Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
اگر در یک آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان موفق نشدیم چه کار کنیم
آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان

همه ما می‌دانیم برای موفقیت در آزمون تیزهوشان باید در آزمون‌های شبیه‌ساز تیزهوشان متعددی شرکت کنیم، تا بتوانیم نقاط ضعف خودمان را شناسایی کنیم. هدف اصلی ما از شرکت در آزمون‌های شبیه ساز این است که قبل از آزمون اصلی به خوبی نحوه‌ی آزمون‌دادن و مدیریت زمان را در حین آزمون یاد بگیریم. اگر شما در یک آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان موفق نشدید، این احتمال وجود دارد که نسبت به آن حس بدی داشته باشید یا شاید هم دفترچه سوالات و پاسخ آزمون را پاره کنید، امّا قبل از انجام این کار، بهتر است کمی فکر کنید. به این فکر کنید که چرا در این آزمون موفق نشدید، نقاط ضعف خود را پیدا کنید و آن‌ها را برای آزمون بعدی رفع کنید. یادتان باشد همیشه شکست‌ها پله‌های رسیدن به موفقیت هستند.

اگر بعد از بررسی و تحلیل آزمون متوجه اشتباهات خودتان نشدید، این احتمال وجود دارد که آزمون بعدی را هم خراب کنید. در این مقاله، ما به شما یاد می‌دهیم که اگر در یک آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان شرکت کردید و نمره خوبی بدست نیاوردید، باید چه کاری انجام دهید تا در آزمون‌های بعدی این اتفاق دیگر تکرار نشود.

آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان
آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان

زمانی که شما در آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان شکست می‌خورید در اکثر مواقع بهانه‌های زیر را می‌آورید:

  • طراح از قصد سوالات را سخت طراحی کرده بود.
  • زمان آزمون کم بود.
  • بی‌دقتی زیادی داشتم.
  • ای کاش به سوالات شانسی جواب نمی‌دادم.
  • سوالات آزمون از درسی آمد که من نخوانده بودم.

و …

تقریباً همه‌ی دانش‌آموزان به دلیل موفق نشدن در آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان، معلمان و طراحان سوال را مقصر می‌دانند ولی خوب همه می‌دانیم حقیقت این طور نیست. بعد از هر آزمون بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

1. بررسی و تحلیل آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان :

ما باید همیشه برای رسیدن به موفقیت نقاط ضعف خود را شناسایی و به مرور زمان تقویت کنیم. همین کار باعث موفقیت در آزمون‌های بعدی و آزمون تیزهوشان می‌شود. همواره برای اینکه بتوانید در آزمون‌‌ها موفق باشید باید حتماً بعد از اتمام آزمون آن را تحلیل نمایید. این تحلیل شامل چند بخش است:

  • سوالاتی که اشتباه حل کرده‌اید را شناسایی و نکات مربوط به آن‌ها را ثبت کنید، تا دیگر در این دسته از سوالات به مشکل بر نخورید.
  • سوالاتی که نرسیدید حل کنید را مشخص و حتما حل نمایید، شاید نکاتی در آن سوالات باشد که بلد نباشید.
  • اگر زمان کم آوردید حتماً بررسی نمایید که چه سوالاتی زمان زیادی را از شما گرفته‌اند. معمولاً در آزمون‌های تستی زمان‌دار باید این دسته از سوالات را آخر از همه حل کنید.

سوالاتی که در آزمون بلد نبودید و یا اشتباه حل کردید را باید مجدد حل کنید و کامل نکات آن‌هارا یاد بگیرید چون احتمال دارد این سوالات در آزمون‌های بعدی تکرار شود. اگر

زمانی که یک سوال را در آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان اشتباه حل کرده‌اید یا پاسخ نداده‌اید، باید سوالات زیر را از خود بپرسید تا متوجه شوید مشکل کجا بوده است.

آیا واقعا به دلیل کمی دانش و عدم تسلط من نسبت به مباحث درسی بوده؟

اگر به دلیل عدم تسلط بر روی مباحث بوده باید با برنامه‌ریزی مطالعاتی خودمان را تا آزمون بعدی آماده کنیم. شما باید بیشتر مثال‌هایی را حل کنید که فکر می‌کنید مهم هستند و شاید نمونه‌ی آن سوالات در آزمون بیاید. یادتان باشد برای یادگیری بهتر باید ابتدا از سوالات آسان شروع کرده تا به سوالات سخت برسید و اگر می‌خواهید درک شما کامل شود بهتر است سوالاتی با چالش بیشتر برای ذهن خود حل نمایید.

خیلی از دانش‌‌آموزان تنها مطالب درسی را حفظ می‌کنند درصورتی که این امر غلط است. به خاطر سپردن مطالب خطرناک است، زیرا ما خودمان را فریب می‌دهیم که فکر می‌کنیم آن را می‌دانیم. هنگامی که دقیقاً قبل از آزمون مطالعه می‌کنیم، مطالب در حافظه کوتاه مدت ما قرار دارد. این یک ظرف ذخیره سازی دائمی نیست و تقریباً تضمین می‌کنیم که محتوا را در چند ساعت یا کمتر فراموش خواهید کرد.

برای یادگیری مطالب درسی باید تعداد دفعات مطالعه بیشتر و عمیق‌تر شود. عملاً باید مرور مطالب جزئی از برنامه مطالعاتی روتین شما باشد. یادتان باشد سوالات اساتید مجرب در اینجا خیلی به شما کمک می‌کند. عملاً اساتید باتجربه، سوالات آزمون‌ها را برای شما پیش‌بینی می‌کنند و یکسری سوالات که احتمال دارد در آزمون تیزهوشانِ پیش رو بیاید را برای شما حل می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا شانس قبولی شما در آزمون تیزهوشان افزایش یابد. این دقیقاً کاری است که اساتید ما در آموزشگاه تیزهوشان خط علم انجام می‌دهند.

آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان
آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان

بهترین روش این است که آن مبحث را در چند قسمت با برنامه‌ریزی کرده و تا آزمون بعدی مطالعه کنیم. سعی کنید حتماً مثال‌های متفاوتی برای خودتان حل نمایید تا فرآیند یادگیری در ذهن شما کامل شود. برای اینکه بتوانید یک برنامه مطالعاتی درست کنید بهتر است مقاله‌ی چگونه یک برنامه مطالعاتی موثر بسازیم را مطالعه کنید.

اگر سوال را واقعاً بلد نبودید چرا جواب دادید؟

فراموش نکنید در آزمون تیزهوشان چیزی به اسم شانس وجود ندارد پس به هیچ عنوان به شانس خود برای حل سوالات اکتفا نکنید. یادتان باشد آزمون‌های تیزهوشان با نمره منفی تصحیح می‌شوند پس خواهشاً امتیاز سوالات صحیح خود را با پاسخ غلط از بین نبرید.

آیا اشتباهات ما در آزمون ناشی از بی دقتی بوده؟

به صورت کلی در یک آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان چندین نوع بی‌دقتی داریم که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم:

الف) بی‌دقتی در محاسبات:

اکثر دانش‌آموزان به دلیل محدودیت زمان در آزمون‌های تستی و چهارگزینه‌ای خیلی از محاسبات را به صورت ذهنی انجام می‌دهند و همین امر باعث می‌شود در برخی از موارد اشتباه محاسبه و پاسخ غلط را انتخاب کنند.

ب) بی‌دقتی در انتقال جواب به پاسخنامه:

خیلی از دانش‌آموزان در برخی از موارد به اشتباه گزینه‌ی صحیح را وارد می‌کنند. برای رفع این مشکل حتماً بعد از اتمام هر درس تمامی گزینه‌ها را بررسی نمایید.

پ) بی‌دقتی در مطالعه‌ی صورت سوال:

در زمان خواندن صورت سوال خیلی از دانش‌آموزان بی‌دقتی می‌کنند. بهتر است معمولا زیر کلمات مهم هر قسمت سوال خط بکشیم.

ت) بی‌دقتی در خواندن گزینه:

باید حتماً در زمان انتخاب گزینه صحیح دقت کنیم و سریع آن‌ها را بررسی نکنیم.

آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان
آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان

2. یک برنامه مشخص برای آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان دفعه بعد تهیه کنید

در بیشتر موارد، یک آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان ناموفق نتیجه مطالعه مطالب اشتباه، مطالعه نکردن کافی (باید از تکرار با فاصله استفاده کنید) یا مطالعه اشتباه (حفظ کردن) است. بررسی آزمون به شما کمک می‌کند تا شناسایی کنید که تلاش‌های مطالعه شما در کجا اشتباه بوده است تا بتوانید دفعه بعد کاری متفاوت انجام دهید. حتماً برای آزمون خود از برنامه درسی استفاده کنید تا بتوانید تمامی مطالب را مطالعه نمایید. یادتان باشد موفقیت در آزمون‌ها اولین هدف کوتاه مدت شما باید باشد.

3. رها کنید و ادامه دهید

اگر در آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان موفق نشدید و نمرات ضعیفی را کسب کردید اصلاً دیگر به آن فکر نکنید. یادتان باشد گذشته را نمی‌توان تغییر داد ولی آینده دست خود شماست. اکنون زمان رها کردن و ادامه دادن است. همه شکست می‌خورند و با شکست‌های خود راه موفقیت را ایجاد می‌کنند. با معلم و مشاورین خود صحبت و برنامه مطالعاتی بهتری برای آزمون بعدی خود تهیه نمایید. ما شکست می‌خوریم. بلند می‌شویم. دوباره تلاش می‌کنیم زیرا برای رسیدن به اهداف خود باید این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم.

نتیجه:

موفقیت دقیقاً بعد از شکست حاصل می‌شود. بررسی آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان متناسب با موارد گفته شده کاری است که باید هر دانش‌آموز بعد از آزمون خود انجام دهد تا بتواند نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. در آموزشگاه خط علم همیشه بعد از اتمام آزمون شبیه‌ساز تیزهوشان کلاس‌های تحلیل آزمون در همان روز برای دانش‌آموزان برگذار می‌شود تا بتوانند سوالاتی که اشتباه حل کرده‌اند را با معلمین ما تحلیل نمایند و اشکالاتشان را رفع کنند.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی