Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
هوش کلامی تیزهوشان چیه و چرا از اهمیت بالایی برخورداره؟


“بچه‌ها، هوش کلامی تو آزمون تیزهوشان خیلی مهمه. ما معمولاً فکر می‌کنیم هوش کلامی تیزهوشان فقط یه سری لغته، ولی از اونجایی که تو این آزمون، سوالات سخت و متنوعی تو هوش‌های دیگه مثل ریاضی و تصویری هم داریم، این سوال پیش میاد: چرا هوش کلامی اینقدر مهمه؟ خب، جوابش یه کم پیچید هس ولی خیلی کوتاه می‌شه گفت: بله، خیلی ممکنه هوش کلامی تو این میون اولویت باشه.”

طی چند سال اخیر در آزمون تیزهوشان، مهم‌ترین مبحثی که سؤالات مهم و سرنوشت‌سازی از آن مطرح شده مبحث هوش کلامی تیزهوشان بوده. شاید با خودت بگی هوش کلامی فقط 4 تا معنی لغته، حالا چی داره که میگیم مهم‌ترین مبحث آزمون تیزهوشانه؟ مگه میشه با وجود هوش‌های ریاضی، منطق، تصویری و تجسمی که این همه سؤالات متنوع، سخت و چالشی داره هوش کلامی مهم‌ترین باشه؟ در جواب باید بگیم بله میشه.

در حال حاضر و با توجه به آزمون‌های برگزار شده در چند سال اخیر به دو دلیل هوش کلامی تیزهوشان سرنوشت‌ساز بوده و هرکس تونسته امتیاز کامل این بخش رو بگیره، به طور یقین آزمون تیزهوشان قبول شده. (افتخارآفرینان مارو میتونی اینجا ببینی) طی این سال‌ها 30 درصد کل سؤالات آزمون‌ تیزهوشان از مبحث هوش کلامی بوده و خوب این نسبت، نسبت بسیار بالاییه و عملاً یک سوم سوالات آزمون تیزهوشان رو به خودش اختصاص داده که خود گویای همه چیزه.

چگونه تست های هوش کلامی تیزهوشان رو درست بزنیم؟ آموزشگاه خط علم

چرا سؤالات هوش کلامی تیزهوشان سرنوشت‌سازه؟

در طی 5 سال اخیر، آزمون تیزهوشان با هوش کلامی شروع شده و سؤالات ابتدایی دفترچه شماره 1 آزمون تیزهوشان همیشه از مبحث هوش کلامی بوده، این موضوع نشون‌دهنده اهمیت بالای هوش کلامی تیزهوشانه. تجربه نشون داده در اکثر مواقع اگه دانش‌آموز، سؤالات ابتدایی آزمون رو نتونه خوب جواب بده، عملاً شیرازه ذهنش از هم میپاشه و تمام وجودش رو اضطراب و استرس می‌گیره ولی اگه بتونه سؤالات ابتدایی آزمون تیزهوشان رو درست پاسخ بده، انرژی‌ای میگیره که تا انتهای آزمون، پر قدرت جلو بره.

در ذهن طراحان سؤالات هوش کلامی تیزهوشان چی میگذره؟

حالا که متوجه شدی مهم‌ترین بحث آزمون تیزهوشان هوش کلامی هست، جا داره این سؤال رو از خودت بپرسی: آیا طراح سؤال برای این مبحثِ به این مهمی طرح و برنامه‌ی خاصی نداره و قراره به طرح سؤالات، در حد معنی لغت و متضاد، مترادف بسنده کنه؟ خب قطعاً نه. همین مسئله باعث شده کیفیت، سختی و خلاقیت علی‌الخصوص در هوش کلامی تیزهوشان رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشه و طراحان از مباحث نو و جدید، به‌طور خلاقانه‌ای در آزمون تیزهوشان استفاده کنن؛ پس باید حواست کاملاً جمع باشه و حسابی رو این مبحث به تسلط رسیده باشی.

چه سوالاتی از هوش کلامی در آزمون تیزهوشان میاد؟ آموزشگاه خط علم

 سؤالات هوش کلامی تیزهوشان از چه مباحثی طراحی میشه؟

هوش کلامی عمدتاً شامل معنی کلمه و لغت، ارتباط مفهومی کلمات، درک مطلب، متضاد و مترادف، حروف الفبا و ترتیبش، ضرب المثل‌ها، کدگذاری و رمزگذاری و … هست. با توجه به جنس هوش کلامی و منعطف بودن اون، هر ساله طراحان آزمون تیزهوشان، هوش کلامی رو با مباحث دیگه، مخصوصاً هوش ریاضی، منطق ترکیب کرده و سؤالات ترکیبی بسیار جذاب و خلاقانه‌ای طراحی می‌کنن.

برای حل‌کردن این تیپ سؤالات، قطعاً باید این مدل سؤالات رو از قبل دیده باشی، نمونه تست‌هاشو حل کرده باشی و بطورکلی تسلط کافی روی کلیه مباحث هوش داشته باشی. گستردگی مباحث آزمون‌های تیزهوشان با توجه به اینکه جنس آزمون، هوش هست کمی کار رو سخت و دشوار کرده.

چطور هوش کلامی تیزهوشان رو با درصد بالایی بزنیم؟

حقیقت اینه که هوش و مباحثش انتها نداره و همه چیزی رو در برمیگیره و میشه با ترکیبش با مباحث دیگه، سؤالات جدید و خلاقانه‌ای طراحی کرد. هوش کلامی تیزهوشان هم از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه بتونی به سؤالات هوش کلامی به راحتی پاسخ بدی، باید دایره لغات خودت رو پر بار و غنی کنی. به لغاتی فراتر از کتاب فارسی پنجم و ششم مسلط باشی، مثلاً لغاتی که کمی جنبه قدیمی دارن، یعنی لغاتی که در حال حاضر در مکالمات روزمره کمتر استفاده میشن و در زمان‌های قدیم از این کلمات و لغات بیشتر استفاده می‌شده.

غنی بودنِ دایره لغات یعنی کلمه رو بشناسی، معنی، متضاد و مترادف، املای صحیح اون رو بدونی و معنی کلمه رو با توجه به جمله تشخیص بدی. خوندن مطالب و کتاب‌های مختلف که نسبتاً سخت و سنگین باشن و درک‌کردن مطالب اون به صورتیکه متوجه بشی این پاراگراف بهت چی میگه و بازگو کردنش هم میتونه خیلی مهم و راهگشا باشه.

یه نکته خیلی مهم: بعضی از طراحان، کلمات سخت و سنگین رو در سؤالاتی غیر از مبحث هوش کلامی تیزهوشان قرار میدن که برای جواب دادن به این سبک سؤالات حتماً باید معنی کلمه رو بلد باشی. برای درک بهتر مطالبی که تا اینجا گفتیم، بهتره تعدادی از سؤالات آزمون‌های سال‌های قبل رو باهم بررسی کنیم.

چطور هوش کلامی خودمون رو افزایش بدیم؟ آموزشگاه خط علم

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

پاسخ صحیح پرسش‌های زیر را از میان جواب‌های پیشنهاد شده انتخاب کنید و شماره آن را در پاسخ‌برگ، علامت بزنید.

1-دانش‌آموزانی که دارای قابلیت‌ها و استعدادهای درخشان هستند، در برابر حل مسائل اساسی و مدیریت تحول آینده کشور، مسئولیت بیشتری بر عهده دارند. آگاهی از این مسئولیت، ایشان را ………………. می‌کند که با شناسایی نیازهای کشور و تلاش و پشتکار، شایستگی‌های لازم را برای ……………….. حداکثری در جامعه به دست بیاورند.

1) ترغیب- اثرگذاری                                            2) مجبور- سیاست‌گذاری

3) تشویق- اثرپذیری                                           4) ناگزیر- پژوهش

پاسخ  سؤال 1: گزینه 1

بررسی  سؤال 1 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

 برای پاسخ به این سؤال علاوه بر اینکه باید به معانی لغت و واژگان مسلط باشی، باید برای درک مطلب و استفاده صحیح از واژگان با توجه به مواردی از قبیل حروف اضافه، معنی صحیح در جمله، املای صحیح و… آموزش لازم رو دیده باشی.

3- مجموع درآمد اکبر و سیروس برابر مجموع درآمد بهرام و دارا است. اگر درآمد اکبر نصف مجموع درآمد بهرام و دارا، و درآمد اکبر نه میلیون تومان باشد و همچنین تفاوت درآمد بهرام و دارا هفت برابر تفاوت درآمد اکبر و سیروس باشد، یک ششم درآمد بهرام چند میلیون تومان خواهد بود؟

1) 54                            2) 18                            3) 3                              4) 5/1

پاسخ  سؤال 3: گزینه 4

بررسی  سؤال 3 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

در این سؤال، طراح با استفاده از واژگان سعی در طراحی سؤالی از دسته هوش ریاضی دارد و دانش‌آموز باید قدرت تبدیل واژگان را به عدد و زبان ریاضی داشته باشد.

12اگر حروف الفبا را از راست به چپ بنویسیم، دوازدهمین حرف در سمت راست نوزدهمین حرف الفبای فارسی، کدام یک از حروف زیر است؟

1) ح                             2) چ                             3) ج                             4) ه

13- اگر حروف الفبا را از راست به چپ بنویسیم، سپس ترتیب حروف نیمه الفبای فارسی را برعکس کنیم، در این صورت ششمین حرف از سمت چپ یازدهمین حرف از سمت راست، کدام یک از گزینه‌ها خواهد بود؟

1) ر                              2) ص                            3) ض                            4) ذ

پاسخ  سؤال 12: گزینه 2

پاسخ  سؤال 13: گزینه 2

بررسی سؤالات 13 و 12 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

در  سؤالات  شماره 12 و 13 دانستن ترتیب حروف الفبای فارسی پیش نیاز پاسخ دهی به این سؤال است. امّا نکته مهم در این سؤال دانستن تکنیک جهت تسریع در پاسخ دهی به سؤال است. (قطعاً نوشتن 32 حرف زمان‌بره و اینکه از کجا و چطوری شروع به حل سؤال کنیم، حائز اهمیته)

* در سؤال‌های «21» و «22» برای پر کردن جای خالی در زنجیره حروف تکرارشونده زیر، مناسب‌ترین گزینه کدام است؟

21- م ح ؟ د ص ر م ؟ د د ص ر ؟ ح د د ص ر م ح د د ؟ ر

1) ح ص د م                   2) د ص ح م                  3) ح د م ص                   4) د ح م ص

22- ؟ح‌ج؟ح‌خ؟ج‌ح‌خ‌ح‌ح‌ج‌؟خ‌ح‌ح‌؟ح‌خ‌ح‌ح‌ج

1) ح ح ح ح ج                                                     2) ح ج خ ح ح

3) ح خ ح ج ح                                                     4) خ ج ح ح ج

* شش دانش‌آموز الف، ب، پ، ت، ث، ح در کلاس‌های فوق‌برنامه شرکت کرده‌اند. معلم پ، ت، ح خانم و معلم بقیه، آقـا هستند. ب، پ، ث بـه ترتیب اهل کرمان، بندرعباس، کازرون و بقیه اهل یزد هستند. الف، ث،ح دانش‌آموز متوسط اول و دیگران دانش‌آموز متوسطه دوم هستند. براساس این توضیحات به  سؤالات   زیر پاسخ دهید.

پاسخ  سؤال 21: گزینه 4

پاسخ  سؤال 22:گزینه 1

بررسی  سؤال 21 و 22 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

 با استفاده از دانستن حروف الفبا، قدرت الگوسازی ذهن دانش‌آموز به چالش کشیده می‌شود. در این سؤال شاهد ترکیب موضوعات بر پایه هوش کلامی و الگوسازی هستیم.

* در  سؤال‌های «25» و «26» از ترکیب حروف کدام گزینه، می‌توان کلمه‌ای ساخت که به مفهوم عبارت، نزدیک‌تر باشد؟

25- بسی کند و کاوید و کوشش نمود / کز آن سنگ خارا رهی برگشود

1) س ت خ ا ن               2) ر م ا ب ا                   3) ب ی ن ل ت              4) و ش د ر ا

26- فوق‌العاده

1) گ ت آ ف ر ش و        2) ر ل ب ف غ ا ا            3) ب ح ص م ت ا           4) ظ م ف ح و

پاسخ  سؤال 26: گزینه 1

بررسی  سؤال 26 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

سال 1400 هم این  سؤال در آزمون طرح شده بود.

* در  سؤال‌های «27» و «28» کدام سه حرفی‌های زیر لازم است ترکیب شوند تا کلمه‌ای مترادف کلمه صورت  سؤال ایجاد شود؟

27- زوال

                            (1) ف ا ز           (2) ب د ن         (3) ی ا ش        (4) م ا ه

                            (5) ر ی گ        (6) و ا ی          (7) خ ت ا          (8) س ن ی

1) 1 و 3                        2) 7 و 8                        3) 2 و 6                        4) 4 و 5

28- نازیدن

                            (1) ض ت ی      (2) ف ی ل       (3) ب ه ا          (4) ل د پ

                            (5) د س ن        (6) ا م ت          (7) ا و س         (8) ز ر ا

1) 1 و 2                        2) 4 و 5                        3) 3 و 6                        4) 7 و 8

به یک ماشین اعداد، زنجیره اعداد زیر که در ردیف ورودی آمده است، داده شد. این ماشین، اعداد را در پنج مرحله پردازش کرده است تا آن‌ها را تبدیل به زنجیره نهایی کند. پردازش‌های صورت گرفته در هر مرحله را به دقت مورد توجه قرار دهید و به  سؤال‌های «29» و «30» پاسخ دهید.

پاسخ  سؤال 27: گزینه 3

پاسخ  سؤال 28:گزینه 3

بررسی  سؤال 27 و 28 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1401

 در این سؤال کاملاً مفهومی بودن آزمون تیزهوشان نمایان است. برای پاسخ‌دهی به این سؤال دانش‌آموز باید دانش لغوی بسیار قوی داشته باشد. امّا نکته اینجاست که از کجا به پاسخ صحیح برسیم. تکنیکی که برای حل این  سؤال میتوان به کار برد استفاده از خود گزینه‌هاست.

نکته:مفهومی بودن آزمون تیزهوشان یعنی به جای اینکه دانش‌آموز برای معانی لغات، مترادف و متضادها بصورت حفظی مورد سؤال قرار بگیرد، در قالب کاملاً مفهومی از چند دیدگاه ذهن و قدرت تحلیل او به چالش کشیده می‌شود تا از دانسته‌های دانش‌آموز بصورت حرفه‌ای استفاده شود.

برای آزمون تیزهوشان از چه منابعی استفاده کنیم؟ آموزشگاه خط علم

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400

2- نزدیک ترین معنی برای «گزافه گویی» کدام است؟

1) دروغ گفتن               2)  شاخ و برگ دادن        3)  غلو کردن                  4) ادعای زور داشتن

1) ر                              2) ص                            3) ض                            4) ذ

7- در متن زیر، کدام گزینه به مفهوم عبارتی که زیر آن خط کشیده شده است، نزدیک تر است؟

  «… و نیز یکی را خاطرتیزترباشد و در کارها زودتر تواند دید و یکی کُندفهم باشد؛ و تدبیر دَه تنه چون زور دَه مَرده باشد …»

1) تصمیم قوی              2) مشورت                    3) رفتار عاقلانه               4) پیش بینی

پاسخ  سؤال7 :گزینه 2

بررسی  سؤالات   2 و 7  آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400

در سؤال شماره 2 داشتن تسلط بر معانی لغات قدیمی مورد نظر طراح سؤال است و تسلط بر این دسته  سؤالات نیازمند زدن تیپ تست‌های مختلط از این لغات است تا با معانی و مفاهیم هرکدام دانش‌آموز آشنا شود.

در پرسش های 3 و 4، مناسب ترین گزینه را برای پر کردن جاهای خالی انتخاب کنید.

3- شهید دریاقلی، یکی از دلیرمردانی بود که در جریان حمله دشمن بعثی — ایران،متوجـه نقشۀ پلید آنان — حمله شد. وی با شجاعت  و فداکاری خویش، خبر حمله و نقشۀ دشمن را به پایگاه نیروهای ارتش و سپاه رساند — نیروی نظامی داخل شهر اعم از ارتش، سپاه و بسیج به منطقۀ ذوالفقاری بیایند. به این ترتیب، وی باعث ناکامی نیروهای عراقی — تصرّف آبادان شد.

1) به- برای – مگر- برای                                              2) به – برای- تا- در

3) علیه – در – تا – برای                                              4) علیه – در – که – از

4-یاد دارم که در ایِّام طفولیت، متعبّد و شب خیز بودم. شبی در خدمت پدر نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مُصحف عزیز — کنار گرفته و طایفه‌ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: — اینان، یکی سر بر نمی دارد که دوگانه ای بگزارد. — خواب غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جان پدر! تو نیز — بخفتی، بِه از این که در پوستین خلق اُفتی.

1) در-از-چون-اگر                                                   2)بر-مگر-چه-چون

3)به-باری-زیرا-چون                                               4)بر-از-چنان-اگر

پاسخ  سؤال3:گزینه 1

پاسخ  سؤال4: گزینه 3

بررسی  سؤال 3 و 4 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400

تسلط نسبی بر دستور زبان فارسی در پاسخ دهی به برخی از سؤالات هوش کلامی آزمون تیزهوشان نیاز است.

5) کالایی که دارای شرایط لازم و قابل قبول است به کالای ……………. معروف است.

1) پرمصرف                    2) بومی                        3) استاندارد                  4) همگانی   

پاسخ  سؤال 5 : گزینه 4

بررسی  سؤال 5 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400

 در این سؤال با دادن جمله‌ای تحت عنوان معنی کلمه، دانش‌آموز باید گزینه صحیح را علامت بزند.

28- زنجیرۀ زیر را از چپ به راست در نظر بگیرید.

S #M B 5 T V K R 7 * @ D X 6 3 L C U N ꙳ 4 A H J ٭ E P 2

اگر پانزده علامت ابتدای زنجیرۀ بالا، به صورت معکوس در ادامه چهارده علامت انتهای زنجیره نوشته شود، کدام گزینه چهارمین علامت در سمت راست D است؟

1) ٭                              2) B (4                           L (3                              R

پاسخ سؤال 28: گزینه 4

بررسی  سؤال 28 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400

 همچنان تسلط بر داشتن ترتیب حروف الفبای فارسی

42-هنگام بالا رفتن از برج میلاد، فردی تعداد پله‌های باقی‌مانده را از نگهبان برج پرسید. نگهبان پاسخ داد:«846 پله به علاوۀ نصف تعداد کل پله‌ها باقی‌مانده است.» کدام گزینه می‌تواند تعداد کل پله‌ها باشد؟

  1. 896                   2) 1269                    3)1692                      3) 448

پاسخ سؤال42: گزینه 4

بررسی  سؤال 42 آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – خرداد 1400 در سؤال شماره 42  دانش‌آموز بایستی قدرت تبدیل کلمات استفاده شده در متن به زبان ریاضی را داشته باشد.

خبر خوش به علاقمندان هوش کلامی تیزهوشان

حالا که با اهمیت هوش کلامی در آزمون تیزهوشان و چگونگی طراحی سوالاتش آشنا شدید، شاید براتون سوال پیش بیاد که هوش کلامی رو چطور یاد بگیریم؟ و از چه کتاب‌ها و کلاس‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کنیم تا بهترین نتیجه یعنی قبولی در آزمون تیزهوشان رو بدست بیاریم؟ خبر خوش اینکه آموزشگاه خط علم هر سال در تابستان پاییز و زمستان دوره‌های هوش کلامی تیزهوشان رو با بهترین اساتید ایران برگزار می‌کنه و دانش‌آموزان رو برای آزمون تیزهوشان به بهترین نحو آماده می‌کنه.

ماحصل دوره‌های آمادگی آزمون تیزهوشان در آموزشگاه خط علم قبولی بیش از 80 درصد دانش‌آموزان در آزمون‌های تیزهوشان و قبولی 38 نفر از  دانش‌آموزان عزیزمون در دبیرستان علامه حلی 1 تهران و فرزانگان 1 تهران بوده. اگه سوالی در رابطه با هوش کلامی یا نحوه شرکت در کلاس‌های ما دارید حتماً برامون کامنت بزارید ما خیلی زود بهتون جواب میدیم تا از رقبای تیزهوشانی خودتون عقب نمونید و قبولی در آزمون تیزهوشان رو با قدرت تیک بزنید.

.

.

برای شرکت در همایش بزرگ هوش کلامی استاد امین یزدی زاده اینجا کلیک کنید.

.

.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی