Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
جمع‌بندی نیم سال اول در روزهای ارزشمند دی‌ماه | ویژه تیزهوشانی‌ها
جمع‌بندی نیم سال اول در روزهای ارزشمند دی‌ماه | ویژه تیزهوشانی‌ها

اگه بخوایم مسیر درس خوندن برای آزمون تیزهوشان رو بر حسب زمان ترسیم کنیم به تقسیم‌بندی زیر می‌رسیم:

  1. در ماه‌های مهر، آبان، آذر، بهمن و اسفند باید همگام با تدریس و تکالیف دبیر جلو بریم، مطالب درسی رو بخونیم و تست بزنیم.
  2. دی ماه زمان جمع‌بندی نیم سال اول کلیه دروس تدریس شده هست و باید به افزایش تسلط و جبران عقب افتادگی‌ها در نیم سال اول بپردازیم. (پیش جمع‌بندی)
  3. از فروردین ماه باید در صدد رفع کلیه نقاط ضعفمون باشیم و از دوران طلایی نوروز استفاده کنیم.
  4. و در ماه‌های پایانی یعنی اردیبهشت و خردادماه با آزمون‌های شبیه‌ساز تیزهوشان مرور و جمع‌بندی نهایی رو انجام بدیم.

همونطور که می‌بینیم دوران امتحانات دی ماه فرصت بسیار مناسبی برای جمع‌بندی نیم سال اول، جبران کارهای نیمه تمام، مثل تکالیفی که درست انجام ندادیم یا اصلاً انجام ندادیم و افزایش تسلط روی دروس نیم سال اول هست.

تکنیک های جمع‌بندی نیمسال اول باعث هموار شدن مسیر تیزهوشان میشه- آموزشگاه خط علم

دوران طلاییِ امتحانات دی‌ ماه؛ برای شما که آزمون تیزهوشان داری.

اگه ایام عید نوروز، دوران طلایی برای موفقیت در آزمون تیزهوشانه، فرصتِ امتحانات دی ماه یه فرصت خیلی طلاییه که نباید از دستش بدی، حتماً میپرسی چرا؟ بزار بهت توضیح بدم: دوران امتحانات دی ماه، دقیقاً مثل عید نوروز میتونه تهدید یا فرصتی فوق العاده برای سبقت گرفتن از رقبا باشه، چون اگه همراه با امتحانات دی ماهِ مدرسه سعی کنی تست بزنی، جزوه و درسنامه‌های خودت رو کامل کنی و شروع به خلاصه‌نویسی از مطالب درسی کنی، میتونی با سرعت خوبی از بقیه جلو بیوفتی و خودت رو به رقبای اصلیت که از تابستون شروع کردن، برسونی.

هشدار: البته در این بین مراقب باش که دچار وسواس مطالعاتی نشی!

در زمان امتحانات دی ماه حدوداً 2 هفته خیلی مهم پیش رو داری. در این دوران باید یک تصمیم مهم بگیری؛ اینکه فقط در حد امتحانات مدرسه مطالعه کنی یا طبق اصول تیزهوشانی مطالعه و تمرین داشته باشی. این تصمیم مهم به شدت در روند ادامه مسیرت تاثیر گذاره؛ چون بعد از نیم سال اول درگیر دروس نیم سال دوم میشی و تا اواخر اسفند باید این دروس رو با تمرکز بالا مطالعه کنی، تست بزنی و به دلیل حجم بالای مطالب ممکنه فرصت نکنی به مطالب گذشته برگردی و جمع‌بندی نیم سال اول رو کامل کنی.

از طرف دیگه، بیشتر ما اینجوری هستیم که اگه در رابطه با گذشته احساس ناقص بودن داشته باشیم، روی انرژی ما برای انجام کارهای آینده هم تاثیر میگذاره؛ بنابراین استفاده خوب و کامل از دوران دی ماه، نقش بسیار مهمی در ادامه روند درسیت داره. اگه این دوران رو عالی نخونی، نگرانی درس‌های عقب مونده باعث میشه مباحثی که در آینده اساتید تدریس میکنن هم، خیلی عمیق یاد نگیری یا مثلاً در زمان جمع‌بندی دوران نوروز ، با تسلط ذهنی مطالب رو جمع بندی نکنی و مجبور باشی زمان زیادی رو صرف تحلیل و یادگیری دروس نیم سال اول کنی.

اهمیت و نحوه جمع‌بندی نیم سال اول - نحوه مطالعه امتحانات نیم سال اول - آموزشگاه خط علم

دوران دی ماه بهترین و شاید آخرین فرصت برای کامل کردن اقداماتیه که تا الان انجام ندادی.(کامل کردن نواقص)

نکته خیلی مهم : اگه در این 2 هفته و دوران امتحانات نیم سال اول، تست‌زنی به خصوص برای درس هوش و ریاضی کامل کنار بگذاری، جمع‌بندی نیم سال اول بعد از این 2 هفته کار مشکلی میشه.

مسیر تیزهوشانی شدن از جمع‌بندی نیم سال اول میگذره!

چارت کلی اهمیت دوران دی ماه رو می‌تونیم اینطور ترسیم کنیم:

  • پیش جمع‌بندی نیم سال اول
  • امکان مطالعه با تمرکز و آرامش بیشتر برای ادامه مباحثی که در بهمن و اسفند و فروردین تدریس میشه
  • فراهم شدن امکانِ زدن تست‌های زمان‌دار
  • برطرف کردن نقاط ضعف و جمع‌بندی عالی در نوروز و ایجاد فرصتی برای افزایش مهارت های آزمونی>>>
  • امکان رفع اشکال و مرور عالی در اردیبهشت ماه >>>
  • تسلط خوب روی مباحث و افزایش تعداد دفعات مرور در خرداد>>>
  • آرامش بیشتر در روزهای پایانی و آمادگی کامل برای شرکت در آزمون تیزهوشان.

یادمون نره شاید دی ماه آخرین فرصت برای جبران و تضمین قبولی در آزمون تیزهوشان باشه.

اگه برای دروس تدریس شده تا الان خلاصه نویسی نکردی، اگه تمرین هارو درست انجام ندادی و به طور کلی جمع‌بندی نیم سال اول رو اونطور که میخواستی انجام ندادی، بهترین و آخرین فرصت همین دی ماهه عزیزه.

برای جمع‌بندی دروس در امتحانات دی ماه چیکار کنیم؟ آموزشگاه خط علم

برای جمع‌بندی دروس در امتحانات دی ماه چیکار کنیم؟

به‌طور خلاصه برای جمع‌بندی نیم سال اول این کارها رو باید انجام بدی: خوندن درسنامه‌های آموزشگاه و کتاب درسی (جزوه خوانی) ، تست‌زنی از مطالبی که ناقص یا با تمرکز خوبی تکالیف آموزشگاه رو انجام ندادی، مرور تست‌های غلط و نزده، خلاصه‌نویسی همراه با جزوه خوانی و تست‌زنی و در آخر حل نمونه سوالات امتحانی. حالا بیاین با جزئیات هرکدوم رو بررسی کنیم:

قدم اول برای جمع‌بندی نیم سال اول | خوندن دقیق درسنامه آموزشگاه، دبیر مدرسه و کتاب درسی:

یادت نره آخرین باره که فرصت میکنی جزوات نیم سال اول رو خوب و عمیق بخونی البته اگه خوب روی درسنامه‌ها تسلط داری؛ وقتت رو تلف نکن و زمان با ارزش خودت رو سر خوندن جزوه نسوزون؛ فقط خیلی سریع یه ورق بزن و برو به قدم بعدی.

قدم دوم برای جمع‌بندی نیم سال اول | شروع به خلاصه‌نویسی همراه با مطالعه جزوه‌ها:

گفتیم خلاصه نویسی!!! نه اینکه عین جزوه و متن کتاب رو تبدیل به نوشته کنی. هدف اصلی از خلاصه‌نویسی افزایش تمرکز حین مطالعه و ایجاد منبع خوبی برای زمان‌های مرور قبل از آزمون‌های آزمایشی یا در اردیبهشت و خرداد هست. نوشتن درحین مطالعه یا جزوه نویسی در کلاس درس، یادگیریت رو دو چندان میکنه چون زمانی که دست به قلم هستی حواست بیشتر جَمعه.

قدم سوم برای جمع‌بندی نیم سال اول | تست‌زنی آموزشی از کتاب تست‌های آموزشگاه:

اگه روی تست‌های آموزشگاه بیش از 70% مسلطی، از کتاب دومی برای زدن چند تست اضافی استفاده کن و بعد از این مورد برو سراغ تست‌های غلط و نزده که در کتاب‌های تستی‌ هایلایت کردی. (جالبه که بعضی از بچه‌ها تست‌زنی به شیوه آموزشی رو چندین ساعت طول میدن که کار به شدت اشتباهیه.)

برای دروس تمرینی مثل ریاضی و علوم: برای هر فصل حدود 100 تا 150 تست(حداقل)

برای دروس خوندنی مثل مطالعات یا فارسی: برای هر درس 50 تا 100 تست(حداقل)

قدم آخر برای جمع‌بندی نیم سال اول | حل چند نمونه سوال امتحانی از سالهای پیش:

کتاب‌های انتشارات بنی هاشم میتونه در این زمینه برای هر درس کمکت کنه: مثلاً بنی هاشم ریاضی، بنی هاشم علوم و مطالعات اجتماعی و فارسی رو تهیه کن.

در دوران امتحانات دی ماه تشریحی بخونم یا تستی؟

در دوران امتحانات دی ماه تشریحی بخونم یا تستی؟

سوال رایج بچه‌ها در دوران امتحانات دی ماه اینه: تشریحی بخونم یا تستی؟؟

جالبه بدونی در اصول مطالعه اصلاً چیزی به اسم تشریحی خوانی یا تستی خوانی نداریم و روند مطالعاتی و انجام تمارین به صورت تستی و تشریحی در هم تنیده شده. مطالعه کردن جنسش تشریحی خوانیه و وقتی جزوه و درسنامه رو با شرح و بسط می‌خونی میشه پیش نیازی برای تست زنی و انجام تمرین. بنابراین بعد از مطالعه درسنامه برو سراغ تست زنی و انجام تمارین متعدد اینجوری هم جمع‌بندی نیم سال اول رو انجام دادی هم برای آزمون تیزهوشان آماده شدی.

یادت باشه یادگیری فقط با خوندن جزوه تکمیل نمیشه و فقط خوندن درسنامه به تنهایی کافی نیست که از عبارت “خوندن تشریحی” استفاده کنی برای مطالعه کردنت… وقتی میگیم برو درسی رو بخون واژه‌ی “بخون” یعنی مطالعه درسنامه + زدن تست و انجام تمرین… پس اینها از هم جدا نیستند و امکان نداره کسی بگه من امتحان مدرسه رو 12 یا 13 گرفتم ولی سوالات تستی رو 70درصد میزنم یا برعکس؛ پس این باور اشتباه رو اصلاح کنیم.

چند راهکار عالی برای موفقیت در امتحانات و آزمون تیزهوشان:

برای دروس خوندنی: به شیوه‌ی لایه‌ای مطالعه کن یعنی بعد از خوندن هر پاراگراف، یک‌بار اون رو فقط و فقط با صدای بلند برای خودت بگو و اون رو شرح بده تا مطلب رو خوب یاد بگیری.

برای دروس تمرینی: فرمول‌ها، روابط و اثبات‌ها رو با دلیل یاد بگیر چون در هضم و ماندگاری و حتی کاربرد فرمول در سوال به شدت بهت کمک میکنه.

یادت باشه یادگیری عمیق مطالب (نه فقط حفظ کردنشون) هم به امتحانات تشریحی مدرسه کمک میکنه؛ هم به تسلطت در تست زنی…فقط موضوع اینه خیلی نباید زمان برای حفظ کردن اطلاعات بگذاری چون فقط با تکرار و مرور مطالب در بازه‌های زمانی مختلف اونها در حافظه بلند مدت ثبت میشن و با انجام تمرین و تست و تکرار نکات در تست‌ها هست که میتونی فرمول‌ها، روابط و مفاهیم درسی رو در ذهنت ماندگار کنی و اینطور با یک تیر دو نشان زدی هم با سوالات مختلف از یه مبحث آشنا شدی و متوجه شدی طراح سوال چطوری ازشون سوال میده؛ هم داری به ماندگاری و حفظ اطلاعات در ذهنت کمک میکنی.

بهترین کار این هست که فصل به فصل تمام اقدامات گفته شده انجام بشه و پرونده‌ی یک فصل تموم بشه بعد بریم سراغ فصل بعدی (مطالعه + خلاصه نویسی+ انجام تمرین) یادت نره الان هدف ما کسب نمره 20 نیست !!! هدف ما جمع‌بندی نیم سال اوله… حتماً لیستی از کارهایی که تا الان انجام ندادی، ناقص انجام دادی و یا تسلط کمی داری مشخص کن و برای اون برنامه ریزی دقیق داشته باش تا کامل همگام با امتحانات مدرسه انجام بشه.

هر شب تست هوش بزن حداقل 20 تست برای نهم و 50 تا 100 تست برای ششم

در این چند هفته دی ماه میتونی کامل یک دور تست‌های هوش ریاضی، کلامی و تصویری کمپلکس ششم و نهم را دوره کنی.

  • هوش کلامی نهم: 1244 تست / هوش تصویری نهم: 848 تست / هوش ریاضی و منطق نهم: 892 تست
  • هوش کلامی ششم: 1074تست / هوش تصویری ششم: 687 تست / هوش ریاضی ششم: 903 تست

.

.

.

برای شنیدن پادکست‌های انگیزشی آقای نقدی لطفاً کانال ما در castbox رو دنبال کنید: 🙂

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی