Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

کنترل استرس در آزمون تیزهوشان

قرص ضد استرس برای آزمون تیزهوشان

تقریبا می‌توان گفت تمامی داوطلبین آزمون تیزهوشان به دلیل اضطرابی که سر جلسه آزمون دارند نمی‌توانند کاملا برای حل سوالات تمرکز کافی داشته باشند، به همین دلیل باید کنترل استرس در آزمون تیزهوشان را یاد بگیرند. متاسفانه استرس زیاد باعث ضعف در عملکرد مغز ما می‌شود پس هر دانش‌آموز برای موفقیت در آزمون ورودی باید مدیریت استرس در آزمون تیزهوشان را رعایت کند. با توجه به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده آمریکا منتشر شده، می‌توان گفت با افزایش میزان استرس، تمرکز به شدت کاهش می‌یابد.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از اضطراب امتحان، داشتن آمادگی قبلی برای آزمون است. این موضوع برای ما اثبات شده دانش‌آموزانی که از قبل آمادگی لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان را داشتند استرس کمتری را تجربه کرده اند. یکی از بهترین راه‌کارهای کاهش استرس در آزمون تیزهوشان شرکت در آزمون‌های شبیه ساز است، که توسط آموزشگاه تیزهوشان خط‌علم با توجه به استانداردهای آزمون تیزهوشان، برای افزایش تجربه و سنجش هر دانش‌آموز نسبت به دیگران برگزار می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی کنترل استرس در آزمون تیزهوشان صحبت کنیم.

کنترل استرس در آزمون تیزهوشان
کنترل استرس در آزمون تیزهوشان

1. برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهید

یکی از دلایل وجود استرس قبل از آزمون این است که فکر می‌کنید توانایی حل سوالات آزمون تیزهوشان را ندارید. به همین دلیل بهتر است برای افزایش اعتماد به نفس در اولین قدم چند سوال آسان حل کنید. همیشه زمانی که آزمون تستی می‌دهید بهتر است اول سوالات آسان را حل نمایید تا هم اعتماد به نفس بدست آورید و هم مدیریت زمان را رعایت کرده باشید. می‌توانید برای درک بهتر این موضوع مقاله مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان را بررسی نمایید.

2. هر اطلاعاتی را که مطالعه کرده‌اید و می‌ترسید فراموش کنید، یادداشت نمایید

اگر تاریخ‌‌ها یا نام‌ها و یا فرمول‌های ریاضی و فیزیک را به خاطر سپرده‌اید، و این استرس را دارید که این اطلاعات از حافظه شما خارج شود، بلافاصله تمام آن اطلاعات را در دفترچه سوال آزمون خود در قسمت پاورقی، حاشیه‌ها و … بنویسید.

3. از فرآیند حذف گزینه برای کاهش استرس استفاده کنید

خیلی از دانش‌آموزان به دلیل کمبود اعتماد به نفس زمان پر کردن پاسخنامه استرس می‌گیرند که این اضطراب ناشی از این است که فکر می‌کنند سوال را اشتباه حل کرده‌اند. یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان حین انتخاب گزینه صحیح این است که از روش حذف گزینه غلط استفاده کنید. با این کار اطمینان بیشتری نسبت به گزینه‌ صحیح پیدا خواهید کرد.

4. هر سوالی که پاسخ آن را نمی‌دانید علامت بزنید و بگذرید

قطعا در آزمون تیزهوشان سوالاتی وجود دارند که حل آن‌ها برای شما سخت و دشوار و زمانبر است، به همین دلیل برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان باید این دسته از سوالات زمانی حل شوند، که شما تمامی سوالات آزمون را بررسی کرده و زمان اضافی آورده‌اید. معمولا طراحان سوال آزمون تیزهوشان از قصد این دسته از سوالات را طراحی می‌کنند تا دانش‌آموزان را به دام حل آن‌ها بیاندازند. پس سعی کنید دور این دسته از سوالات یک دایره قرار دهید تا در صورت داشتن زمان اضافی آن‌ها را بررسی نمایید.

کنترل استرس در آزمون تیزهوشان
کنترل استرس در آزمون تیزهوشان

5. از روش grounding استفاده کنید

اگر اضطراب آزمون تیزهوشان روی تمرکز شما تأثیر می‌گذارد، برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان می‌توانید از روش grounding استفاده کنید. این تکنیک کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند تغییرات شیمی خون شما را تنها در 60 ثانیه تغییر دهد. برای انجام این کار، حل تست‌ها را متوقف کنید. به اطراف نگاه و هر یک از حواس پنج گانه خود را بررسی نمایید. چیزی را که می‌بینید، صدایی را که می‌شنوید، بو را که حس می‌کنید، حس را که تجربه می‌نمایید و مزه‌ای را که می‌چشید برای خود به صورت آرام نام ببرید. ثابت شده است که این روش یکی از بهترین سبک‌ها برای کاهش استرس و افزایش تمرکز است.

6. از تنفس 4-7-8 استفاده کنید

این یک الگوی تنفسی منحصر به فرد برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان است که به سرعت، سیستم عصبی‌ ما را تنظیم می‌کند (سیستم عصبی ما سطح استرس ما را کنترل می کند). سعی کنید به مدت 4 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید، نفس خود را به مدت 7 ثانیه نگه دارید و به مدت 8 ثانیه به آرامی از طریق دهان آن را رها کنید. این کار را چند بار دیگر تکرار تا زمانی که احساس نمایید ضربان قلب شما کاهش یافته است. این روشی است که باعث می‌شود تمرکز شما افزایش یابد.

کنترل استرس در آزمون تیزهوشان
کنترل استرس در آزمون تیزهوشان

7. شروع به نوشتن آنچه می‌دانید کنید

اگر روی سوالی گیر کرده‌اید که در ابتدا پاسخ آن را نمی‌دانید، شروع کنید به فکر کردن و هر آنچه که درمورد آن سوال و موضوع می‌دانید را در حاشیه بنویسید. هنگامی که شروع به یادآوری اطلاعات مرتبط با سؤال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که اطلاعات درست را به خاطر بیاورید. فقط یادتان باشد که این فرآیند باید زمانی انجام شود که تمامی سوالات بررسی شده اند و زمان اضافی آورده‌اید.

8. سؤالات غیرممکن را رها کنید

در زمان برگزاری آزمون تیزهوشان، گاهی اوقات حل یک سوال زمان‌بر به نظر می‌رسد، می‌دانید که توانایی حل آن‌ را در زمانی بیش از وقت استاندارد برای حل سوال دارید. پس بهتر است آن سوال را علامت بزنید تا در صورت اینکه زمان اضافی آوردید، بتوانید آن را بررسی نمایید. از طرفی بعضی مواقع، پاسخ به یک سوال غیرممکن خواهد بود زیرا شما دانش حل آن سوال را ندارید و باید آن را شانسی حل نمایید. خواهشا این دسته از سوالات را کلا رها کنید. یادتان باشد چیزی به اسم شانس برای ما در حل سوالات وجود ندارد. بیهوده وقت خود را با خیره شدن به سؤالی که نمی‌توانید به آن پاسخ دهید، تلف نکنید.

نتیجه‌گیری:

استرس از هر نوعی که باشد اذیت کننده است، اما داشتن اضطراب بیش از حد در طول آزمون می‌تواند توانایی شما را برای تفکر مختل کند. با این حال، استراتژی هایی وجود که می‌تواند میزان استرس، را در شما کاهش دهد. حتما برای کنترل استرس در آزمون تیزهوشان از این استراتژی‌ها استفاده کنید، تا بتوانید آزمونی عالی را تجربه نمایید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی