Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

عوامل ایجاد استرس در آزمون تیزهوشان

استرس در آزمون تیزهوشان

همانطور که همه می‌دانیم آزمون تیزهوشان و مسیر آن همواره پر استرس و اضطراب آور است پس کلمه استرس در آزمون تیزهوشان یک کلمه دلهوره آور برای خیلی از دانش‌آموزان خواهد بود. هر چه به آزمون تیزهوشان نزدیک می‌شویم مقدار استرس آزمون تیزهوشان و اضطرابمان بیشتر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم دلایل اصلی استرس در آزمون تیزهوشان را با هم بررسی کنیم. قطعا همه می‌دانیم داشتن استرس بیش از حد در مسیر تیزهوشان فرآیند یادگیری را با مشکلات بزرگی رو به رو می‌کند. اغلب ما انسان‌ها زمانی استرس می‌گیریم که برای انجام یک کاری، هیجان زیاد داشته باشیم. یکی دیگر از بزرگترین عوامل داشتن استرس کمبود اعتماد به نفس و بد بینی در هر شرایطی است. متاسفانه خیلی از خانواده‌ها تلاش زیادی برای افزایش اعتماد به نفس فرزندان خود نمی‌کنند. بیایید این مورد را با یک مثال توضیح دهیم.

خانواده اول به فرزند خود می‌گوید :((آزمون تیزهوشان واقعا سخته و تو باید قبول بشی))

استرس در آزمون تیزهوشان
استرس در آزمون تیزهوشان

خانواده دوم به فرزند خود می‌گوید :((آزمون تیزهوشان واقعا سخته ولی تو میتونی قبول بشی. یادت باشه عزیزم باید تلاش کنی تا توی این آزمون قبول بشی. منو و پدرت همیشه در کنارت هستیم و بهت کمک می‌کنیم، و به تو ایمان داریم))

قطعا دو جمله بالا را مطالعه کردید. فکر کنم تفاوت‌های این دو متن کوتاه را درک کرده باشید. یادتان باشد شما باید به فرزند خود بیاموزید که می‌تواند با تلاش مستمر قبول شود. عوامل زیر بیشترین میزان استرس را در فرزندانتان ایجاد می‌کنند:

1) استرس در آزمون تیزهوشان زمانیکه برای اولین بار آزمون می‌دهیم

انجام هر فعالیتی که در تجربه ما قرار نگرفته باشد، همراه با استرس و اضطراب است، زیرا در ذهن خود تجسمی از آن ندارید. بیایید با یک مثال توضیح دهیم. زمانیکه شما برای اولین بار می‌خواهید در آزمون شبیه ساز تیزهوشان شرکت کنید چون هیچ اطلاعاتی از آن ندارید قطعا استرس زیادی را تحمل خواهید کرد. این مورد یک امر طبیعی است و برای همه اتفاق می‌افتد.

2) استرس در مورد گذر زمان

استرس در مورد گذر زمان واقعا دشوار است و هر چه به آزمون تیزهوشان نزدیک می‌شویم، استرس در آزمون تیزهوشان نیز بیشتر می‌شود. این مورد برای دانش‌آموزانی که بدون برنامه‌ریزی و بی هدف مطالعه می‌کنند قطعا بیشتر خواهد بود. در ضمن اگر دانش‌آموزان عزیز نسبت به مسیری که می‌روند و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، ایمان نداشته باشند قطعا این استرس در آزمون تیزهوشان را دو چندان خواهد کرد. برای کنترل استرس آزمون تیزهوشان ناشی از گذر زمان بهتر است همیشه با بهترین عملکرد خود فعالیت کنید. یادتان باشد شما فرصت آزمون خطا ندارید پس سعی نمایید، از بهترین‌ها همانند آموزشگاه تیزهوشان خط علم کمک بگیرید تا با اطمینان خاطر به سمت آزمون تیزهوشان پیش بروید.

استرس در آزمون تیزهوشان
استرس در آزمون تیزهوشان

3) استرس ناشی از صحبت‌های دیگران

بیشترین استرس در آزمون تیزهوشان می‌تواند از سوی اطراف به دانش‌آموزان منتقل شود. جملاتی نظیر، تو باید قبول بشی، همه فامیل چشم و انتظارشون به تو، آزمون تیزهوشان خیلی سخته، برای قبولی تو خیلی هزینه کردیم و از این قبیل صحبت‌ها. این جملات نه تنها باعث کاهش استرس در آزمون تیزهوشان می‌شوند، بلکه توان دومی برای اضطراب بیشتر هستند. یادتان باشد برای غلبه بر این جملات به آن‌ها بگویید “درسته که آزمون سخته ولی تو می‌تونی قبول بشی” بگذارید فرزندانتان اعتماد به نفس را از حرف‌های شما بگیرند.

4) استرس ناشی از نمرات پایین با وجود تلاش زیاد

دانش‌آموزانی که پایه تحصیلی ضعیفی دارند و قبولی آزمون تیزهوشان برایشان خیلی اهمیت دارد، باید بدانند که چند ماه زمان می‌برد تا به سطح دیگران برسند. این دسته با اینکه خیلی تلاش می‌کنند نسبت به دوستان خود همواره عملکرد ضعیفی دارند. داوطلبینی که پایه تحصیلی ضعیفی دارند برای جلو زدن از رقبای خود باید حداقل 2 الی 3 ماه به صورت مستمر با تلاش بیشتر نسبت به هم‌کلاسی‌های خود پیش بروند. اگر در حد بقیه دانش‌آموزان مطالعه داشته باشند هیچ وقت به آن‌ها نمی‌رسند، زیرا آن‌ها هم در حال تلاش کردن هستند. پس یادتان باشد اگر پایه درسی ضعیفی دارید، باید دو برابر بقیه تلاش کنید تا نتایج عملکرد شما و آزمون‌هایتان رضایت بخش شود.

5) استرس در آزمون تیزهوشان درباره نمرات آزمون شبیه ساز آموزشگاه تیزهوشان خط علم

یکی از بدترین حس های دنیا کسب نمره پایین برای آزمونی است که واقعا تلاش کرده‌اید. یادتان باشد شما امسال نباید نمرات خود را تنها ارزیابی کنید و در کنار آن‌ها می‌بایست رتبه و تراز‌تان را بررسی نمایید و همیشه جایگاهتان را نسبت به میانگین بسنجند. این احتمال وجود دارد که آزمون سخت بوده باشد، یا اینکه سوالات آزمون از مباحثی مطرح شود که شما مطالعه نداشتید. معمولا زمانیکه دانش‌آموزی آزمونی را بد داده باشد، برای آزمون بعدی استرس بیشتری را باید تحمل نماید. بهتر است همیشه گذشته را فراموش کنید و از آن درس بگیرید. گذشته غیر قابل تغییر است اما آینده تغییر پذیر خواهد بود. خانواده‌ها زمانیکه فرزنداشان در یک آزمون نمره پایینی کسب می‌کند باید خیلی هوشمندانه رفتار کنند تا دانش‌آموزان ناامید نشوند.

استرس در آزمون تیزهوشان
استرس در آزمون تیزهوشان

6) مطالعه نادرست خود دلیل اضطراب است

داشتن مطالعه غیر اصولی یکی از بزرگترین دلایل استرس در آزمون تیزهوشان خواهد بود. منظور از مطالعه غیر اصولی یعنی مطالعه شب قبل از آزمون یا صبح زود قبل از آزمون. این مطالعه نه تنها باعث ایجاد استرس بیشتر بلکه سبب می‌شود با خود فکر کنید تمامی مطالب خانوده شده را فراموش کرده‌‎اید. برای داشتن یک مطالعه عالی می‌توانید مقاله مطالعه صحیح برای تیزهوشان را بررسی کنید.

نکات پایانی

استرس در آزمون تیزهوشان اجتناب ناپذیر است. این مورد با انجام موارد بالا سخت‌تر می‌شود. باید موارد گفته شده را کاملا درک نماییم و سعی بر بهبود خود داشته باشیم. ما می‌دانیم که برای انجام هر کاری استرس وجود دارد اما باید آن را کنترل نماییم.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی