Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

تاثیر رفتار والدین بر کودکان

تاثیر رفتار والدین بر کودکان

والدین نقش مهمی در رشد همه جانبه کودکان دارند. تاثیر رفتار والدین بر کودکان باعث می‌شود تا شخصیت آن‌ها را شکل و خطرات رفتار نامطلوب و اختلالات مرتبط را به حداقل برسانند. همه ما آرزو داریم بهترین والدین برای فرزندانمان باشیم زیرا این امر هدف اصلی هر پدر و مادری است. اما آیا می‌دانید که چگونه والدین می‌توانند به فرزندشان کمک کنند؟

تاثیر رفتار والدین بر کودکان

1) چگونگی رشد کودک را تعیین می‌کنند

والدین پایه و اساس رشد و تکامل کودکان خود هستند و تاثیر رفتار والدین بر کودکان از همان ابتدا بسیار حائز اهمیت است، زیرا سال‌های اولیه زندگی کودک، چشم‌اندازهای بعدی زندگی را تعیین می‌نماید. ما از قبل می‌دانیم که مشارکت والدین و نقش آن‌ها برای رشد و تکامل کودک بسیار مهم است زیرا تربیت خوب به رشد جسمی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و فکری کودک کمک می‌کند. در حالی که والدین خوب برای رشد و تکامل کودک ایده آل هستند، از دست دادن آن‌ها می‌تواند بر همه این حوزه‌های رشدی کودک، تأثیر منفی بگذارد. به عنوان والدین، می‌توانید بهترین سن مدرسه را انتخاب یا در مورد مسئله‌های مختلف با فرزندانتان بحث و گفت و گو کنید. یادتان باشد بخش بزرگی از رفتار فرزندان از خانواده نشئت می‌گیرد، به همین دلیل طرز برخورد خودتان را در مجاور فرزندانتان بهبود ببخشید زیرا تاثیر رفتار والدین بر کودکان امری مهم است.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان
تاثیر رفتار والدین بر کودکان

2) رعایت عادات سالم جلوی فرزندان

عادات سالم، اجزای سازنده یک زندگی موفق هستند. فردی با عادات خوب در زندگی هدفمندتر می‌شود و همچنین از نعمت سلامت جسمی و روانی بیشتری برخوردار است. والدین خوب ارزش حفظ نظم و انضباط، مثبت اندیش بودن، درست غذا خوردن، پیروی از الگوهای خواب خوب را به کودک می‌آموزد زیرا می‌دانند تاثیر رفتار والدین بر کودکان خیلی زیاد است. همه این‌ها به شکل‌گیری شخصیت کودک به عنوان یک فرد کاملاً جامع کمک زیادی می‌کند. با پرورش عادات خوب در کودکان، والدین به آنها کمک می‌کنند تا از مزایای زندگی سالم بهره‌مند شوند و این در نهایت به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی از اختلالات سلامتی دور بمانند. والدینی که عادات سالم را به فرزندان خود منتقل می‌کنند از آنها حمایت می‌نمایند تا گزینه‌های غذایی سالم‌تری را انتخاب کنند و به محض اینکه یاد بگیرند از غذاهای ناسالم دوری کنند، به طور خودکار از خطر مشکلات سلامتی آینده دور می‌مانند.

3) کودک انعطاف پذیر می‌شود

با وجود عشق بی‌‍قید و شرط ما به کودک، نمی‌توانیم تهدیدهایی را که در زندگی انسان‌ها وجود دارد نادیده بگیریم. از مسائل بهداشتی گرفته تا تروریسم، مشکلات ازدواج و کشمکش‌های شغلی، زندگی هرگز برای هیچ یک از ما ساده و بدون سختی و مشکل نیست. به عنوان والدین خوب، وظیفه ما این است که فرزندانمان را برای زندگی نامطمئن پیش رو آماده کنیم و از پیش درباره‌ی سختی‌های زندگی صحبت نماییم تا آشنایی کاملی درباره‌ی چالش های زندگی داشته باشند. تاثیر رفتار والدین بر کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها درک کنند درآینده چگونه زندگی خواهند کرد. بهتر است در بعضی از مسائل و مشکلات زندگی متناسب با سن‌شان با آن‌ها صحبت نماییم. با انجام این کار نحوه‌ی فکر کردن آن‌ها در مشکلات کاراتر و به این ترتیب باعث نجات آن‌ها از فروپاشی زندگی در طی چالش‌ها می‌شود. تاب آوری اساس رشد شخصی عمیق است. در عین حال، به فرد کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای روبرو شود. افراد تاب آور با مسائل کمتری مانند اضطراب، استرس و اختلالات مرتبط مواجه می‌شوند و همچنین قدرت بیشتری در ایجاد ارتباطات با دیگران عمل می‌کنند.

4) بردباری فرهنگی را تقویت می‌کند

یکی دیگر از مزایای قابل توجه تربیت بهتر این است که تحمل فرهنگی را در کودک ایجاد می‌کند. این یکی از راه‌های کمک به کودکان نوپا برای توسعه به ‌عنوان شهروندانی مسئول در آینده است. یک کودک خوب تربیت شده یاد می‌گیرد که به همه فرهنگ‌ها احترام بگذارد و سعی کند بدون داشتن تعصب با همه ارتباط بر قرار کند. امروزه، در این دنیای پیچیده پس از همه‌گیری، درک و همکاری بین فرهنگ‌های متفاوت افزایش یافته است و یک فرد، تنها با تسلط بر این مهارت می‌تواند در محل تحصیل یا کار موفق شود. والدین با انتقال ارزش‌های فرهنگی و احترام به همه فرهنگ‌ها، فرزندان خود را برای شهروندی جهانی آماده می‌کنند و این به آنها کمک می‌کند تا در تمام مراحل زندگی شخصی و حرفه‌ای روابط بهتری با دیگران ایجاد نمایند.

تاثیر رفتار والدین بر کودکان
تاثیر رفتار والدین بر کودکان

5) کنترل احساسات

کنترل احساسات برای رفاه اجتماعی و عاطفی یک فرد ضروری است. والدین باید کنترل عواطف را در کودک خود تقویت نمایند و این باعث می‌شود که کودک قبل از اقدام در یک موقعیت، توانایی تفکر بیشتری داشته باشد. تصمیمات هیجانی یا احساسی باعث ایجاد چالش‌ها و مشکلات جدیدی در زندگی روزمره می‌شود. همانطور که همه می‌دانیم قدرت قلب از عقل در تصمیم‌گیری بیشتر است. باید به فرزندان خود یاد دهیم که بهتر است همیشه از عقل خود تبعیت کنند تا زندگی بهتری را تجربه نمایند. تاثیر رفتار والدین بر کودکان باعث می‌شود تا خود کودکان این مورد را در زندگی با خانواده خود ببینند.

6) شادی و عزت نفس

داشتن یک زندگی شاد باعث مثبت اندیشی بیشتر در فرزندان و افزایش عزت نفس می‌شود. کودکان در سنین کم درست مانند یک دستگاه ظبط رفتار عمل می‌کنند، پس بهتر است جلوی فرزندان خود همیشه مثبت اندیش باشید تا فرزندان شما هم همینطور باشند. بچه‌های مثبت اندیش، از عزت نفس بالایی برخوردار هستند و همچنین می‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند. بچه‌های ما می‌دانند چه زمانی باید از خودشان دفاع کنند و همچنین با شکست های زندگی راحت هستند. به فرزندان خود یاد دهید که در زندگی هیچ خوشی یا ناراحتی دائمی نیست. زندگی مانند یک نمودار صعودی می‌ماند که دارای قله‌ها(موفقیت‌ها) و دره‌ها(سختی‌ها) است. به آن‌ها باید بگویید که در قله‌ها زیاد مقرور نشوند و در دره‌ها نیز اعتماد به نفس خود را از دست ندهند. البته بهتر است این مورد را فرزندان خود در زندگی با خانوادگان لمس نمایند زیرا تاثیر رفتار والدین بر کودکان باعث درست فکر کردن در آن‌ها خواهد شد. فرزندپروری خوب ثبات عاطفی و احساس خودکنترلی را تقویت می‌کند.به فرزندان خود بیاموزید تا مالکیت اعمال خود را به دست گیرد. بچه‌های با اعتماد به نفس و سازگار در دراز مدت شادتر هستند و این تنظیم عاطفی و شادی همچنین آن‌ها را در تعقیب رویاهای خود در بزرگسالی حمایت می‌کند.

نتیجه‌گیری:

مطالعات نشان داده‌اند که توصیه‌های والدین به طور مستقیم بر رشد کودک، عملکرد اجتماعی و سلامت آینده تأثیر می‌‎گذارد. والدین با تربیت منفی‌نگر می‌توانند منجر به رفتارهای ضد اجتماعی و طیف وسیعی از شرایط ناسالم روان در زندگی شود.

مهارت‌های والدین خوب باعث ترویج رفتارهای مثبت می‌شود. و به این ترتیب احتمال بروز رفتار منفی یا نامطلوب در کودک را کاهش می‌دهد. فرزندپروری مثبت در دراز مدت بسیار مفید است، زیرا به کودکان کمک می‌کند تا شهروند خوبی در جامعه باشند. به صورت کلی سعی کنید با فرزندان خود اول دوست باشید تا آن‌ها بتوانند بهترین ارتباط را با شما ایجاد نمایند. در جایی که باید تشویق شوند، تشویق کنید و درجایی که باید تنبیه شوند، تنبیه‌شان کنید تا رفتار صحیح را یاد بگیرند.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی