Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

تکنیک‌های افزایش تمرکز برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

فرض کنید با یک فکر مشغول و پریشان قصد دارید مطالعه خود را برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 انجام دهید. با وجود تمام تلاشی که برای مطالعه می‌کنید متاسفانه نمی‌توانید آن دسته از مطالب را خوب یاد بگیرید زیرا فکر شما درحال مطالعه نیست. یادتان باشد تنها با مطالعه زیاد بدون تمرکز نمی‌توانید در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403قبول شوید. باید بر روی کاری که قصد انجام آن را دارید، تمرکز نمایید. ناتوانی در تمرکز در هنگام مطالعه و کلاس درس یکی از مشکلات دانش‌آموزان در این زمانه است. ما در این مقاله قصد داریم عوامل متداول تاثیرگذار برای بهبود تمرکز جهت قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403را با هم بررسی نماییم.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

تمرکز چیست؟

می‌توان گفت تمرکز توانایی هدایت کردن توجه به خواست خود است پس تمرکز یعنی کنترل توجه. تمرکز به معنای کنار گذاشتن فکرهای غیر مرتبط یا عدم توجه به هر فکر، ایده یا احساس غیر مرتبط دیگری است. حواس پرتی‌های مکرر بر بهره‌وری ما تاثیر منفی می‌گذارد. باعث می‌شود مطالعه یک مبحث یا اتمام یک کار در مدت زمان بیشتری انجام شود. برای همین است که جهت بهتر شدن کیفیت مطالعه و قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 باید تمرکز خود را هنگام مطالعه و مرور دروس و سر کلاس درس حفظ نماییم. خیلی از مواقع برای همه دانش‌آموزان پیش آمده که در بازه‌ی زمانی طولانی یک صفحه از کتاب جلوی آن‌ها باز بوده و به دلیل اینکه تمرکز نداشتند، نتوانستند در آن زمان صفحه مورد نظر را مطالعه نمایند، زیرا ذهنشان دائما درگیر موارد دیگر می‌شود. یادتان باشد اولین قدم برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 حفظ تمرکز در هنگام مطالعه است.

چرا نمی توانم تمرکز کنم؟

این یک سوال رایج برای بسیاری از دانش‌آموزانی است که قصد قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 را دارند. اگر می‌بینید که خیلی وقت‌ها تلاش جهت مطالعه مفید دارید و نمی‌توانید دقت کافی در هنگام درس خواندن داشته باشید، حتما این سوال را از خود پرسیده‌اید. دلایل اصلی آن می‌تواند:

  • نداشتن خواب کافی
  • نخوردن وعده‌های غذایی مغذی یا کالری کافی در طول روز
  • فعالیت بیش از حد با موبایل در شبکه‌های اجتماعی
  • بیش از حد فکر کردن درباره‌ هر موردی که پیش می‌آید
  • نداشتن هدف درست و منطقی
  • بیش از حد استرس داشتن
  • در طول روز فعالیت بدنی کافی نداشتن
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

اینها تنها چند نمونه از دلایلی هستند که ممکن است نتوانید تمرکز کنید و تا حد زیادی تحت پنج دسته یا عامل اصلی قرار می گیرند.

1. حواس پرتی

ما در حین انجام کاری مورد هجوم جریان دائمی اطلاعات در ذهنمان هستیم، حال این اطلاعات می‌توانند جدید یا قدیمی باشند. محققان دریافته‌اند که مغز ما آنقدر برای این حواس‌پرتی‌ها آماده است که تنها با دیدن گوشی هوشمند توانایی ما برای تمرکز به طور کل مختل می‌شود. یادتان باشد به هیچ عنوان زمانی‌که در حال انجام کار یا مطالعه درسی هستید از گوشی همراه خود استفاده نکنید و حتی آن را در معرض دید هم قرار ندهید.

2. خواب ناکافی

کمبود خواب می‌تواند تاثیراتی مانند کاهش هوشیاری، کندتر شدن فرآیندهای فکری و کاهش تمرکز شود. در صورت نداشتن خواب کافی برای تمرکز به مشکل بر خواهید خورد و ممکن است حتی گیج شوید. در نتیجه، توانایی شما برای انجام وظایف به ویژه یادگیری و استدلال مسائل می‌تواند به طور جدی تحت تأثیر قرار گیرد. خواب ضعیف بر تمرکز و حافظه شما تأثیر منفی می‌گذارد و اثرات مخربی بر قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 ایجاد می‌کند. یادتان باشد اگر نتوانید روی چیزی که در دست دارید تمرکز نمایید، بعید است که آن مطلب را به حافظه‌ی کوتاه یا بلند مدت خود بسپارید. پس برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 حتما قبل از مطالعه، کلاس درس و آزمون تیزهوشان خواب کافی داشته باشید.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

3. فعالیت بدنی ناکافی

آیا می‌دانستید که چگونه انجام ورزش باعث احساس آرامش و انرژی بیشتری در شما می‌شود. زمانی‌که فعالیت بدنی انجام نمی‌دهید، این احتمال وجود دارد که ماهیچه‌های شما منقبض شوند. ممکن است احساس سفتی در گردن، شانه و قفسه سینه خود داشته باشید و چنین ناراحتی مداوم و در سطح پایین می‌تواند بر تمرکز شما و قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 تأثیر منفی بگذارد. پس سعی کنید یک روز درمیان یا هر روز مدت زمانی را برای ورزش اختصاص دهید.

4. عادات غذایی نادرست

آنچه می‌خوریم به احساس ما از جمله وضوح ذهنی ما در طول روز کمک می‌کند. اگر مغز خود را با مواد مغذی مناسب تغذیه نکنیم، علائمی مانند از دست دادن حافظه، خستگی و عدم تمرکز را تجربه خواهیم کرد. رژیم‌های کم چرب می‌توانند تمرکز را از بین ببرند زیرا مغز به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارد. سایر رژیم‌های غذایی محدود کننده ممکن است با تامین نکردن مواد مغذی مورد نیاز مغز یا با ایجاد گرسنگی و احساس ناخوشی در بدن، که خود باعث حواس پرتی می‌شوند، بر تمرکز تأثیر منفی بگذارند.

5. عوامل محیطی

بسته به کاری که انجام می‌دهید، عوامل محیطی می‌تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد. فرض کنید امروز اتفاقی در مدرسه افتاده است که برای ما جالب نبوده. باید حتما قبل از شروع مطالعه این مشکل را با خود در ذهنمان برطرف نماییم. نور بیش از حد یا خیلی کم بر روی بینایی شما تاثیر می‌گذارد. اتاقی که خیلی گرم یا خیلی سرد است ناراحتی ایجاد می‌کند. همه این موارد می‌توانند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهند. پس بهتر است قبل از شروع به مطالعه برای موفقیت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 در بهترین شرایطی که به آن عادت داریم باشیم.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

شرایط مربوط به تمرکز جهت قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

اگر اغلب نمی‌توانید افکار خود را متمرکز و مشکل نداشتن تمرکز را به صورت مداوم روزانه تجربه می‌کنید، ممکن است دلیل آن مواردی مانند خود باوری، پزشکی، روانشناختی، سبک زندگی یا محیطی باشد. بسته به علت، ممکن است مجبور شوید موقتاً بپذیرید که تمرکز شما پایین است.

1) خود باوری:

خیلی از زمان‌ها به خودتان می‌گویید که تمرکز من پایین است و این خود باعث می‌شود رفته رفته باور کنید که واقعا نمی‌توانید درست تمرکز کنید یا حتی توانایی قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 را ندارید. به هیچ وجه خودتان را دست کم نگیرید و افکار منفی را از خود دور نمایید. ذهن واقعا قدرتمند است پس به افکار مثبت فکر کنید.

2) روانشناسی:

زمانی که شما افسرده هستید و احساس ضعف می‌کنید، تمرکز کردن دشوار است. به طور مشابه، هنگامی که یکی از عزیزان خود را از دست داده‌اید و در دوران سوگ هستید یا اضطراب را تجربه می‌کنید، ممکن است در تمرکز روی یک کار یا مطالعه دروس مشکل داشته باشید.

3) پزشکی:

شرایط پزشکی مانند دیابت، عدم تعادل هورمونی و تعداد کم گلبول‌های قرمز خون می‌تواند بر تمرکز ما تأثیر بگذارد. برخی از داروها نیز باعث خواب‌آلودگی می‌شوند و تمرکز را به شدت مختل می‌نمایند. پس به هیچ وجه سعی نکنید بدون تجویز پزشک برای افزایش تمرکز جهت قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 از قرص‌های افزایش تمرکز استفاده کنید. برای آشنایی با این داروها می‌توانید مقاله‌ی قرص ضد استرس برای آزمون تیزهوشان را مطالعه نمایید.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

4) محیطی:

شرایط محیطی بد، فضاهای مشترک با افراد منفی باف، ناراحت و … نیز ممکن است تمرکز ما را پایین بیاورند. هنگامی که در حال تجربه فرسودگی در مدرسه یا استرس ناشی از امتحان هستید، به دلیل خستگی ، تمرکز کردن برای شما سخت خواهد بود. سبک زندگی، خستگی، گرسنگی و کم آبی می‌تواند تمرکز را از مسیر اصلی خارج کند و این تاثیر منفی بر قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 می‌گذارد. یادتان باشد قبل از مطالعه دروس برای حفظ تمرکز از زیاده خوری پرهیز نمایید، زیرا اگر بیش از حد غذا میل کنید سطح اکسیژن بدن شما کاهش میابد.

مواردی برای بهبود تمرکز:

حالا دیگه می‌دانید که چرا برای تمرکز به کمک نیاز دارید. چه عاملی می‌تواند به شما برای تمرکز بهتر کمک کند؟  به صورت کلی هیچ پاسخی برای بهبود تمرکز وجود ندارد، اما نکات زیر می‌تواند به شما برای رسیدن به این هدف کمک نمایند.

1) برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

سعی کنید بیش از حد به دیگران و صحبت‌های آن‌ها فکر نکنید. در مدت مطالعه، درخواست کنید که تنها بمانید یا به مکانی بروید که دیگران مزاحم شما نشوند: کتابخانه، کافی شاپ، اتاق خصوصی. تنها و تنها به اهداف خود و راه‌های رسیدن به آن‌ها فکر کنید.

2) رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌هایی که حواس شما را منحرف می‌کنند، ببندید.

اعلان‌ها را بی‌صدا و گوشی خود را در کیف یا کوله‌پشتی از دید پنهان نگه دارید تا بهترین تمرکز را برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 داشته باشید. سعی نمایید کمتر در فضای مجازی فعالیت داشته باشید. همانطور که توضیح داده شد، محققان دریافتند که به طور قابل توجهی ظرفیت یادگیری، زمانی که تلفن همراه خارج از دسترس و دید‌ها باشد افزایش می‌یابد. یادتان باشد، تمرکز اصلی شما تکمیل کاری است که باید انجام دهید. بی توجه بودن به اختلالات داخلی و خارجی در هنگام مطالعه می‌تواند به شما در تمرکز کمک نماید.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

3) چند کار را با هم انجام ندهید:

تلاش برای انجام چندین کار به طور همزمان باعث می‌شود احساس بهره وری بهتری در خود داشته باشیم. همچنین لازمه آن تمرکز کمتر، تمرکز ضعیف و بهره وری کمتر است. عملکرد ضعیف می‌تواند منجر به فرسودگی در اعتماد به نفس ما هنگام مطالعه شود. نمونه‌هایی از چندوظیفه‌ای شامل گوش دادن به پادکست در حین مطالعه کردن و پاسخ دادن ایمیل و … از طریق تلفن است. انجام چند کار با هم نه تنها توانایی شما برای تمرکز را مختل می کند، بلکه کیفیت کار شما را نیز به خطر می اندازد. بهتر است برای تمرکز بهتر با برنامه‌ریزی مطالعه کنیم.

4) ذهن آگاهی و مدیتیشن را برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 تمرین کنید:

مدیتیشن یا تمرین فعالیت‌های تمرکز حواس می‌تواند بهزیستی و آمادگی ذهنی را تقویت کرده و تمرکز را افزایش دهد. در طول فرآیند مدیتیشن، چون مغز ما آرام‌تر می‌شود، کل بدن ما نیز احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کند. ما در طول این فرآیند بر تعداد و زمان نفس خود تمرکز می‌کنیم تا ذهنمان پرت نشود. با تمرین، می‌توانیم یاد بگیریم که از نفس خود استفاده تا تمرکزمان را به یک کار خاص اختصاص دهیم.

5) بیشتر بخوابید:

بسیاری از عوامل بر خواب شما تأثیر می‎گذارد. یکی از رایج‌ترین آن‌ها مطالعه از طریق یک دستگاه الکترونیکی مانند رایانه، تلفن یا تبلت یا تماشای فیلم و برنامه تلویزیونی درست قبل از خواب است. تحقیقات نشان داده که چنین دستگاه‌هایی نور را به سمت انتهای آبی طیف ساطع می‌کنند. چنین نوری شبکیه چشم شما را تحریک و از ترشح ملاتونین، جلوگیری می‌نماید. برای بر طرف کردن آن از یک فیلتر یا عینک “نور آبی” استفاده کنید تا تاثیرات نور آبی را به حداقل برسانید یا از تمام وسایل الکترونیکی قبل از خواب اجتناب نمایید. راه‌های دیگر برای بهبود خواب عبارتند از: اجتناب از ورزش در اواخر روز، هیدراته ماندن در طول روز، استفاده از یادداشت روزانه یا تمرینات تنفسی برای آرام کردن ذهن، و ایجاد یک برنامه و برنامه قابل پیش‌بینی برای زمان خواب.

6) تمرکز روی لحظه را انتخاب کنید:

زمانیکه احساس این را دارید که نمی‌توانید تمرکز کنید، ممکن است غیرقابل باور باشد، اما فراموش نکنید که شما انتخاب می‌نمایید که کجا تمرکز کنید. وقتی ذهن شما همیشه در گذشته یا نگران آینده باشد، تمرکز کردن برای آن سخت است. سعی کنید وقایع گذشته را رها و دیگر به آن فکر نکنید زیرا گذشته را نمی‌توان تغییر داد. همیشه به یاد داشته باشید برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 باید آینده‌ خود را بسازید. تمام وقایع و اتفاقاتی که در گذشته برای شما افتاده با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش را بپذیرید و سپس آن را در گذشته خود رها کنید. به طور مشابه، نگرانی‌های خود را در مورد آینده تصدیق و در نظر بگیرید که چگونه آن اضطراب را در بدن خود تجربه می‌نمایید، سپس آن را رها کنید. ما باید تمرکز خود را برای آینده و اهدافمان بگذاریم. همیشه ذهن ما به سمتی می‌رود که برای تمرکز انتخاب می‌کنیم.

7) استراحت کوتاهی داشته باشید:

شاید باور نکنید، اما وقتی برای مدت طولانی روی چیزی تمرکز می‌کنید، ممکن است تمرکز شما شدیدا کاهش می‌یابد. دقیقا مانند زمانی است که یک صفحه از کتابتان جلوی شما باز است و به آن در درازمدت خیره شده‌اید. محققان دریافته‌اند که مغز ما تمایل دارد منابع تحریک مداوم را نادیده بگیرد. استراحت‌های بسیار کوچک با تمرکز مجدد می‌تواند به طور چشمگیری تمرکز ذهنی را بهبود بخشد. دفعه بعد که در حال مطالعه برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 هستید زمانی که احساس ناراحتی یا گرفتگی کردید، استراحت نمایید. حرکت کنید، با کسی صحبت یا حتی درس دیگری را مطابق با برنامه مطالعاتی خود شروع به خواندن کنید.

8) با طبیعت ارتباط برقرار کنید:

تحقیقات نشان داده است که حتی وجود گیاهان در فضاهای مطالعاتی می‌تواند به افزایش تمرکز و بهره‌وری کمک کند. به همین دلیل سعی کنید در جایی که مطالعه می‌کنید حتما از گیاهان استفاده نمایید.

9) به موسیقی گوش دهید:

ثابت شده است که موسیقی در برخی از فرکانس‌ها اثرات درمانی بر مغز ما دارد. موسیقی سبک ممکن است به شما کمک کند تا بهتر تمرکز نمایید. کارشناسان به طور کلی موافق هستند که برخی از سبک‌های موسیقی کلاسیک و صدای طبیعت، مانند جریان آب، گزینه‌های خوبی برای افزایش تمرکز هستند، در حالی که موسیقی با اشعار و صدای انسان ممکن است حواس‌تان را پرت کند. خیلی از دانش‌آموزان برای افزایش تمرکز بعد از درس خواندن موسیقی بدون کلام گوش می‌دهند. برای درک بهتر این مورد می‌توانید مقاله تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز را مطالعه کنید.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403
آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403

10) انتخاب غذای مناسب:

غذاهایی را انتخاب کنید که قند خون را تعدیل ، انرژی را حفظ و مغز را تامین کنند. میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای پر فیبر می‌توانند سطح قند خون شما را یکنواخت نگه دارند. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین که باعث افزایش و کاهش سطح قند شما می‌شوند، باعث سرگیجه یا خواب آلودگی در هنگام درس خواندن خواهد شد. مغز شما برای عملکرد صحیح به مقداری چربی خوب نیاز دارد. آجیل، انواع توت‌ها، آووکادو و روغن نارگیل همگی راه‌های بسیار خوبی برای وارد کردن چربی‌های سالم به رژیم غذایی هستند و به عملکرد روان‌تر مغز کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که غذاهایی مانند زغال‌اخته به دلیل آنزیمی که جریان اکسیژن و خون را به مغز تحریک می‌کند، می‌تواند تمرکز و حافظه را تا 5 ساعت پس از مصرف تقویت کند و به حافظه و همچنین توانایی ما برای تمرکز و یادگیری اطلاعات جدید کمک کند. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج حاوی پتاسیم هستند که اتصالات بین نورون‌ها را تسریع می‌کند و می‌تواند مغز ما را پاسخگوتر کند. پس انتخاب غذای مناسب برای حفظ تمرکز جهت قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 بسیار اهمیت دارد.

11) یک اولویت روزانه جهت قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 تعیین کنید:

آنچه را که می‌خواهید هر روز انجام دهید، به طور ایده آل شب قبل، یادداشت کنید و یک اولویت را که متعهد به انجام آن هستید، مشخص نمایید. این به تمرکز مغز شما بر روی چیزهای مهم کمک می‌کند، ابتدا کارهای بزرگ را انجام دهید و کارهای کوچک را بعدا انجام دهید. کارهای بزرگ را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا راحت‌تر و سریعتر آن‌ها را انجام دهید. شناسایی اولویت‌های واقعی می‌تواند به تسکین اضطراب منحرف کننده کمک کند و دستیابی به اهداف کوچک روزانه می‌تواند مغز شما را برای رسیدن به موفقیت هدایت نماید.

12) از تایمر استفاده کنید:

با استفاده از تایمر یا زنگ تلفن، مغز خود را برای تمرکز بیش از حد روی یک کار آموزش دهید. ابتدا تصمیم بگیرید که چه درسی را می‌خواهید مطالعه کنید. تایمر خود را برای 20 دقیقه (به طور کلی کمتر از 30 دقیقه) تنظیم کنید و روی درس مورد نظر تمرکز نمایید. هنگامی که زنگ به صدا در می‌آید یک استراحت کوتاه به مدت 5 دقیقه به خودتان بدهید. می‌توانید پیاده روی کنید و تمرینات کششی انجام دهید، سپس تایمر را تنظیم مجدد و دوباره شروع کنید. این تکنیک نشان داده که برای بهبود تمرکز شما موثر است.

بهبود تمرکز برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403 نیاز به زمان دارد:

یادگیری چگونگی بهبود تمرکز چیزی نیست که بتوان یک شبه به آن دست یافت. اولین قدم برای تقویت تمرکز، این است که اهداف خودتان را مشخص کنید. اگر برای انجام تعهدات تلاش می‌کنید، دائماً توسط چیزهای بی‌اهمیت دور می‌شوید، یا به سمت آرزوهایتان حرکت نمی‌کنید، وقت آن است که از موارد گفته شده کمک بگیرید تا بتوانید بر روی اهدافتان تمرکز نمایید. یادگیری نحوه تمرکز در زمان مطالعه برای موفقیت ضروری است. با بهبود تمرکز، متوجه می‌شوید که می‌توانید مطالب بیشتر و سخت‌تر را راحت‌تر یاد بگیرید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی