Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن
تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن

وقتی صحبت از مطالعه می‌شود، تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن خیلی اهمیّت دارد. خیلی وقت‌ها برای شما پیش آمده که به خود می‌گویید چرا با اینکه این همه مطالعه دارم نمی‌تونم مثل دوستم موفق باشم. یا اینکه چطوری دوستان من در آزمون‌های جامع می‌تونن به همه‌ درس‌ها پاسخ دهند ولی من نمی‌تونم.

چرا بعد از مطالعه، مطالب درسی را فراموش می‌کنم؟

چرا در زمان آزمون بعضی از مطالب از ذهنم فرار کرده‌اند؟

امروز در این مقاله ما قصد داریم تفاوت‌ حفظ کردن و یادگرفتن را شرح دهیم. قبل از هر چیزی بیایید تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را با هم بررسی کنیم.

تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن
تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن

حفظ کردن:

  • کوتاه مدت است.
  • در حافظه کوتاه مدت ذخیره می‌شود.
  • بی‌ارتباط با یادگیری واقعی است.
  • اطلاعات برای یادآوری سریع در دسترس است.
  • محدود به کلمات و جملات اساسی است.
  • باعث ایجاد خلاقیت در حل سوالات نمی‌شود.
  • برای حل هر سوال باید کمی بیشتر فکر کرد.

یادگرفتن:

  • بلند مدت یا دائمی است.
  • در حافظه بلند مدت ذخیره می‌شود.
  • به فرآیندها، سیستم‌ها و مفاهیم (نه فقط واژگان اولیه) گسترش می‌یابد.
  • تفسیری عمیق‌تر، گسترده‌تر است.
  • منجر به ایجاد ارتباط، داشتن درک بهتر، ترکیب اطلاعات می‌شود.
  • می‌توان هم زمان به سوالات چند درس پاسخ داد.
  • سرعت عمل برای حل سوالات بسیار بالاتر است.

تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن

همیشه یادگرفتن و درک کردن مطالب بعد از حفظ کردن اتفاق می‌افتد. دانش‌آموزان، زمانی‌ که مطلب جدید را شروع به یادگیری می‌کنند در قدم اول آن را حفظ کرده و در قدم بعدی برای یادگیری باید مطالب را بارها بخوانند و تکرار و تمرین کنند تا فرآیندحفظ کردن به یادگیری تبدیل شود.

تمامی دانش‌آموزان باید تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را بدانند و باید از هر کدام از این تعاریف به خوبی در جای خودش استفاده کنند. پس این دو، بخشی از فرآیند‌های یادگیری هستند. فرض کنید اطلاعاتی را تنها برای یک ساعت آینده می‌خواهیم و دیگر این اطلاعات به درد ما نمی‌خورد، در این صورت حفظ کردن می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال می‌توان از حفظ کردن برای درک کردن قوانین یک بازی استفاده کرد.

تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن
تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن

تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بدانند که آیا در حال مطالعه به روش صحیح هستند یا نه؟به صورت کلی اکثر دانش‌آموزان از حفظ کردن استفاده می‌کنند و پیش خود فکر می‌کنند که درس را یادگرفته‌اند؛ امّا حقیقت اینطور نیست.

دانش‌آموزانی که مطالب درسی را حفظ می‌کنند، فقط قادر به حل سوالاتی هستند که نمونه‎‌ آن‌ها را حل کرده‌اند؛ یعنی نمی‌توانند از هیچ خلاقیتی برای حل سوال استفاده کنند زیرا مطلب را درک نکرده‌اند. این مشکل بیشتر در دروس ریاضی و علوم و فیزیک و … ایجاد می‌شود. یادتان باشد تنها حفظ کردن یک راه قبولی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان نیست؛ بلکه یکی از راز‌های قبولی دانستن تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن است.

زمانی که نباید از حفظ کردن استفاده کنید

تا اینجای کار تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را فهمیدیم. دانش‌آموزان بیشتر به جای تلاش برای حفظ کردن مطالب، باید بر یادگیری واقعی محتوا اصرار کنند. در سناریوهای زیر هرگز نباید به حفظ کردن مطالب بپردازیم. زمانی که ما:

  • مطلب مورد مطالعه برای ما مهم باشد.
  • مطلب مورد مطالعه دنباله‌دار و برای یادگیری مطالب جدید نیاز به مطالب قدیمی باشد.
  • قرار باشد آزمونی از مطالب خوانده شده گرفته شود.
  • باید اطلاعات را در بیش از 24 ساعت به خاطر بیاورید.

ما از راهبردهای مختلف مطالعه برای به خاطر سپردن و درک مطالب استفاده می‌کنیم و تعدادی از این راهبردها را در زیر فهرست کرده‌ایم.

استراتژی‌های یادگیری:

1. تکرار مطالب خوانده شده :

اینشتین می‌گوید برای یادگیری عمیق و کامل یک مطلب باید آن را همان روز، روز بعد و مجدد 7 روز بعد مطالعه کنید تا در ذهن شما جای گیرد. دانش‌آموزانی که از این روش استفاده می‌کنند قطعاً بعد از مدتی تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را متوجه می‌شوند؛ زیرا در این روش، تکرار بسیار اهمیت دارد.

2. تجسم:

استفاده از تصاویر همیشه به ما در درک مطالب کمک می‌کند؛ پس بهتر است همیشه برای حفظ کردن یا یادگرفتن، مطالب درسی را متناسب با تصاویر مطالعه کنید. سعی کنید فرمول‌های درسی را به عکس تبدیل کنید و بر روی دیوار اتاق خود نصب نمایید تا همیشه آن‌ها را ببینید. این دیده شدن باعث می‌شود فرآیند یادگیری شما کامل‌تر شود.

3. برنامه‌ریزی مطالعاتی:

با استفاده از یک برنامه مطالعاتی می‌توانید مطالب درسی را با مدیریت زمان مرور کنید تا مطمئن شوید که تمامی دروس تکرار می‌شوند. این عامل یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای یادگرفتن است. شما با داشتن برنامه مطالعاتی منظم بعد از مدتی تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را درک خواهید کرد.

4. داستان‌ها:

خیلی از دانش‌آموزان مطالب درسی را به داستان تبدیل می‌کنند تا درک آن راحت‌تر باشد. این کار بیشتر برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی انجام می‌شود تا مراحل حفظ کردن و یادگرفتن را ساده‌تر کند.

5. تکرار، تکرار و تکرار:

کلید اصلی یادگیری داشتن تکرار در مطالعه است. یادتان باشد بزرگترین تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن داشتن تکرار است. شما باید هر بار که یک مطلب را شروع به مطالعه مجدد می‌کنید، با مثال و تمرین این کار را انجام دهید. اگر مثال حل نکنید فرآیند یادگیری کامل نمی‌شود. سعی کنید هر بار مثال‌های سخت‌تر و پر چالش‌تر حل نمایید تا این فرآیند به خوبی انجام شود.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله در مورد تفاوت حفظ کردن و یاد گرفتن صحبت کردیم. نکته اصلی این است که در بیشتر موارد، وقت‌گذاشتن برای درک کامل مطالب بهترین گزینه است. ما می‌دانیم همه‌ی دانش‌آموزان برای مطالعه زمان می‌گذارند ولی نتایج متفاوتی نسبت به هم دارند. پس بهتر است از روش صحیح مطالعه استفاده کنیم و به هیچ عنوان مطالب درسی را حفظ نکنیم. حتماً از موارد گفته شده برای حفظ کردن و یادگرفتن مطالب درسی استفاده نمایید. بعد از مدتی خودتان تفاوت حفظ کردن و یادگرفتن را به خوبی درک خواهید کرد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی