Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

ایجاد محیطی عالی برای دانش‌آموزانی که مطالعه برای تیزهوشان را ایستاده انجام می‌دهند:

مطالعه برای تیزهوشان

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که تمامی دانش‌آموزان در دوران تحصیلی‌شان دارند پیدا کردن بهترین سبک مطالعه برای تیزهوشان متناسب با خودشان است. همانطور که در مقالات دیگر گفته‌ایم روش‌های مطالعاتی دانش‌آموزان با یکدیگر متفاوت است. معمولا یک دانش‌آموز برای یافتن بهترین سبک مطالعاتی متناسب با خود باید آزمون و خطاهای زیادی را انجام دهد. عده‌ای علاقه دارند به صورت نشسته پشت یک میز مطالعه خود را انجام دهند، دسته‌ای دیگر علاقه دارند به صورت خوابیده مطالعه کنند و دسته آخر به صورت ایستاده و در حال راه رفتن دروس خود را بخوانند. تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد در سال 2006 بین سه گروه دانش‌آموز انجام شد. یک دسته به صورت نشسته بر روی میز، گروه دوم به صورت خوابیده و دسته سوم به صورت ایستاده مطالعات خود را انجام دادند و بعد از بازه زمانی سه هفته یک آزمون به صورت سراسری برگذار شد. در این امتحان گروهی که به صورت نشسته بر روی میز مطالعات خود را انجام داده بودند با اختلاف کمی از دانش‌آموزانی که ایستاده دروس را مطالعه کردند درصد بهتری کسب نمودند. متاسفانه دسته‌ای از دانش‌آموزان که مطالعه برای تیزوشان به صورت خوابیده ترجیح می‌دادند ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

مشکل مطالعه برای تیزهوشان به صورت دراز کش

ذهن انسان از آنچه که شما تصورش را می‌کنید قدرتمندتر است. زمانی که یک دانش‌آموز به صورت درازکش می‌خواهد مطالعه برای تیزهوشان داشته باشد، متاسفانه ذهن او نمی‌تواند تمرکز کافی داشته باشد. از زمان بچه‌گی همه ما زمانیکه روی تختمان دراز می‌کشیدیم که قصد استراحت کردن را داشتیم. متاسفانه زمانیکه ما می‌خواهیم به صورت خوابیده مطالعه خود را انجام دهیم، ذهن به صورت ناخودآگاه ماده‌ای را ترشح می‌کند که باعث خواب‌آلودگی ما خواهد شد. به همین دلیل هم است وقتیکه می‌خواهیم روی تخت به صورت درازکش بخوابیم تمرکز کافی نداریم و احساس خواب‌آلودگی داریم. پس ما از شما می‌خواهیم که اگر این عادت اشتباه را دارید، سعی نمایید به مرور زمان آن را اصلاح نمایید.

تفاوت دانش‌آموزانی که به صورت ایستاده و نشسته مطالعه می‌کنند

به صورت کلی اکثر دانش‌آموزان یکی از این دو سبک مطالعاتی را برای خواندن دروس انتخاب می‌کنند. بزرگترین تفاوت بین این دو سبک از دید علمی مصرف میزان انرژی است. در حالت نشسته بدن انرژی کمتر در نتیجه متمرکز تر باقی می‌ماند ولی در حالت ایستاده و قدم زدن میزان مصرف انرژی در بدنتان افزایش خواهد یافت و این مورد سبب می‌شود مدت زمان کمتری نسبت به حالت نشسته تمرکز خود را حفظ نمایید. من خودم برای یادگیری دروس باید در هنگام مطالعه برای تیزهوشان مانند یک معلم به صورت ایستاده پای تخته وایت‌برد به خودم درس می‌دادم و می‌دانم که این روش بسیار انرژی از شما می‌گیرد.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

متاسفانه این دسته از دانش‌آموزان نمی‌توانند در کتابخانه‌های عمومی مطالعات خود را انجام دهند که الزاما می‌بایست از کتابخانه‌های خصوصی استفاده کنند که هزینه بسیار بالایی دارد و تعدادشان هم خیلی محدود است.

مطالعه برای تیزهوشان به سبک ایستاده به چه صورت است

مطالعه برای تیزهوشان به صورت ایستاده(یادگیرندگان حرکتی) در هنگام مطالعه رفتارهای زیر را دارند:

دوست دارند در اطراف محیط مطالعاتی حرکت کنند.

معمولا با صدای بلند مطالعات خود را انجام می‌دهند.

به دلیل مصرف بالای انرژی خیلی زود خسته می شوند.

معمولا درک خیلی خوبی از مطالبی که می‌خوانند کسب می‌نمایند.

نسبت به روش‌های مطالعاتی دیگر در هنگام درس خواندن خوابشان نمی‌برد.

همانطور که گفتیم اگر شما علاقه دارید به صورت ایستاده مطالعه خود را انجام دهید، باید محیط را به گونه‌ای تنظیم کنید که به شما امکان حرکت در اطراف را بدهد. این فضا باید بزرگ باشد زیرا چرخش بیش از حد در حین راه رفتن باعث کاهش تمرکز در ما و سردرد خواهد شد. یادتان باشد، شما باید قدم‌های بسیار آهسته در حین مطالعه برای تیزهوشان بردارید. هر چه سرعت حرکت‌تان کمتر باشد، انرژی کمتری را از دست می‌دهید. در زیر چند پیشنهاد وجود دارد که می‌تواند تفاوت زیادی در میزان و درک مطالب مطالعه‌تان ایجاد کند.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

نحوه ایجاد فضای مطالعه برای یادگیرندگان حرکتی

اگر تمایل به مطالعه برای تیزهوشان به صورت حرکت کردن دارید، نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بهترین فضای مطالعه را برای خودتان ایجاد کنید.

1) ساعت یا تایمر را روی میز خود نگه دارید.

دانش‌آموزانی که به صورت ایستاده و قدم زنان مطالعات خود را انجام می‌دهند این کار را در فواصل زمانی کوتاه انجام می‌دهند. بنابراین ساعت یا تایمر را قابل مشاهده نگه دارید تا به شما یادآوری کند که بعد از حدود 30 دقیقه مطالعه برای تیزهوشان استراحت کنید. اگر بیش از این مدت مطالعه خود را انجام دهید، الکی خودتان را خسته خواهید کرد زیرا دقتتان در حین راه رفتن نسبت به زمانیکه نشسته‌اید کمتر است.

2) وسایل خود را قابل حمل نگه دارید.

چون در هنگام مطالعه برای تیزهوشان مدام در حال راه رفتن هستید، بهتر است از کتاب‌های سبک استفاده کنیم. خیلی از دانش‌آموزانی که از این سبک مطالعه برای تیزهوشان استفاده می‌کنند از تبلت‌های سبک برای مطالعه بهره می‌برند. آن‌ها فایل PDF یا عکس صفحاتی از کتاب را که قصد خواندن آن‌ها را دارند را با تبلت می‌گیرند و با استفاده از آن به دلیل سبکتر بودن نسبت به کتاب مطالعه خود را انجام می‌دهند. نگه داشتن یک کتاب 600 صفحه‌ای به اندازه نیم ساعت واقعا کاری اذیت کننده و سخت است. این کار باعث ایجاد کمر درد در مرور زمان در شما خواهد شد.

3) یک محیط مطالعه با فضای کافی برای حرکت ایجاد کنید.

حتماً در اتاقی مطالعه خود را انجام دهید، که فضای کافی برای قدم زدن در آن وجود داشته باشد. بهتر است محیط مطالعاتی را انتخاب کنید که بالای 30 متر مربع داشته باشد. دلیل آن این است که در حین قدم زدن مدام تغییر جهت ندهید. یادتان باشد شما در حال مطالعه هستید نه پیاده روی، پس خواهشا این قدم زدن را با کمترین سرعت ممکن انجام دهید.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

4) از یک میز ایستاده می‌توانید برای حل تمارین خودتان استفاده کنید.

ما به هیچ عنوان به شما توصیه نمی‌کنیم که تمارین را هم به صورت ایستاده انجام دهید، زیرا باید از همین الان یادبگیرید که به صورت نشته پشت یک میز این کار را انجام دهید. اما اگر بر این مورد اصرار دارید بهتر است از یک میز ایستاده یا یک تخته وایت برد استفاده نمایید. یادتان باشد حل تمارین در کنار مدیریت زمان کاری بسیار سخت است. پس بهتره این مورد را به صورت نشسته انجام دهید. خیلی‌ها عادت دارند که تکالیفشان را به صورت خوابیده انجام دهند که این مورد کاری بسیار اشتباه است. به صورت کلی بیشترین میزان تمرکز در هر انسان در پوزیشن نشسته بر روی یک صندلی است.

5) محیطی که در آن در حین مطالعه هستید دمای متعادل داشته باشد.

یادتان باشد، بهترین دما برای مطالعه بین 25 الی 20 درجه سانتی‌گراد است. پس بهتر است دمای محیطی که در آن در حال مطالعه برای تیزهوشان هستید هم به همین ترتیب باشد. همانطور که همه می‌دانیم اگر دما خیلی زیاد یا خیلی پایین باشد،  متاسفانه تمرکز ما مدام از بین خواهد رفت. البته چون در حین مطالعه برای تیزهوشان شما در حال راه رفتن هستید این احتما وجود دارد که متناسب با خصوصیات بدنتان این دما برای شما بالا باشد. بهتر است دمایی را تنظیم نمایید که در آن تعرق نداشته باشید.

نکته پایانی

همانطور که ما لباس‌هایی می‌پوشیم که به ما احساس اعتماد به نفس می‌دهد یا همانطور که غذاهایی می‌خوریم که به ما مزه  و احساس خوبی به ما می‌دهد، باید محیط‌های مطالعاتیمان را نیز طوری طراحی کنیم که بتوانیم بهترین حس خوب را از آنجا کسب نماییم. به همین دلیل است که دانستن شرایط ایجاد فضای مطالعه برای تیزهوشان خود یکی از الزامات درس خواندن خواهد بود.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی