Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

روز قبل آزمون تیزهوشان چی کار کنیم

روز قبل آزمون تیزهوشان

معمولاً روز قبل آزمون تیزهوشان برای بعضی از دانش‌آموزان ترسناک است و این ترس هم دور از انتظار نیست، چون داوطلبین فقط یک روز فرصت دارند تا خودشان را برای امتحان روز بعد آماده کنند. یکی از سوالات رایجی که دانش‌آموزان در این روز حساس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که “آیا روز قبل آزمون تیزهوشان باید مطالعه کنیم یا خیر؟”

به طور کلی در آزمون تیزهوشان دو دسته داوطلب داریم. دسته اول دانش‌آموزانی هستند که حداقل یکسال به صورت ممتد و با برنامه‌ریزی مطالعه و با آمادگی کامل در آزمون‌های شبیه ساز تیزهوشان شرکت کرده‌اند. این دسته معمولاً استرس و اضطرابی ندارند، امّا دسته دوم مطالعه منظمی نداشته‌اند یا دیر شروع کرده‌اند و در زمان بسیار کمی نسبت به دسته اول شروع به درس خواندن برای قبولی در آزمون تیزهوشان کرده‌اند. این دسته از دانش‌آموزان هر چه به آزمون تیزهوشان نزدیک‌تر می‌شویم استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

روز قبل آزمون تیزهوشان برای بعضی از دانش‌آموزان خسته کننده و حوصله سربر و برای برخی دیگر پر استرس است. هر دو گروه درگیر این مسئله  هستند که در این روز چه کاری انجام دهند تا با بیشترین آمادگی در آزمون تیزهوشان شرکت کنند. در این مقاله لیستی از نکات و ترفندهای ارزشمند برای هر دو گروه آماده کرده‌ایم. امیدواریم با انجام آنها بتوانید بهترین خود در روز آزمون تیزهوشان باشید و بهترین نتیجه یعنی قبولی در مدارس سمپاد را بدست آورید.

روز قبل آزمون تیزهوشان
روز قبل آزمون تیزهوشان

توصیه و پیشنهاد آموزشگاه و مشاورین خط علم بر این است که تحت هیچ شرایطی در روز قبل آزمون تیزهوشان نباید مطالعه داشته باشید، چرا که مطالعه در این روز می‌تواند باعث اضطراب و استرس زیادی در شما شود.

برنامه گروه اول برای روز قبل آزمون تیزهوشان:

1) روز قبل آزمون تیزهوشان بین ساعت 6 الی 7 صبح از خواب بیدار شوید.

2) در فضای باز و هوای ناب صبحگاهی چند نفس عمیق (دم و بازدم) بکشید و چند حرکت کششی انجام دهید.

3) در کنار خانواده صبحانه مقوی و مغزی میل کنید.

4) حتماً دوش بگیرید.

5) روز قبل آزمون تیزهوشان تحت هیچ شرایطی مطالعه نکنید.

6) پیشنهاد می‌شود اطاق خود را مرتب کنید، حتی کتاب‌های تست و آموزشی را در کتابخانه بچینید.

7) با هیچ کس حتی دوستان، اقوام درجه یک در خصوص آزمون تیزهوشان صحبت نکنید.

8) وسایل مورد نیاز آزمون اعم از مداد، پاک‌کن، پرینت کارت ورود به جلسه، تغذیه و … را آماده کنید. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی وسایل مورد نیاز برای آزمون تیزهوشان را مطالعه نمایید.

9) حتماً همراه با پدر یا مادر خود به حوزه آزمون مراجعه کنید تا محل دقیق آزمون را شناسایی و مدت زمانی که طول می‌کشد به آنجا برسید، رامحاسبه کنید.

10) روز قبل آزمون تیزهوشان قرص‌های آرامبخش، قهوه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار نخورید، چون زمان‌بندی خواب شما بهم میریزد.

11) در ظهر نهاری مقوی و در شب شامی سبک میل کنید.

12) در طول روز اصلاً نخوابید.

13) می‌توانید یک فیلم کمدی و شاد همراه خانواده تماشا کنید.

14) پیاده‌روی به همراه خانواده در ایجاد آرامش خیلی موثر و مفید است.

روز قبل آزمون تیزهوشان
روز قبل آزمون تیزهوشان

15) برای موفقیت خود و دوستانتان دعا کنید و انرژی مثبت داشته باشید.

16) موفقیت‌ها و توانایی‌هایتان را به خودتان یادآوری کنید.

17) از ساعت 9 شب آماده خوابیدن شوید.

18) حتما ساعت 22 خواب باشید.

19) تحت هیچ شرایطی در طول روز وارد فضای مجازی نشوید.

20) همراهی و همدلی خانواده در آرامش دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد.

برنامه مطالعاتی گروه دوم برای روز قبل آزمون تیزهوشان:

دانش‌آموزانی که دیرتر شروع کرده‌اند و حس می‌کنند عقب هستند، از طرفی اصرار دارند که در این روز مطالعه کنند، بهتر است برنامه‌ای برای مطالعه خود داشته باشند.

. حتما با برنامه مطالعاتی پیش روید

یادتان باشد روز قبل آزمون تیزهوشان شما تنها چند ساعت بیشتر زمان ندارید پس اگر قصد مطالعه کردن دارید؛ حتماً با برنامه مطالعاتی پیش روید. مشخص کنید که در آن ساعات ارزشمند چه درس‌هایی را باید مطالعه و مرور کنید تا دچار بی‌نظمی ذهنی نشوید. سعی کنید بیشتر از ساعت 6 شب مطالعه نداشته باشید تا بتوانید زود بخوابید و پُر انرژی برای آزمون فردا حاضر شوید.

روز قبل آزمون تیزهوشان
روز قبل آزمون تیزهوشان

. دانش‌آموزان باید روز قبل آزمون تیزهوشان مطالعه را از صبح زود شروع کنند

وقتی فقط یک روز تا آزمون تیزهوشان فرصت دارید تابه مرور مطالب درسی خود بپردازید، احتمالاً قصد ندارید که این فرصت ارزشمند را با خوابیدن بیش از حد تلف نمایید. پس با صبح زود بیدار شدن بهترین استفاده را از زمان خود داشته باشید. این مورد چندین مزیت دارد، از جمله حواس پرتی کمتر و محیطی کاملاً آرام برای مطالعه؛ از طرفی ذهن شما برای درک مطالب درسی در صبح زود کاملاً شارژ است. بنابراین هر چه زودتر شروع به مطالعه کنید، زمان بیشتری برای درس خواندن خواهید داشت.

. یک مکان ساکت برای مطالعه پیدا کنید

اگر واقعاً می‌خواهید روز قبل آزمون تیزهوشان درس بخوانید، باید به مکانی ساکت بروید تا بتوانید بدون هیچ مزاحمت یا وقفه‌ای مطالعه کنید. این فضا باید نور کافی داشته باشد و سعی کنید تلفن همراه را از خودتان دور نگه دارید.

. خلاصه فصل‌ها و نکات نوشته شده را روز قبل آزمون تیزهوشان حتماً مرور کنید

اگر با اصول خلاصه نویسی برای تیزهوشان پیش رفته باشید حالا استفاده از خلاصه‌ها و نکات نوشته شده روشی مطمئن برای مطالعه همه موضوعات در این روز مهم است. از آنجایی که زمان شما در حال تمام شدن است، خواندن کل مطالب درسی غیر ممکن است. تمام کتاب‌های درسی خود را با خلاصه‌ای از اطلاعات مهم درباره یک فصل جمع‌آوری کنید و آن‌ها را مطالعه نمایید. تمام فرمول‌ها، معادلات، محاسبات یا اصطلاحات مهمی که ممکن است یادداشت کرده باشید را مرور کنید. این به شما کمک می‌کند تا جلسات مطالعه خود را به خاطر بیاورید.

. مرور سوالات طلایی

تمامی سوالاتی که در طول یکسال اخیر غلط حل کرده‌ یا پاسخ نداده‌اید را حتماً مرور و نکات طلایی آن را مطالعه کنید. این سوالات می‌تواند از آزمون‌ها، کتاب‌ها و دوره‌های جمع بندی باشند. فراموش نکنید مهمترین مطالعه، خواندن سوالات طلایی است.

. مطالعه و مرور دفترچه نکات، دفترچه تکنیک‌ها و دفترچه هنر آزمون دادن

تمام نکاتی که در طول سال از اشتباهات خود در آزمون‌های شبیه ساز تیزهوشان نوشته‌اید، تکنیک‌های آزمون دادن، نکات و خلاصه‌های خود را تا جای امکان مرور نمایید.

روز قبل آزمون تیزهوشان
روز قبل آزمون تیزهوشان

. سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته را بررسی نمایید

یکی از بهترین و کامل‌ترین نوع مطالعه و مرور مباحث درسی در روز قبل آزمون تیزهوشان بررسی آزمون سال‌های گذشته است. با این کار شما هم مباحث درسی که خوانده‌اید را مرور می‌کنید و هم نکات جدیدی را یاد خواهید گرفت که برای آزمون پیش رو به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید آن دسته از آزمون‌هایی را حل نمایید، که در گذشته یک بار آنها را بررسی کرده‌ و بیشترین اشتباه را در حل آنها داشته‌اید.

. بدون استرس و اضطراب مطالعه کنید

از فکر کردن به اینکه چقدر از مطالعه شما باقی مانده است تا در مدت زمان کوتاهی آن را تکمیل کنید دست بردارید. سعی نمایید در طول جلسات مطالعه خود آرام باشید و مثبت فکر کنید. فقط روی مطالعات متمرکز بمانید و مراقب گذر زمان باشید.

. روز قبل آزمون تیزهوشان مثبت فکر کنید

متاسفانه در این شرایط اکثر دانش‌آموزان درگیر افکار منفی می‌شوند. فکرهایی مثل اگر در آزمون موفق نشدم، اگر مطالبی که مطالعه کرده‌ام در آزمون نیاید، اگر سوالات آزمون سخت باشد و … چیکار کنم. به هیچ عنوان نباید این افکار در ذهن شماشاخ و برگ بگیرد. سعی کنید در طول مطالعه خود آرام باشید و مثبت فکر کنید. فقط روی مطالعات متمرکز بمانید و مرااز لحظات باقی مانده نهایت استفاده راببرید.

نتیجه‌گیری:

این چند نکته به شما کمک می‌کند در روز قبل آزمون تیزهوشان به بهترین شکل خود را برای آزمون فردا آماده کنید. اگرچه مطالعه یک روز قبل از امتحان می‌تواند استرس زا و طاقت فرسا باشد، امّا می‌توانید با حفظ یک برنامه مطالعاتی استراتژیک حداکثر استفاده را از 24 ساعت پایانی تا آزمون تیزهوشان داشته باشید.به امید موفقیت همه شما عزیزان در این آزمون سرنوشت ساز

Rated 4 out of 5
30 تیر 1403

ناب بود

مهمان
Rated 5 out of 5
30 تیر 1403

خیلی واقعا عالی و خوب بود

مهمان

استاد محمدرضا لطفی