان ششم 1403:

در تحلیل آزمون تیزهوشان ششم ما قبول داریم که آزمون سخت و دشوار بود، اما یک دانش‌آموز توانمند باید خود را برای هر اتفاقی سر جلسه آزمون تیزهوشان آماده کند. زمانیکه شما متوجه این موضوع شدید که سوالات ابتدایی آزمون سخت و دشوار است، باید ابتدا در دفترچه اول سوالات انتهایی را پاسخ می‌دادید، بعد از آن به سراغ سوالات هوش منطقی و محاسباتی می‌رفتید.

تحلیل آزمون تیزهوشان ششم
تحلیل آزمون تیزهوشان ششم

در ضمن قدرت ذهن بچه‌ها نیز در این آزمون به چالش کشیده شد، زیرا آن‌ها می‌بایست 100 دقیقه با تمام قدرت از ذهن با تمرکز و دقت بالا کار می‌کشیدند. در تحلیل آزمون تیزهوشان ششم قبول داریم درجه سختی سوالات نسبت به سن و سال این بچه‌ها بالا بوده و دانش‌آموزان فشار زیادی را سر جلسه آزمون تیزهوشان تحمل کردند. ولی باید بدانیم آزمون برای همه دانش‌آموزان در تمامی شهرها یکسان بوده و به گروه یا قشر خاصی ظلم نشده است. به صورت کلی شایسته‌تر بود، طراحین محترم در تمامی بخش‌های هوش مانند هوش کلامی، طبیعی، تصویری، فضایی و … سوال با درجه سختی مناسب طراحی می‌کردند تا حق هیچ‌کس ضایع نشود و دانش‌آموزان با هر رده هوشی می‌توانستند با شرایط یکسان در این آزمون شرکت کنند.

امسال حرکت بسیار زیبا و شجاعانه سازمان سمپاد مبنی بر اعلام سوالات اشتباه و غلط قبل از برگزاری آزمون بسیار ستودنی بود چرا که دانش‌آموزان را از سردرگمی و اتلاف وقت نجات داد و این بسیار ارزشمند بود. امیدواریم که تیم محترم طراحی سوال آزمون تیزهوشان به این نکته توجه کنند و در سال آینده در دستور طراحی سوالات آزمون تیزهوشان قرار دهند و آن هم طراحی سوالات از تمامی مباحث هوش به تناسب یکسان است، تا شرایط برابر برای همه ایجاد شود و تمامی دانش‌آموزان با هر توانایی و استعداد ذاتی و هر نوع هوش مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند.

کلام آخر در تحلیل آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403:

دانش‌آموزی در آزمون تیزهوشان موفق می‌شود، که قدرت تحلیل، درک بالا و مسلط به مفاهیم باشد و بتواند در طول آزمون روحیه و انرژی خود را حفظ نماید. لطفا به دنبال حاشیه نروید به دنبال شناسایی طراح سوال نباشید و اینکه کدام کتاب سوالات مشابه بیشتری دارد، نباشید. به دنبال قوی کردن ریشه‌های علمی و روانی فرزندان خود باشید.

Rated 5 out of 5
19 مهر 1403

آزمون سختی بود ولی تحلیل استاد خلج خیلی عالی بود همون روز فهمیدم قبولم

مارینا
Rated 5 out of 5
27 مرداد 1403

عالی بود

رها
Rated 5 out of 5
12 مرداد 1403

عالی بود

نیکو

استاد محمدرضا لطفی