Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

مطالعه با استفاده از نقشه ذهنی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

قبولی در آزمون تیزهوشان

هر شخصی متناسب با روحیات و اخلاقی که دارد نحوه‌ مطالعه متفاوتی نسبت به دیگران می‌تواند داشته باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه مطالعه با استفاده از نقشه ذهنی(Mind Maping)را برای قبولی در آزمون تیزهوشان به شما آموزش دهیم. نقشه ذهنی، یک استراتژی عالی برای یادداشت برداری و مطالعه است. این یک روش مطالعه بسیار مفید برای یادگیرندگان بصری یا دانش‌آموزانی است که ترجیح می‌دهند اطلاعات را به صورت بصری سازماندهی کنند. نقشه برداری ذهنی می‌تواند سرگرم کننده باشد، زیرا شما ذهن خود را در این روش به یک محل ذخیره سازی اطلاعات برای قبولی در آزمون تیزهوشان تبدیل خواهید کرد. در این سبک مباحث درسی در ذهنتان به صورت پیوسته و منسجم ذخیره می‌شود.

نقشه ذهنی برای قبولی در آزمون تیزهوشان چیست؟

نقشه ذهنی روشی برای مطالعه است که در آن یک نمودار بصری شبیه وب از معنای یک کلمه یا مفهوم ایجاد می‌‌شود. شما این کار را با شناسایی کلمات، مفاهیم، ​​حقایق، تاریخ‌ها و کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد ارتباط بین آن‌ها انجام می‌دهید. نقشه‌های ذهنی شبیه تار انکبوت هستند، که کلمه اصلی در مرکز و کلمات و مفاهیم مرتبط از آنجا منشعب می‌شوند و شما همچنین می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها، فلش‌ها و غیره، ظاهر را با توجه به ترجیح خود تغییر دهید. دقیقا مانند یک نقشه می‌ماند که یادگیری را برای قبولی در آزمون تیزهوشان ساده می‌نماید.

نقشه ذهنی چگونه کار می‌کند؟

 نقشه ذهنی با تشویق شما به درک کامل‌تر یک مفهوم با بررسی آن از زوایای مختلف کار می‌کند. نقشه‌های ذهنی به شما کمک می‌کنند تا ارتباط بین ایده‌ها را ببینید، که یک مرحله ضروری از فرآیند یادگیری است. (در واقع، مانند یک سطح عصبی)

یادتان باشد هر “روش مطالعه” که مستلزم یادآوری فعال (تکرار منظم موارد خوانده شده) نباشد، یک روش مطالعه موثر به حساب نمی‌آید. هنگامی که برای اولین بار یک نقشه ذهنی ایجاد می‌کنید، می‌توانید از یادداشت‌ها و منابع خود برای پر کردن آن استفاده کنید. اما هدف نهایی این است که بتوانید نقشه ذهنی را بدون استفاده از هیچ یادداشتی بسازید. 

برای تهیه نقشه ذهنی به چه موادی نیاز داریم؟

می‌توانید نقشه ذهنی را روی کاغذ، تخته سفید یا یک برنامه یا برنامه دیجیتالی که به شما امکان نقاشی می‌دهد، بسازید. در iPad، می‌توانید از برنامه‌ای مانند Notability استفاده نمایید. همچنین باید از Freeform یا هر برنامه دیجیتال دیگری که به شما امکان می‌دهد با انگشت یا قلم خود نقاشی کنید، استفاده نمایید. اگر محدودیت فیزیکی ندارید که شما را از نوشتن باز می دارد، به جای تایپ کردن، همیشه نقشه‌های ذهنی خود را برای برای قبولی در آزمون تیزهوشان با دست بکشید یا بنویسید. اگر شما یک یادگیرنده حرکتی (افرادی که به صورت ایستاده و در حال حرکت مطالعه می‌کنند) هستید، ترسیم نقشه‌های ذهنی خود بر روی تخته سفید می‌تواند برای قبولی در آزمون تیزهوشان موثر باشد. شما همچنین به یادداشت‌ها و مواد کلاس خود برای تکمیل نقشه ذهنی و همچنین خودکار یا نشانگر اگر آن را با دست ترسیم می‌کنید، نیاز خواهید داشت. بیایید با یک مثال توضیح دهیم:

فرض کنید در ابتدا قصد دارید زندگی‌نامه فردوسی را حفظ نمایید:

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

در تصویری که مشاهده می‌کنید ابتدا اطلاعات مهم در تارهای اول قید شده‌اند، سپس بعد از آن برای هر تار می‌توان تار دیگری مرتبط با اطلاعات تار اصلی ایجاد کرد.

نحوه مطالعه با استفاده از نقشه برداری ذهنی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

چند مرحله کلیدی جهت ساختن نقشه ذهنی برای قبولی در آزمون تیزهوشان وجود دارد که قصد داریم با هم بررسی نماییم. اما فراتر از مراحل اصلی که در اینجا آموزش می‌دهم، می‌توانید با افزودن استعداد و ساختن نقشه ذهنی خود به شکلی که می‌خواهید، برسید.

مرحله 1) مفهوم مرکزی خود را ایجاد کنید

مفهومی را که می‌خواهید یاد بگیرید انتخاب و در مرکز مقاله خود بنویسید.

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

مرحله 2) مفاهیم لایه یک بنویسید

به عباراتی فکر کنید که با مفهوم مرکز شما مرتبط هستند. این‌ موارد می‌توانند نمونه‌های دسته‌بندی، تغییرات، مفاهیم مشابه، ایده‌های عمیق‌تر، موارد غیرقابل پیش‌بینی و غیره باشند. این کلمات جدید را با خطوط مستقیم یا منحنی به مفهوم مرکز متصل کنید. در مثال زیر، ما از دسته بندی‌های مشخص شده استفاده کرده‌ایم: دوران کودکی، زمینه، دستاوردها و ضررها.

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

مرحله 3) مفاهیم لایه دو را بنویسید.

یکی یکی به مفاهیم لایه یک نگاه کنید. روند مشابه‌ را از مرحله 2 دنبال و به مثال‌ها، تغییرات، مفاهیم مشابه، ایده‌های عمیق‌تر و شاخه‌های فرعی از آن کلمات لایه یک فکر کنید. این‌ها اکنون مفاهیم لایه دو شما هستند. این کلمات جدید را با خطوط مستقیم یا منحنی به مرکز متصل کنید.

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

مرحله 4) مفاهیم لایه سه را بنویسید.

اگر می‌خواهید به انشعاب عمیق‌تر به یک لایه دیگر ادامه دهید، ادامه دهید و این کار را انجام دهید. همانطور که لایه‌ها را اضافه می‌کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که مفاهیم کمتری برای اضافه کردن دارید. این یک امر طبیعی است.

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

مرحله 5) اتصالات بین لایه‌ها را ایجاد کنید

وقتی تمام لایه‌های نقشه ذهنی خود را برای قبولی در آزمون تیزهوشان پرکردید و نمی‌توانید به مفاهیم، ​​کلمات یا مثال‌های جدیدی برای اضافه کردن فکر کنید، وقت آن است که برای دیدن «تصویر بزرگ» به عقب برگردید. به همه چیزهایی که به نقشه ذهنی خود اضافه کرده اید نگاه کنید و بین مفاهیمی که در ابتدا به آنها متصل نبوده اید ارتباط برقرار کنید. شاید اکنون می بینید که یک مفهوم لایه یک به نوعی با مفهوم لایه سه مرتبط است. اگر اینطور بود، بین مفاهیم خط بکشید. ایجاد این ارتباطات به تقویت درک شما از مفهوم مرکزی کمک می‌کند.

قبولی در آزمون تیزهوشان
قبولی در آزمون تیزهوشان

بهترین روش‌ها برای ساختن نقشه ذهنی شما

هنگام ایجاد نقشه ذهنی، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1. اولین باری که نقشه ذهنی خود را برای قبولی در آزمون تیزهوشان ایجاد می‌کنید، ممکن است فقط چند مفهوم لایه دو (و بدون مفهوم لایه سه) داشته باشید. اشکالی ندارد! با یادگیری بهتر مطالب، می‌توانید نقشه ذهنی خود را با دقت بیشتری پرکنید.

2. همیشه سعی کنید ابتدا نقشه ذهنی خود را برای قبولی در آزمون تیزهوشان بدون استفاده از هیچ منبعی پر کنید. سپس، زمانی که نمی‌توانید به ایده‌ها یا پیوندهای مرتبط دیگری فکر کنید، بد نیست به یادداشت‌های خود بنگرید تا شکاف‌ها را پر نمایید.

3. مفاهیم خود را حداکثر در چند کلمه نگه دارید. یک قانون سرانگشتی خوب این است که همه مفاهیم (چیزهایی که روی “شاخه ها” می نویسید) باید بین یک تا چهار کلمه باشد. خلاصه کردن و ادغام ایده‌های بزرگتر در چند کلمه به شما کمک می‌کند تا مطالب را درک کنید، بنابراین این مورد برای قبولی در آزمون تیزهوشان بهترین تمرین کلیدی است که باید در ذهن داشته باشید.

بعد از مدتی تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید دید. به‌صورت کلی این روش باعث سازماندهی مطالب در ذهن شما می‌شود و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که دیگر مطالب درسی از حافظه شما پاک نمی‌شود. با انجام این کار حافظه خود را تبدیل به یک کتابخانه منظم کنید تا هر زمان به اطلاعاتی که نیاز داشتید دسترسی داشته باشید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی