Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

چه زمانی باید مطالعه برای تیزهوشان را متوقف کنیم

مطالعه برای تیزهوشان

بیشتر محتوایی که در وبلاگ سایت آموزشگاه تیزهوشان خط علم وجود دارد حول محوریت نحوه مطالعه برای تیزهوشان است. خیلی از زمان‌ها به دلایل متفاوت حوصله درس خواندن ندارید. سعی می‌کنید که دروس خود را مطالعه کنید، اما هر چه مطالعه می‌کنید چیزی یاد نمی‌گیرید. یادتان باشد مطالعه اصولی در اولین قدم نیاز تمرکز و انرژی دارد. زمانی که این دو در ما وجود ندارد، بهتر است فعلا از مطالعه کردن دست برداریم و استراحت نماییم. اکثر مواقعی که ذهنمان شلوغ است در حین مطالعه برای تیزهوشان مدام حواسمان از ترس پرت می‌شود. در این مقاله هدف اصلی ما بیان این است که چه زمانی باید مطالعه برای تیزهوشان را در طول روز متوقف کنیم.

1. شما مطالب خود را می‌دانید

این یکی ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما باید با دانستن مطالب، مطالعه دروس قبلی را متوقف کنید. یادتان باشد منظور ما از مطالعه بیش از حد یعنی مطالعه یک درس به صورت همیشگی، یعنی فقط یک درس را مطالعه کنید. خیلی از دانش‌آموزان مدام مباحث و سوالات تکراری را مطالعه می‌کنند. خواندن بیش از حد مباحث تکراری در یک سطح باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود، چون مدام فکر می‌کنید مباحث درسی را فراموش کرده‌اید. درست است که ما می‌گوییم مطالعه کنید اما فقط خواندن مباحث تکراری در یک سطح درست نیست. بهتر است در هر مرحله مطالعه برای تیزهوشان مباحث را سخت و سخت‌تر کنید که برای این کار باید سوالاتی با چالش بیشتر حل نمایید. پس از مطالعه برای تیزهوشان هر آنچه در حال یادگیری هستید، از خود آن مباحث را سوال کنید. یکی از بهترین کارهایی که مانع از مطالعه بیش از حد یک مبحث می‌شود، خلاصه‌ نویسی است. با انجام خلاصه نویسی دیگر نیاز نیست مباحث را مدام مطالعه کنید. برای نوشتن یک خلاصه مفید می‌توانید مقاله نحوه انجام خلاصه نویسی برای تیزهوشان را مطالعه کنید.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

2. شما خسته هستید

درست است که مطالعه برای تیزهوشان سخت و دشوار است و انجام یک کار سخت بدون داشتن هدف، بدون تشویق خانواده و … حوصله سر بر می‌شود. اگر در حین مطالعه هستید و خسته یا بی حوصله شدید، بهتر است یک استراحت کوتاه (10 دقیقه) داشته باشید، مکان مطالعه یا روش ورودی خودتان را تغییر دهید. مثلا اگر به صورت نشسته در حال مطالعه بودید در پارت بعدی به صورت ایستاده مطالعه نمایید. یادتان باشد تغییرات همیشه سبب بهتر شدن فرآیند می‌شود. با این حال، اگر آنقدر خسته هستید که چشمانتان مدام بسته می‌شود، بهتر است مطالعه را متوقف کنید. اگر واقعا خوابتان می‌آید پس وقفه‌ای در حین مطالعه داشته و استراحت نمایید.

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان

طبق مقاله‌ای در مجله بیماری‌های عصبی و درمان، کم خوابی «با عملکرد برخی از نواحی مغز تداخل ایجاد می‌کند و در نتیجه عملکرد شناختی را مختل می‌نماید». علاوه بر این، همین مقاله نشان می‌دهد که «هم توجه و هم حافظه فعال در طول بیداری طولانی مدت دچار اختلال می‌شوند». این بدان معناست که اگر خیلی خسته باشید چیزی را که مطالعه کرده‌اید به خاطر نمی‌آورید! در چنین مواقعی، بهتر است یک چرت 30 دقیقه‌ای داشته باشید.

آیا می‌دانستید تا زمانی که ما نخوابیم، فرآیند یادگیری کامل نمی‌شود؟! بله، وقتی ما خواب هستیم، مغزمان چیزهایی را که تازه یاد گرفته‌ایم مرتب و ذخیره می‌کند.

3. مطالعه برای تیزهوشان را به صورت سازماندهی شده انجام دهید

اگر یک ساعت و بدون وقفه مطالعه داشتید، وقت آن است که درس خواندن را متوقف کنید. پس از 45 دقیقه الی یک ساعت تمرکز مغز رفته رفته عملکرد خود را از دست خواهد داد. در این مرحله، شما باید مطالعه را متوقف و موارد زیر را انجام دهید:

مطالعه برای تیزهوشان
مطالعه برای تیزهوشان
  • 15 دقیقه استراحت کنید
  • مکان خود را برای استراحت تغییر دهید. اگر در اتاق خود مزالعه می‌کنید برای استراحت به مکانی دیگر بروید.
  • در حیت استراحت به هیچ عنوان به سمت فضای مجازی نروید
  • بهتر است موسیقی کلاسیک بی کلام گوش دهید

برای داشتن مطالعه‌ای عالی بهتر است برنامه مطالعاتی داشته باشید.

نکات پایانی در مورد زمان توقف مطالعه

شما ممکن است یک دانش‌آموز برتر باشید و تمام تکنیک‌های مطالعه در جهان را بدانید، اما دانستن اینکه چه زمانی باید مطالعه را متوقف کنید به همان اندازه مهم است که بدانید چگونه مطالعه کنید. اگر حوصله مطالعه برای تیزهوشان را ندارید، می‌توانید از مطالعه کردن دست بردارید و به کارهای دیگر برسید. یادتان باشد برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید هوشمندانه مطالعه داشته باشد.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی