Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

آزمون تیزهوشان هر سال برای پایه‌های ششم و نهم جهت ورود به مدارس سمپاد برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این آزمون سنجش دانش‌آموزان است تا افرادی که سطح علمی بالاتری دارند، بتوانند در پایه‌های هفتم و دهم در مدارس علامه‌حلی یا فرزانگان ادامه تحصیل دهند. معمولا بعد از امتحان دانش‌آموزان به دنبال درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 می‌گردند تا بتوانند زودتر عملکرد خود را ارزیابی کنند. در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان سختی‌های زیادی را برای موفقیت در این آزمون تحمل کردند. چه صبح‌هایی که برای مطالعه زود از خواب بیدار می‌شدند و چه شب‌هایی که برای حل سوالات تستی دیر می‌خوابیدند. بعد از همه‌ی این سختی‌ها بالاخره روز 31 خرداد ماه آزمون تیزهوشان به صورت سراسری برگزار شد. آزمون تیزهوشان امسال همانطور که تیم خط آموزشی خط علم پیش‌بینی کرده بود خیلی سخت بود. امتحان به صورت عادلانه سطح سواد و هوش دانش‌آموزان را در تمامی مباحث هوش مورد سنجش قرار نداد، زیرا بیشتر سوالات از مبحث هوش ریاضی، منطقی و محاسباتی بود. به همین دلیل امسال همه دنبال درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 هستند تا بتوانند خود را بررسی نمایند. بعد از اتمام آزمون تیزهوشان اکثر داوطلبین گریه‌ کنان به آغوش گرم پدر و مادر خود رفتند زیرا انتظار این حجم از سوالات دشوار را نداشتند.

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403
درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

اکنون یک سوال در ذهن تمامی والدین و دانش‌آموزان بعد از انتشار دفترچه سوال و پاسخنامه آن وجود دارد و آن سوال این است که:

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 باید به چه صورت باشد؟

قبل از پاسخ به این سوال بیایید چند مورد را با هم بررسی نماییم:

1) منظور از درصد پاسخگویی چیست:

هر آزمونی که برگزار می‌شود باید معیاری جهت اندازه‌گیری و شاخص سازی داشته باشد. یکی از این معیارها درصد است. ما با استفاده از این معیار می‌توانیم داوطلبین آزمون را متناسب با درصد پاسخگویی‌شان بررسی کنیم. بیایید این مورد را با یک مثال پاسخ دهیم. فرض کنید ما آزمونی 10 سواله داریم. در این آزمون هر پاسخ صحیح شما 10 درصد امتیاز مثبت و هر پاسخ اشتباه نیز 3.3 امتیاز منفی و هر سوالی که پاسخ ندهید امتیاز صفر برایتان محسوب می‌شود. مثلا اگر در این آزمون به 6 سوال پاسخ صحیح و 3 سوال پاسخ اشتباه داده باشید، امتیاز کلی شما معادل 50 درصد خواهد شد، که برای محاسبه آن می‌توانید از رابطه زیر استفاده نمایید.

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403
درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

هر دانش‌آموزی که درصد کلی بیشتری بدست آورد، رتبه و جایگاه بالاتری نسبت به بقیه کسب می‌نماید. درصدهای قبولی در آزمون تیزهوشان 1403 ای که اکنون وجود دارد یک مقدار تخمینی توسط اساتید است.

2) منظور از تراز در آزمون‌های تستی چیست(آزمون تیزهوشان تراز ندارد):

به صورت کلی برای اینکه افراد یک آزمون را متناسب با سطح سوالات رتبه‌بندی کنیم، باید از مفهومی به نام تراز (Balance) استفاده نماییم. بیایید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید در یک آزمون درصد ریاضی شما 70 و نفر اول شده‌اید، اما فردای همان روز یک آزمون دیگر گرفته می‌شود و شما در آن آزمون هم مجدد درصد ریاضی 70 را کسب می‌نمایید، اما این بار در جایگاه آخر قرار می‌گیرید. دلیل آن این است که درجه سختی سوالات با هم متفاوت بوده است یعنی سوالات آزمون اول راحت و رقبای شما ضعیف بودند اما آزمون دوم سخت و رقبای شما خیلی قوی عمل کردند. به همین دلیل علی رغم درصدهای یکسان، جایگاه و رتبه‌تان بسیار متفاوت است. درصد ریاضی 70 شما، یک بار بالاترین ارزش و باری دیگر پایین‌ترین را داشت. پس می‌توان گفت تراز آزمون معیاری برای تعیین وضعیت علمی داوطلب، در مقایسه با سایر شرکت کنندگان است. معمولا بعد از امتحان ورودی تخمینی از درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 مطرح می‌شود، که این فقط درصد را بیان می‌کند. هر چقدر تراز داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان بالاتر باشد، شانس قبولی او برای پذیرش در آزمون‌های ورودی بیشتر است. امتیاز کل در آزمون تیزهوشان یکی از عوامل بسیار مهم برای پیش‌بینی قبولی داوطلبان خواهد بود. هر چه امتیاز کل بالاتر باشد، احتمال قبولی در آزمون تیزهوشان بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل متفاوت بودن سطح سوالات حداقل امتیاز یا نمره قبولی برای پذیرش در هر مدرسه در سطح کشور متفاوت بوده است.

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403
درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم در آزمون تیزهوشان تراز تعریف نشده است به جای آن امتیاز وجود دارد که برای بدست آوردن آن باید نمره کل دفترچه یک و دفترچه دو را با احتساب ضرایب در 1000 ضرب کرد. یادتان باشد ضرایب دروس در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی کاملا متفاوت است.

یکی از بزرگترین اشتباهات مشاورین آماتور برای تخمین قبولی داوطلبان امسال این است که امتیاز کل دانش‌آموزی که آزمون تیزهوشان داده است را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنند که این کار از دید علمی اشتباه است. یادتان باشد همانطور که ما گفتیم امتیاز هر آزمون متناسب با درجه‌ی سختی آزمون و قدرت رقبای شما تعیین می‌شود. آزمون امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار چالش برانگیزتر و سخت‌تر بود. پس نمی‌توانیم امتیاز آزمون امسال را با سال‌های گذشته بررسی نماییم. به همین دلیل درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 هم توسط اساتید با تجربه تخمین زده می‌شود. اکنون بریم سراغ پاسخ این سوال:

چند درصد بزنم تا در آزمون تیزهوشان قبول شوم؟

ما با بررسی‌های فراوان و مشورت با مدیریت آموزشگاه خط علم(آقای امیر نقدی) به همراه اساتید عزیزمان بر این باور هستیم که برای قبولی در آزمون تیزهوشان 1403 پایه ششم مشروط بر اینکه اولویت بندی صحیح و منطقی با ریسک‌های معقول انجام داه باشید، جهت پذیرش در اولویت اول حداقل 30 پاسخ صحیح، اولویت دوم حداقل 25 صحیح و اولویت سوم حداقل 20 پاسخ صحیح با فرض اینکه تعداد پاسخ‌های غلط شما بیش‌از 5 تست نباشد، باید پاسخ داده باشید. این پیش‌بینی برای سال قبل کاملا متفاوت و کمی بالاتر بود. در ضمن همانطور که عنوان کردیم اولویت بندی شما تاثیر گذار خواهد بود.

درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403

نتیجه‌گیری:

در میان تمامی مدارسی که در ایران وجود دارد، مدارس سمپاد (علامه‌حلی و فرزانگان) به دلیل داشتن اساتید حرفه‌ای و امکانات آموزشی و رفاهی عالی و از همه مهم‌تر دانش‌آموزان با هوش، سخت کوش و تلاشگر مورد توجه تمامی خانواده‌ها هستند. با توجه به اینکه تعداد داوطلبین آزمون تیزهوشان بسیار بالا و نسبت پذیرش در این مدارس خیلی پایین است به معنای واقعی باید تلاش کنید و برای رسیدن به بهترین مدارس باید هوشمندانه تلاش نمایید. از نظر ما بهترین مراکز آموزشی، مدارسی هستند، که فرزندان شما ضمن داشتن احساس آرامش و امنیت، امید برای مطالعه و انگیزه‌ی بیشتری برای رسیدن به اهدافشان داشته باشند. یادتان باشد درصدهای قبولی آزمون تیزهوشان 1403 که مطرح کردیم تنها یک معیار و تخمین است.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی