Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

خلاقیت در کودکان چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

خلاقیت در کودکان

داشتن خلاقیت در کودکان یک امر عادی و میزان آن بسته به پارامترهای متفاوتی است. داشتن خلاقیت تقریباً در تمام مراحل زندگی مزایای بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند. افزایش سطح خلاقیت می‌تواند برای بچه ها معجزه کند. اما آیا خلاقیت یک ویژگی ذاتی در فرد است یا راهی برای تقویت این کیفیت وجود دارد؟

قبل از هر چیزی بیایید خلاقیت را تعریف کنیم.

خلاقیت در کودکان چیست؟

به زبان ساده، خلاقیت برای کودکان توانایی به وجود آوردن چیزی نوآورانه و جدید است. در زندگی همیشه سختی ها و چالش های فراروانی وجود دارد. انسان‌های باهوش و خلاق برای برطرف کردن این پستی بلندی ها باید از نبوغ خود استفاده کنند. این مهارت با حل مسئله و رشد ذهنی بهتر همراه است. بنابراین وقتی خلاقیت را در بچه‌ها افزایش می‌دهیم، آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و این مورد در زندگی آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

خلاقیت در کودکان
خلاقیت در کودکان

چرا خلاقیت برای کودکان مهم است؟

قبل از اینکه در مورد چگونگی بهبود مهارت‌های خلاقیت صحبت کنیم، بیایید اهمیت خلاقیت در کودکان را با هم بررسی نماییم. یک فرد خلاق الهام بخش افکار بزرگ است و این قدرت را دارد که ایده های تخیلی را به واقعیت تبدیل کند. اگر زندگی نامه اکثر انسان های موفق را مطالعه کرده باشید به این موضوع می رسید که همه آن‌ها برای رسیدن به موفقت از نبوغ خود استفاده کرده اند. یادتان باشد همه ما انسان و در یک سطح از دنیا قرار داریم اما آن چیزی که باعث می شود در زندگی، تحصیل ، شغل و … موفقیت های بیشتری نسبت به دیگران به دست آوریم، خلاقیت است.

خلاقیت در کودکان به چه چیز دیگری کمک می‌کند؟

وقتی به کودکان کمک می‌کنیم تا خلاقیت خود را بهبود بخشند، آن‌ها توانایی شکوفایی در موقعیت‌های دشوار را توسعه می‌دهند. کارشناسان ثابت کرده‌اند که این مهارت باعث می‌شود کودکان احساسات خود را بهتر بیان کنند. به این ترتیب والدین، آن‌ها را برای ایجاد روابط موفق، توانمند و انعطاف پذیر پرورش می‌دهند. پس به صورت کلی وقتی والدین بدانند چگونه خلاقیت در کودکان تقویت کنند، این مورد به آن‌ها کمک می‌کند تا بین مفاهیم ارتباط برقرار نمایند. وقتی بچه‌ها موفق می‌شوند این ارتباطات را ایجاد کنند، توانایی آن‌ها در بیان افکار غیر متعارف به طور خودکار بهبود می‌یابد.

آیا متوجه شده اید که چگونه برخی از بچه‌ها در ارائه ایده ها درخشان هستند و بیان زبانی منحصر به فردی از خود نشان می‌دهند؟

این قدرت خلاق و تخیلی بودن است که همه اینها را ممکن می‌سازد.

یک مطالعه (در ایالات متحده آمریکا) ثابت می کند که طرح های سنتی مدرسه ما می‌تواند منجر به کاهش سطح خلاقیت در کودکان شود. 85 درصد از بچه های امروزی نسبت به کودکان دهه 1980 خلاقیت بیشتری دارند. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که کودکان امروزی به دلیل کار کردن با موبایل، تبلت و … از نبوغ بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند.

خلاقیت در کودکان
خلاقیت در کودکان

مزیت شغلی

بر اساس گزارش فوربس، تفکر خلاق به عنوان یکی از مهارت‌های مورد تقاضا در بین کارفرمایان بین سال‌های 2024 تا 2027 است. 70 درصد از کارفرمایان به دنبال این مهارت در کارمندان هستند. خلاقیت در کودکان باعث می‌شود تا ایده های خوبی در ذهن کارمندان ایجاد و به پیشرفت شرکت کمک می‌کند.

مهارت‌های رشدی

با بهبود مهارت‌های خلاقیت در کودکان، خانواده ها همچنین به فرزندانشان کمک می‌کنند تا به بالاترین پتانسیل خود برسند. فعالیت های خلاق راه های عالی برای بهبود رشد شناختی، اجتماعی، زبانی، عاطفی و حرکتی در کودکان است. تصور کنید یک کودک 7 ساله در حال نقاشی یک منظره است. آیا این بهترین راه برای بهبود حرکات فیزیکی، ابراز احساسات و توسعه ایده های جدید به طور همزمان نیست؟

تا کنون، ما کشف کرده‌ایم که خلاقیت کلید اکتشاف و موفقیت بلندمدت است. اکنون زمانپاسخگویی بهجنبه بعدی است، چگونه خلاقیت را در کودکان تقویت کنیم؟

1)کاوش در طبیعت

این موضوع توسط کارشناسان ثابت شده است که فعالیت های انجام شده در فضای باز به ذهن ما کمک می کند. گذراندن وقت با طبیعت باعث ایجاد رفتار خلاقانه می شود. زیرا دامنه افکار جدید در فضای باز گسترش می‌یابد. قرار گرفتن در دامان طبیعت به کودکان کمک می کند تا فعالیت های خلاقانه خود را به شیوه ای رضایت بخش آزاد کنند. پس اکنون می‌دانید که چگونه با این ایده مقرون به صرفه خلاقیت در کودکان را تقویت کنید.

خلاقیت در کودکان
خلاقیت در کودکان

زمانیکه چند روز به طبیعت می‌روید راحتی منزل را باید فراموش کنید و  به زندگی در آن محیط هر چند که دوست ندارید عادت نمایید. این باعث می‌شود که ذهنتان با چالشی جدید مواجه شود برای ایجاد و تقویت خلاقیت باید چالش‌های مفیدی را برای کودکان در نظر بگیرید.

2)ایجاد نبوغ و تخیل با بازی‌های انفرادی یا گروهی:

بازی خلاقانه در گروه‌های کوچک یا بزرگ راه عالی دیگری برای تقویت بیش از یک مهارت در یک زمان است. گاهی اوقات بچه ها درک می کنند که چگونه با همکاری با دیگران، خلاقیت در کودکان را بهبود بخشند. ایجاد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی (یادگیری اجتماعی-عاطفی) از طریق بازی‌های رایانه‌ای ، راهی فوق‌العاده برای چاشنی فعالیت‌های روزمره با وظایف معنادارتر است.

راه حل ها را تنها به پاسخ های آماده محدود نکنید. اجازه دهید بچه ها پاسخ های غیرعادی به سؤالات معمولی را تصور کنند در حالی که یاد می گیرند با سایر بازیکنان دیگر به توافق برسند.

برخی از یافته های مرتبط:

انجام کارهای گروهی در برنامه های درسی و ارائه آموزشی بسیار باعث افزایش نبوغ می‌شود. زمانی که در یک گروهی چالشی ایجاد میشود هر دانش آموز برای برطرف کردن آن ایده ای می‌دهد که همین باعث می‌شود تا ذهن فعال شود.

خلاقیت در کودکان
خلاقیت در کودکان

3)محیط مهم است

بچه ها نمی توانند در یک فضای خفه شده خانوادگی خلاق و تخیلی باشند. به فرزندانتان اجازه دهید در محیطی عاری از قضاوت نفس بکشند. بازی های فکری استانداردی را با خودشان تجربه کنید به آنها اجازه دهید تا در بین دوستان خود حضور داشته باشند. به یاد داشته باشید که شما معمار زندگی فرزندتان هستید. بنابراین تمام سایه‌های خلاقیت را در آغوش بگیرید و از ایده های جدید سخاوتمندانه قدردانی نمایید. در مورد مشکلاتشان صحبت کنید و سعی نمایید این مسائل را با نظر خودشان برطرف کنید. معمولا در این موارد خانواده ها می گویند که فرزندشان هنوز بچه است و توانایی درک کاملی نسبت به مشکلات ندارید. برای بهبود خلاقیت در کودکان، پذیرای ایده‌های غیرمعمول باشید و اغلب از عباراتی مانند «چرا نه؟» استفاده کنید.

4) برای فرزندان خود کتاب بخوانید:

خیلی از خانواده‌ها برای افزایش نبوغ فرزندان برای آن‌ها کتاب‌های قصه در سنین بین 3 الی 5 سال می‌خوانند و از بچه‌های خود می‌خواهند داستان را تغییر دهند و به زبان خود مجدد داستانی دیگر را ایجاد نمایند.

ذکر چند نمونه در اینجا

چرا یک تک شاخ نمی‌تواند چندین دم داشته باشد و همچنان جادویی باشد؟

این بار سیندرلا وضع مالی خوبی دارد حالا داستان زندگی اون چگونه می‌شود؟

همه درختان جنگل یاد می گیرند که پرواز کنند و برای همیشه از شر تبر فرار نمایند!

خانواده ای که می داند چگونه خلاقیت فرزند خود را تقویت کند، اغلب چنین ایده های منحصر به فردی را با کمال میل می پذیرد.

طبق نظر روانشناسان این مورد می‌تواند در نبوغ و خلاقیت او نقش به سزایی داشته باشد.

کلمات پایانی

بهترین چیز در مورد چگونگی بهبود مهارت های خلاقیت، لذت بردن از نبوغ است. با چند ایده سرگرم کننده، فرآیند را آغاز کنید تا خلاقیت را در فرزندان خود برانگیزد و فراموش نکنید که نبوغ باعث پیشرفت بسازایی در طرز فکر فرزندتان می‌شود. اگر دقت کرده باشید اکثر فرزندان مسیر زندگی مشابهی با خانواده خود دارند. اگر شما فردی سرمایه گذار باشید فرزندتان شبیه شما می‌شود. پس بیایید برای اصلاح آینده فرزندانمان بهترین طرز فکر را برای او در زمان کودکی ایجاد نماییم.

سوالات متداول

چه چیزی باعث ایجاد حس خلاقیت در کودکان می شود؟

همه بچه ها عاشق کشف خودشان هستند. نگرش کنجکاو را ترویج دهید و خلاقیت را از طریق فعالیت های عملی برانگیزید.

چگونه خلاقیت را در کودکان تقویت کنیم؟

با تقویت، یک محیط یادگیری باز، و فرصت های کافی، بچه ها یاد می گیرند که چگونه خلاقیت را تقویت کنند.

چگونه خلاقیت تربیت کنیم؟

الگو باشید و راه حل های واضح را با ایده های نوآورانه تر به چالش بکشید.

چگونه خلاقیت را برای کودک توضیح دهیم؟

بچه ها موجودات کنجکاویی هستند. فرصت های یادگیری تجربی و فعالیت های عملی را امتحان کنید تا معنای خلاق بودن را درک نمایید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی