Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

تقریبا اکثر آزمون‌های سراسری مانند کنکور، تیزهوشان، المپیاد‌ها و … به صورت تستی برگزار می‌شود. این آزمون‌ها همچنین در امتحانات مدارس و آموزشگاه‌های تیزهوشان برای تمرین و تکرار از دانش‌آموزان گرفته می‌شوند. در این دسته از آزمون‌ها مهم‌ترین عامل بعد از دانش رعایت مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان است. دانش‌آموزان برای موفقیت در این دسته از آزمون‌ها تنها نباید متکی به سطح دانش خود باشد، بلکه باید مدیریت زمان را برای هر سوال رعایت نمایند. امروز در این مقاله قصد داریم درباره‌ی این دسته از نکات صحبت نماییم.

نکاتی برای شرکت در آزمون‌های زمان بندی شده

قبل از هر چیز بیایید یک یادآوری دوستانه و واقع بینانه انجام دهیم. استراتژی‌های زیر زمانی بهترین کارایی را دارند که برای آزمونی که شرکت می‌کنید به طور کامل و کافی مطالعه کرده باشید. شما اگر تنها مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان را انجام دهید با نداشتن دانش کافی مسلما نمی‎‌توانید در آزمون موفق باشید. پس قبل از یادگیری مدیریت زمان می‌بایست سطح سواد خود را در هر مبحث افزایش دهید.

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان
مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

1. برای یادگرفتن مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان از آزمون‌های شبیه سازی شده جهت تمرین استفاده کنید:

این نکته برای داشتن مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان مانند جادو عمل می‌کند. برای این آزمون‌ها، باید نسخه‌های منتشر شده قبلی را پیدا و آن‌ها را متناسب با زمان و شرایط محل آزمون اصلی انجام دهید. دانش‌آموزان می‌توانند در آزمون‌های آزمایشی آموزشگا‌ه‌های تیزهوشان شرکت نمایند. با این کار متوجه می‌شوید که شما در چه سطحی نسبت به دیگران قرار دارید.

2. فوراً اطلاعات مهم را در صفحه پیاده‌سازی نمایید:

بلافاصله پس از شروع آزمون، هر اطلاعاتی را که در ذهن خود ذخیره کرده‌اید و احتمال فراموشی آن را می‌دهید حتما آن را در حاشیه دفترچه‌ سوال یادداشت کنید. به عنوان مثال، اگر یک فرمول علوم یا ریاضی را برای آزمون حفظ کرده‌اید، آن را در حاشیه یادداشت نمایید تا فراموش نکنید تا بتوانید در طول آزمون به آن مراجعه کنید. این تکنیک برای مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان عالی است زیرا در حین آزمون این احتمال وجود دارد بعضی از مطالب به دلیل استرس زیاد از ذهن شما خارج شود.

3. عادت کنید حتی تکالیف خود را متناسب با زمان انجام دهید:

برای اینکه بتوانید در یک آزمون تستی زمان‌دار موفق شوید باید به خوبی تمرین کرده باشید. سعی کنید حتی تکالیف تستی خود را متناسب با زمان حل نمایید. این کار باعث تقویت مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان برای شما می‌شود. در شروع کار بیایید مثلا برای درس ریاضی برای هر سوال 3 دقیقه زمان قرار دهید و با خود عهد ببندید که اگر تکلیف من 20 سوال باشد، به سوالات در 60 دقیقه پاسخ می‌دهم. با مرور این کار بعد از گذشت مثلا هر 2 ماه زمان خود را 30 ثانیه کم نمایید تا به زمان استاندارد آزمون برسید. یادتان باشد شما در هیچ کاری بدون داشتن تمرین مستمر و صحیح موفق نمی‌شوید.

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان
مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

4. قبل از پاسخ دادن به هر سؤالی، آزمون را اسکن کنید:

در اولین قدم برای داشتن مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان سوالات را به صورت روزنامه‌وار سریع بررسی نمایید. سوالات را در حین بررسی به سه دسته قابل حل در زمان کم، قابل حل در زمان زیاد و غیر قابل حل تقسیم کنید.

  •  سوالات قابل حل در زمان کم معمولا مشکلی برای مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان ایجاد نمی‌کنند. این دسته سوالاتی هستند که شما قبلا نمونه‌شان را حل کرده‌اید و می‌دانید در زمان کوتاه می‌توانید آن را حل نمایید.
  • سوالات قابل حل در زمان زیاد سوالاتی هستند که شما قبلا نمونه‌شان را حل کرده‌اید و می‌دانید در زمانی بیش از زمان تعیین شده برای هر تست می‌توانید آن را حل نمایید.
  • و در نهایت سوالات غیر قابل حل سوالاتی هستند که شما قبلا به هیچ عنوان نمونه‌ای شبیه این دسته را حل نکرده‌اید و نمی‌توانید زمان حل را تخمین برنید.

یادتان باشد این مرحله یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای موفقیت در آزمون‌های تستی دارای زمان است. دانش‌آموزان برای رعایت مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان باید بتواند زمان حل هر تست را به صورت تقریبی تخمین بزنند. این مرحله ‌را در آزمون‌های جامع به صورت درس به درس باید انجام دهید.

5. با حل سوالات قابل حل در زمان کم شروع کنید:

در اولین قدم برای رعایت مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان باید سوالات قابل حل در زمان کم را جواب دهید. بعد از آن سوالات قابل حل در زمان زیاد را بررسی و در نهایت اگر زمان اضافه آوردید بهتر است سوالات غیر قابل حل را بررسی نمایید. با این روش شما می‌توانید تمامی سوالات را بررسی و سوالات آسان را در ابتدا حل نمایید.

6. برای رعایت مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان به هیچ عنوان سوالات را به ترتیب حل نکنید:

معمولا طراحان سوال، تست‌های آسان و متوسط و سخت را به صورت رندم در آزمون قرار می‌دهند. فرض کنید در حال پاسخ به سوالات آزمونی 10 سواله هستید. در این آزمون سوالات 2 و 3 و 5 سخت و زمانبری هستند ولی سوالات 8 و 9 و 10 سوالاتی ساده هستند که در زمان کوتاه حل می‌شوند. اگر دانش‌آموزی سوالات را به ترتیب حل نماید، شاید زمان کافی برای حل سوالات انتهایی نداشته باشد و شانس خود را برای کسب نمره بیشتر از دست می‌دهد.

7. اگر سوالی بیش از حد وقت گیر است حل نکنید:

فرض کنید سوالی را می‌توانید حل کنید ولی برای پاسخ به آن باید از وقت 3 سوال دیگر هم استفاده نمایید. به هیچ عنوان این کار را نباید انجام دهید، زیرا این سوالات از عمد توسط طراحان ایجاد می‌شود تا دانش‌آموزان نتوانند مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان را رعایت کنند. تنها زمانی این دسته از سوالات را حل نمایید که همه سوالات را بررسی کرده و زمان اضافه آورده‌اید.

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان
مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

8. اگر در حل سوالات زمان کم آوردید به هیچ عنوان در آزمون‌های دارای نمره منفی سوالات را شانسی جواب ندهید

در آزمون ما چیزی به اسم شانس نداریم. فرض کنید شما بد شانس‌ترین فرد هستید. زیرا هر سه پاسخ اشتباه شما یک پاسخ صحیح را از بین می‌برد. پس بیایید فرض کنیم هیچ شانسی وجود ندارد. یادتان باشد شما با قطعیت کار دارید نه شانس.

9. مراقب ساعت باشید، اما وسواس نداشته باشید.

گاهی اوقات ساعت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای تکمیل حل و بررسی بقیه سوالات دارید. با این حال، از بررسی بیش از حد زمان خودداری کنید، زیرا احتمالاً مضطرب‌تر خواهید شد. وقتی صحبت از اضطراب شد، اضطراب امتحان یک چیز واقعی است پس بیایید آن را زیاد نکنیم.

نتیجه‌گیری:

همانطور که همه می‌دانیم داشتن مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان یکی از مهمترین عوامل موفقیت است. این نکات برای ایجاد انجام تست‌های زمان‌بندی‌شده باید به شما در مدیریت دقایق خود در طول آزمون کمک کند. اما هیچ جایگزینی برای آماده سازی مناسب وجود ندارد. هر چه بیشتر برای آزمون تمرین کنید، سرعت شما بهتر خواهد شد. اگر چندین تست برای مطالعه دارید، ما به شدت توصیه می‌کنم از این استراتژی‌های مطرح شده استفاده کنید تا بتوانید به بهترین بازخورد از خود برسید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی