Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

مطالعه در زمان خستگی و راهکارهای مقابله با آن

مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان

مطالعه برای آزمون تیزهوشان نیاز به تمرکز و مقدار زیادی انرژی دارد. اگر خسته باشید، بدیهی است که مطالعه برای شما بسیار چالش برانگیزتر و سخت و دشوار خواهد بود. استراتژی واقعی مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان این است که خود را در موقعیتی قرار ندهید که باید حتما همین الان درس بخوانید. استراتژی واقعی، مدیریت زمان در مطالعه، تعیین قسمت‌های مطالعاتی و تکرار آن در فواصل زمانی مشخص و حل مسائل در زمان‌های تعیین شده در برنامه مطالعاتی است تا دروس انباشته نشوند. ما در این مقاله مواردی که باعث خستگی شما در مطالعه می‌شود را بررسی می‌کنیم.

مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان
مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان

راهکارهای مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان:

خیلی از دانش‌آموزان زمانیکه از مدرسه یا آموزشگاه به خانه می‌روند، قطعا خسته هستند. موارد زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید درک بهتری نسبت به مباحث درسی هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان داشته باشید:

1. جلسات مطالعاتی را 30 الی 45 دقیقه قرار دهید

در هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان، طول جلسه مطالعه خود را کوتاه کنید. سی الی چهل و پنج دقیقه مطالعه با تمرکز بهتر است از 180 دقیقه مطالعه خواب آلود و بدون تمرکز. پس از مطالعه، یک استراحت کوتاه 10 الی 15 را انجام دهید و پارت دوم مطالعه خود را متناسب با برنامه مطالعاتی شروع نمایید.

2. محل مطالعه را تغییر دهید

تغییر همیشه همراه با انگیزه است و در زمان مطالعه در حالیکه خسته هستید، این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا کمی از خستگی دور بمانید. خیلی از دانش‌آموزان به این دلیل همیشه سعی می‌کنند برای مطالعه به کتابخانه مراجعه نمایند تا یک حالت تازگی برایشان داشته باشد. مجله رباتیک در سال 2017 که ارتباط بین انگیزه و تازگی را بررسی می‌کند، گزارش می‌دهد که یک همبستگی قوی بین انگیزه درونی و تشخیص تازگی مرتبط با ویژگی محرک‌ها وجود دارد. پس یکی از مواردی که در هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان می‌تواند به شما کمک کند تغییر محل مطالعه است.

3. به صورت گروهی مطالعه کنید

جلسات مطالعه گروهی به عنوان آخرین مرحله در فرآیند مطالعه بهترین عملکرد را دارد. به عبارت دیگر چون شما در حال دیدن بقیه دوستانتان هستید که در حال مطالعه هستند، ناخداگاه انگیزه‌تان برای مطالعه افزایش می‌یابد و کمتر دچار خستگی در هنگام مطالعه می‌شوید. پس هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان می‌تواند در یک گروه مطالعاتی دروس خود را بخوانید.

مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان
مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان

4. در زمان مطالعه زیاد راحت نباشید

اگر در تلاش برای بیدار ماندن در طول مطالعه هستید، بهتر است خیلی در شرایط راحت نباشید. پوشیدن لباس‌های فوق العاده راحت و کشیدن پتو روی خود در رختخواب راهی تضمینی برای تحریک هورمون‌های خواب شما است. به صورت کلی زمانی که تخت‌خواب خود را می‌بینید این احتمال وجود دارد که احساس خواب آلودگی بهتان دست دهد.

سعی کنید در هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان لباس‌های معمولی خود را بپوشید، انگار به مدرسه یا جایی عمومی رفته‌اید. روی صندلی‌ای که تکیه‌گاه بالشتک‌دار ندارد، صاف بنشینید. در صورت کمبود نور چراغ‌ها را روشن کنید. خود و محیط را به گونه‌ای تنظیم نمایید که با خواب در تضاد باشد تا احتمال بیدار ماندن شما بیشتر شود.

5. دما را روی 22 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید

قطعا یادتان هست که کلاس‌های درس در تابستان چقدر گرم بودند؟

گرم بودن فضای مطالعه باعث ایجاد حواس پرتی‌های پیاپی و از بین رفتن تمرکز می‌شود. یکی از بزرگترین دلایلی که دانش‌آموزان در حین مطالعه یا در کلاس مدرسه خوابشان می‌آید دقیقا همین موضوع است. مطالعه‌ای در دبیرستان Westview  واقع در استرالیا انجام شد که در آن دمای کلاس را در مقادیر متفاوتی تنظیم کردند و نتایج قابل توجهی بدست آمد!

دانش‌آموزان در دمای 72 درجه فارنهایت / 22 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را داشتند.

  • 61 درجه فارنهایت / 16 درجه سانتیگراد: میانگین نمره دانش‌آموزان 76٪ بود
  • 72 درجه فارنهایت / 22 درجه سانتیگراد: میانگین نمره دانش‌آموزان 90٪ بود
  • 81 درجه فارنهایت / 27 درجه سانتیگراد: میانگین نمره دانش‌آموزان 72٪ بود

اگر می‌خواهید مطالعه خود را کارآمدتر کنید، باید مطمئن شوید که دمای اتاق شما در حدود 72 درجه فارنهایت یا 22 درجه سانتیگراد است. اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که در هنگام مطالعه کمتر خسته می‌شوید.

6. صندلی مطالعه خود را هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان رها کنید

خیلی از زمان‌ها به دلیل بیش از حد نشستن در حین مطالعه باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی به ما دست دهد. یادتان باشد نشستن و ایستادن هر دو منجر به خستگی می‌شود، اما تغییر حالت از یکی به دیگری موثر به نظر می‌رسد، زیرا  باعث می‌شود خون در بدن شما حرکت کند. اکثر دانش‌آموزان هنگام مطالعه از میز‌های ایستاده استفاده می‌نمایند. مطالعه‌ای که در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده منتشر شد، مزایای قابل‌توجهی را از ایستادن هنگام مطالعه نشان داد. در پایان یک آزمایش 7 هفته‌ای که در آن دانش‌آموزان در یک مدرسه به طور متناوب بین حالات مطالعاتی نشسته و ایستاده تغییر می‌کردند به این نتیجه رسیدند:

مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان
مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان
  • 87 درصد از دانش‌آموزان احساس افزایش سطح انرژی داشتند!
  • 87 درصد از دانش‌آموزان احساس راحتی بیشتری کردند
  • 66 درصد از دانش‌آموزان احساس بهره‌وری بیشتری داشتند
  • 33 درصد از دانش‌آموزان کمتر احساس استرس می‌کردند

بنابراین هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان آن را امتحان کنید. دانش‌آموزان برای کاهش خستگی بهتر است، پارت‌های مطالعاتی خود را به صورت یکی درمیان به حالت‌های ایستاده و نشسته تقسیم ‌کنند. مثلا اگر 45 دقیقه نشسته مطالعه می‌کنند 45 دقیقه دوم را به صورت ایستاده درس بخوانند.

7. به دنبال نور طبیعی هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان باشید

نور طبیعی به تنظیم ریتم بدن شما کمک می‌کند تا در طول روز خسته نشوید. در زمان مطالعه سعی کنید نزدیک پنجره باشید:

مارلا پل از دانشگاه نورث وسترن گزارش می‌دهد که اگر فضای مطالعه شما بیش از 6 متر از پنجره فاصله داشته باشد، نور روز از پنجره‌ها تقریباً به طور کامل مزایای مثبت خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر در کتابخانه مطالعه می‌کنید به خاطر داشته باشید: یک صندلی نزدیک پنجره پیدا نمایید!

نور طبیعی به خصوص در زمان صبح‌ها، برای بیدار نگه داشتن شما خوب است. علاوه بر این، نور طبیعی صبحگاهی نیز خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان خیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند.

مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان
مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان

اریک هیندز گزارش می‌دهد که نور طبیعی برای حفظ خواب مثبت نقش اساسی دارد. بدن ما ریتم‌های شبانه‌روزی را اجرا می‌کند، که در یک چرخه ۲۴ ساعته زمان خواب در شب و زمان بیداری در طول روز تنظیم می‌شود. نور طبیعی به حفظ تعادل ریتم شبانه روزی کمک می‌کند و به بدن شما نشان می‌دهد که چه زمانی بیدار و هوشیار باشد و چه زمانی به رختخواب برود. در مقابل، اگر در محیطی با نور غیرطبیعی زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد احساس افسردگی، چاق شدن و حتی ابتلا به دیابت خواهید داشت!

پژوهشگران روی بیش از 1200 دانش‌آموز در مدارسی در کارولینای شمالی مطالعه کردند. دانش‌آموزان از مدارس شبانه و روزانه انتخاب شده بودند. آن‌ها دریافتند که دانش‌آموزانی که در مدارس روزانه شرکت می‌کنند، بین 5 تا 14 درصد نمرات آزمون بالاتری نسبت به دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه شرکت می‌کنند، کسب کرده‌اند.

هر چه نور طبیعی در فضای مطالعه بیشتر باشد بهتر است. این موضوع نه تنها برای بیدار ماندن و گرفتن نمرات بالاتر بهتر است، بلکه برای سلامت ذهنی و جسمی طولانی مدت شما بسیار مفید است.

8. هیدراته بمانید

یکی از بزرگترین دلایل خستگی، کم آبی است. حتی کم آبی خفیف اثرات بسیار بدی بر بدن دارد. در اینجا نتایج تحقیقات دانشگاه بهداشت نیوز بررسی تاثیرات منفی کم آبی بر بدن آورده شده است:

  • خستگی در هنگام استراحت
  • خستگی در حین ورزش
  • عدم استقامت
  • حال بد
  • اضطراب
  • کاهش هوشیاری
  • کاهش تمرکز
  • کاهش حفظ حافظه

خب چه کاری باید انجام بدیم؟

برای حفظ هیدراتاسیون بدن خود، روزانه 1.5 تا 2 لیتر آب باید بنوشید. هنگام مطالعه یک تایمر تنظیم کنید و هر 30 الی 40 دقیقه یک بار، کمی آب مصرف نمایید.

نتیجه‌گیری:

اکثر دانش‌آموزان به دلیل اینکه ظهر به منزل می‌روند، بهتر است بعد از میل غذا تقریبا 60 الی 90 دقیقه بخوابند تا خستگی مدرسه از ذهن و بدنشان خارج شود. حتی بعد از ایتراحت کردن خیلی‌های دیگر همچنان خسته هستند، زیرا موارد گفته شده را در حین درس خواندن رعایت نمی‌کنند. حتما نکات مطرح شده را هنگام مطالعه در زمان خستگی برای تیزهوشان رعایت نمایید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی