Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

همانطور که همه می‌دانیم‌‍ تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز خیلی مهم است و می‌تواند ابعاد مغز را جا به جا کند زیرا مستقیما بر احساس ما اثر می‌گذارد. خیلی از زمان‌ها ما با گوش دادن به یک آهنگ غمگین احساس ناراحتی و خیلی از اوقات با گوش دادن به یک آهنگ سریع، خیلی فعال و اکتیو می‌شویم. پس می‌توان گفت که موسیقی فقط وسیله‌ای برای سرگرم کردن خود نیست بلکه می‌تواند خلاقیت را تشویق و به ما کمک کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشیم. گوش‌دادن به موسیقی نیز می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد و می‌توان گفت تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز فوق‌العاده است. تحقیقات نشان داده است که انواع خاصی از موسیقی می‌تواند برای ما در حین مطالعه مفید باشد. به نظر می‌رسد برخی از انواع موسیقی به یادگیری و بهبود توانایی ما در پردازش اطلاعات کمک و انواع دیگر به جلوگیری از سر و صدای مزاحم پس زمینه کمک می‌کنند. بنابراین، اگر با بهره‌وری دست و پنجه نرم می‌کنید و می‌خواهید بدانید به چه چیزی باید گوش دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز
تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

چرا ژانرهای خاصی از موسیقی در کمک به شما در مطالعه مؤثرتر از سایر ژانرها هستند؟

ثابت شده است که گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی در موقعیت‌های خاص می‌تواند بهره‌وری و خلق و خو را افزایش دهد، از افزایش کیفیت تمرین گرفته تا کاهش استرس و اضطراب. به عنوان یک دانش‌آموز، بهتر است حداقل یک بار در زندگی خود یک لیست پخش موسیقی درست کنید و در هنگام مطالعه حتما به آن‌ها گوش دهید با این کار متوجه تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز می‌شوید. ممکن است فهمیده باشید که گوش دادن به ژانرهای خاص، تمرکز شما را بهبود می‌بخشد، به خصوص اگر در محیط‌های پر سر و صدا مانند کافه‌ها مطالعه کرده باشید. یا شاید از رفتن به کتابخانه، گذاشتن هدفون و گوش دادن به آهنگ‌ها در حین کار لذت می برید.

در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز یک نظرسنجی در سال 2009 نشان داد که حدود 60 درصد از دانش‌آموزان تمایل به گوش دادن به موسیقی‌های ملایم در هنگام مطالعه دارند. محققان همچنین دریافتند که گوش دادن به موسیقی در زمان استراحت بعد از مطالعه جز بهترین کارها است. با این حال، همه سبک‌های موسیقی باعث ایجاد آرامش نمی‌شود. مطالعه‌ای در دانشگاه تورنتو نشان داد که برخی از ژانرهای موسیقی‌ بر درک مطلب تأثیر منفی می‌گذارد و به جای تمرکز، شنونده برانگیخته می‌شود. گاهی اوقات، موسیقی به ویژه موسیقی همراه با اشعار می‌تواند حافظه کاری و درک خواندن دانش‌آموزان را بدتر کند. پس برای بهبود تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز حتما به نوع موسیقی که قصد گوش دادن دارید دقت کنید.

 در رستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز بهترین سبک موسیقی برای مطالعه و تمرکز چیست؟

1. موسیقی کلاسیک

محققان مدت‌ها ادعا کرده‌اند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک می‌تواند به افراد کمک کند تا وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهند. این نظریه که “اثر موتزارت” نامیده شده است، در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز نشان می‌دهد که گوش دادن به آهنگسازان کلاسیک می‌تواند فعالیت مغز را افزایش دهد و به عنوان یک کاتالیزور برای بهبود سلامت و تندرستی عمل کند. مطالعات مختلف تایید کرده‌اند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک با صدای کم باعث افزایش تمرکز می‌شود. یکی از بهترین کارها در زمان استراحت بعد از مطالعه گوش دادن به موسیقی کلاسیک برای آرامش مغز است. با اینکار از بهبود تاثیر موسیقی بر تمرکز کمک بگیرید.

فقدان کلمات در موسیقی ممکن است یکی از عواملی باشد که تمرکزتان از بین نمی‌رود، زیرا آهنگ‌هایی که حاوی اشعار هستند، هنگام تلاش برای تمرکز حواس شما را پرت می‌کنند. موسیقی کلاسیک به دلیل ایجاد حس آرام بخشی و کمک به کاهش استرس شناخته شده است. مشخص شده است که این سبک موسیقی به دانش‌آموزان کمک می‌‌کند تا 12 درصد بهتر در امتحانات خود عمل کنند. پس حتما سعی کنید چه در هنگام مطالعه و چه در زمان استراحت بعد از مطالعه از این دسته از موسیقی‌ها برای افزایش بهره‌بری استفاده کنید.

2. موسیقی با صدای طبیعت

مشخص شده است که گوش دادن با صداهای طبیعت، مانند صدای دریا، پرندگان و … عملکرد شناختی و تمرکز را افزایش می‌دهد. صداهای طبیعت زمانی که ریتم آرام و یکنواخت را دارند، مانند جریان آب یا بارندگی بهترین عملکرد را دارند، در حالی که صداهای تندتر مانند صدای پرندگان و صداهای حیوانات می‌تواند حواس را پرت کند. در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز محققان موسسه پلی تکنیک Rensselaer کشف کرده‌اند که صداهای طبیعی خلق و خو و تمرکز را تقویت می‌کند. این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان در هنگام مطالعه با گوش دادن صدای آرام طبیعت حس بهتری را تجربه می‌کنند.

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز
تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

این ممکن است به این دلیل باشد که صداهای طبیعت به پوشاندن صداهایی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، مثل صداهایی با توناژ پایین مانند صحبت کردن و … کمک می‌کند. محققان دریافتند که دانش‌آموزان نه تنها حس خوبی داشتند بلکه تمرکز بهتری نسبت به گذشته تجربه کردند.

3. موسیقی سینمایی

خیلی از زمان‌ها بعضی از موسیقی فیلم‌ها به ما این حس را می‌دهد که می‌توانیم در دنیا بهترین باشیم یا کاری را انجام دهیم که هر کسی قادر به انجام آن نیست. یک موسیقی متن فیلم حماسی که در پس‌زمینه پخش می‌شود، ممکن است حتی در پیش پا افتاده‌ترین کارها نیز این احساسی را ایجاد کند که در حال تغییر جهان هستید، بنابراین تمرکز و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. بهتر است زمان‌هایی که حس خستگی و نا امیدی داریم از این دسته از آهنگ‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم مجدد انرژی بگیریم. یادتان باشد موسیقی‌های سینمایی می‌توانند حس امید در شما را تقویت کرده و روحیه‌تان را درخشان کنند. بنابراین، اگر احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید، سعی کنید به موسیقی سینمایی به سبک حماسی گوش دهید تا انگیزه بیشتری به شما بدهد.

4. موسیقی بین 50 تا 80 ضربه در دقیقه

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که نوع موسیقی نیست که به شما کمک می‌کند متمرکز و سازنده بمانید، بلکه سرعت آن موسیقی است. مطالعات نشان داده است که موسیقی با 50 تا 80 ضربه در دقیقه می‌تواند خلاقیت و یادگیری را تقویت و تحریک کند.

در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز دکتر اما گری، یک درمانگر شناختی رفتاری، با Spotify برای تحقیق در مورد مزایای انواع خاصی از موسیقی کار کرد. او دریافت که گوش دادن به موسیقی در محدوده 50 تا80، ضربان مغز را در حالت آلفا قرار می‌دهد. موسیقی الفا یک نوع از موسیقی آرامش‌بخش است که باعث متمرکز شدن ذهن می‌شود. این نوع موسیقی طراحی شده تا موج‌های مغزی الفا را تقویت کند. موج‌های مغزی الفا، نوعی از امواج مغزی هستند که در فعالیت‌هایی مانند آرامش، تمرکز، و وضوح ذهنی نقش دارند. هدف اصلی موسیقی الفا، ایجاد یک حالت ذهنی آرام و متمرکز شده است که به مغز کمک می‌کند تا به مدت طولانی‌تری در وضعیتی از تمرکز عمیق باقی بماند. این نوع موسیقی می‌تواند شامل صداهای طبیعی مانند آب جاری، طوفان، یا صداهای آرام و بی‌کلام مانند موسیقی عمیق، سلطنتی، یا مدیتیشن باشد. با گوش دادن به موسیقی الفا، می‌توانید وارد یک وضعیت آرامش و تمرکز عمیق شوید و این موسیقی معمولاً برای کمک به مراقبه، آرامش، یا درمان برخی اختلالات مزاجی و استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس سعی کنید حتما از تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز در جهت بهبود عملکرد مغزتان استفاده کنید.

 زمانی که ما بیدار هستیم، معمولاً در حالتی از ذهن قرار داریم که به عنوان بتا شناخته می‌شود، حالتی از هوشیاری بالا که در آن فعالیت امواج مغزی ما بین 14 تا 30 هرتز است. وقتی مغز ما بین 7 تا 14 هرتز کند می‌شود، در حالت آلفای آرام‌تری قرار می‌گیریم که به ما امکان می‌دهد پذیراتر و بازتر باشیم.  

5. موسیقی مورد علاقه شما

وقتی نوبت مطالعه درس‌هایی می‌رسد که اصلا آن‌ها را دوست ندارید، می‌توانید در هنگام مطالعه از موسیقی بی‌کلام محبوب خود استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به نوع موسیقی مورد علاقه شما می‌تواند خلق و خو و بهره‌وریتان را بهبود بخشد.

ترزا لسیوک، استادیار برنامه موسیقی درمانی در دانشگاه میامی، در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز با بررسی این موضوع که آیا گوش دادن آهنگ مورد علاقه در هنگام انجام کار باعث افزایش بهره‌وری می‌شود دو گروه از افراد را با هم بررسی کرد. گروه اول در زمان کار کردن آهنگ مورد علاقه‌شان را گوش می‌دادند و گروه دوم بدون گوش دادن به آهنگی کارشان را انجام میدادن. تحقیقات او نشان داد شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش می‌دادند، وظایف خود را خیلی متمرکز تر و با انگیزه‌تر انجام می‌دادند و ایده‌های بهتری نسبت به کسانی که به موسیقی گوش نمی‌دادند به ذهنشان خطور می‌کرد، زیرا موسیقی به آنها کمک می‌کرد احساس بهتری داشته باشند و خلق و خویشان را بهبود بخشید.

تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز
تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز

تنها زمانی که این موضوع صادق نبود این بود که شرکت‌کنندگان به موسیقی گوش می‌دادند که حواس‌شان را پرت می‌کرد، مثلاً داشتن ضربان خیلی سریع یا اشعاری که توجه آنها را جلب می‌کرد. بنابراین، دفعه بعد که نیاز روی یک کار متمرکز بمانید، سعی کنید آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید.

6. ضربان باینورال

ضربات دو گوش مانند یک سلاح مخفی برای مطالعه و تمرکز هستند. آن‌ها با نواختن دو صدا با کمی تفاوت در هر گوش کار و صدایی منحصر به فرد در مغز شما ایجاد می‌کنند. این صدا تأثیر قدرتمندی بر ذهن شما می‌گذارد و می‌تواند به تمرکز و حفظ اطلاعات بهتر کمک کند. در راستای تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز وقتی به ضرب‌های دو گوش، گوش می‌دهید، امواج مغزی شما را تحریک می‌کنند و آنها را در حالت تمرکز آرام قرار می‌دهند. آنها می‌توانند مغز شما را از حالت شلوغ و حواس پرت به حالتی آرام تر تغییر دهند. تصور کنید که به مغزتان ماساژ ملایمی می‌دهید این کار به مغز کمک می‌کند تا روی کار انجام شده تنظیم و تمرکز کند. این ضربان‌ها همچنین به همگام سازی نیمکره چپ و راست مغز شما کمک می‌کند. نتیجه؟

پردازش و به خاطر سپردن اطلاعات برای شما آسان تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری:

مطالعه‌ی این مقاله می‌تواند به دانش‌آموزان درک بهتری از تأثیر موسیقی بر افزایش تمرکز و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد. این موضوع از اهمیت بالایی برای بهبود کیفیت زندگی افراد در جوامع مدرن است و می‌تواند به عنوان یک موضوع جذاب برای تحقیقات آینده در نظر گرفته شود. پس اگر حوصله، انگیزه یا خسته هستید می‌توانید از گوش دادن به موسیقی در هنگام درس خواندن استفاده کنید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی