Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان است. دانش‌آموزانی که معمولا انگیزه خود را نمی‌توانند تا آزمون تیزهوشان حفظ کنند معمولا تحت تاثیر ترکیبی از عوامل از جمله سطح مهارت، احساسات فردی، شرایط سنی، طرز فکر و موارد دیگر قرار دارند. برخی از این عوامل تحت کنترل ماست و برخی دیگر خارج از کنترل ما هستند. پس این عوامل می‌توانند با گذر زمان سطح انگیزه را تغییر دهند و مشکلاتی برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان ایجاد کنند.

دانش‌آموزان همه می‌دانند انگیزه‌ی پایین یعنی چه. شما می‌دانید باید درس بخوانید و تکالیفتان را انجام دهید اما توسط نیرویی به سمت مخالف کشیده می‌شوید که به شما می‌گوید «بعدا هم میتونی انجامش بدی» یا «فعلا انجامش نده و استراحت کن». در طول سال تحصیلی قطعا خیلی از وقت‌ها شما انگیزه پایین دارید ولی در بعضی از روزها به قدری با انگیزه هستید که تمایل دارید کل آن روز را به مطالعه دروس بگذرانید که این یک چیز عادی است. معمولاً نزدیک به آغاز سال تحصیلی، زمانی که دوره‌های جدید شروع می‌شود انگیزه ما بالاست ولی، در اواسط سال میزان انگیزه کاهش می‌یابد یا کلا از بین برود که این یک پدیده طبیعی برای همه است.

در این مقاله چند راهکار برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان را برای شما به اشتراک می‌گذاریم. تنها نگرانی مجموعه تیزهوشان خط علم موفقیت دانش آموزان در آزمون تیزهوشان است. پس این مقاله را کامل مطالعه کنید و نهایت استفاده را از آن ببرید.

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان
حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان

1. برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان تغییرات ایجاد کنید:

اگر حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان برایتان سخت است، سعی کنید مواردی را در زندگی و مطالعه خود تغییر دهید. تازگی داشتن یکی از عوامل مهم در ایجاد انگیزه است. این بدان معناست که می‌توانید با انجام کاری متفاوت انگیزه خود را افزایش دهید. این کار متفاوت می‌تواند رفتن به دوره‌های ورزشی، مطالعه گروهی در کنار دوستان و … باشد. خیلی از خانواده‌ها برای ایجاد تغییر زمانی که فرزندشان نمره خوبی را کسب می‌کند جهت تشویق هدیه‌ای برای او تهیه می‌کنند. شما می‌توانید برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان برای فرزند خود هدف تعریف کنید و زمانی‌که او به این هدف رسید آن را با دادن هدیه تشویق نمایید. این کار در انگیزه‌ی کودکان خیلی تاثیر گذار است. راه‌های زیادی برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان وجود دارد که می‌توانید شرایط را تغییر دهید. در زیر چند ایده وجود دارد که به اندازه کافی ساده هستند تا هر زمانی که شروع به از دست دادن انرژی خود برای مدرسه می‌کنید، آن را امتحان نمایید.

می‌توانید برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان فضای مطالعه فرزند خود را تغییر دهید. اگر به طور معمول فرزند شما تکالیفش را در سالن پذیرایی انجام می‌داد، سعی کنید یک میز کوچک در اتاق خواب تهیه کنید یا فرزندان خود را به فضای باز مانند پارک‌ها یا محیط‌های مطالعه ببرید تا تغییراتی را برای آن‌ها ایجاد کنید.

2. برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان یک برنامه مطالعاتی ایجاد کنید:

کارهای تکراری و روتین باعث خسته کردن دانش‌آموز می‌شوند. داشتن یک برنامه مطالعاتی باعث می‌شود از میزان خستگی کاسته شود. سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را متنوع بریزید. درس‌های مختلفی را در روزهای متفاوت برای خود مشخص نمایید. همچنین داشتن برنامه مطالعاتی باعث افزایش انگیزه و پشتکار می‌شود. همانطور که همه می‌دانیم زمانیکه به اهداف کوتاه مدت خود می‌رسیم حس موفقیتی در ما ایجاد می‌شود و این امر سبب افزایش انگیزه برای مطالعه خواهد شد. پس حتما از برنامه مطالعاتی استفاده کنید و برای خود اهدافی کوتاه مدت را تعریف نمایید.

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان
حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان

3. تصویر بزرگ را ببینید

تمرکز روی چیزهای اشتباه می‌تواند به سرعت انگیزه شما را از بین ببرد. برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان، مطمئن شوید که دائما در حال فکر کردن به اهدافتون هستید. هر چند روز یک بار اهداف فرزندان خود را بررسی نمایید. دانش‌آموزان معمولا در بعضی از درس‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند نمرات خوبی را کسب نمایند به همین دلیل همیشه اهداف فرزندانتان را با خودشان مرور کنید تا بدانند برای چی درس می‌خوانند.

برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان همیشه به فرزندان خود بگویید که می‌توانید. سعی کنید زیاد از کلمه سخت استفاده نکنید. بهتر است به آن‌ها بگویید:

)) درسته که آزمون تیزهوشان سخته ولی تو می‌تونی به راحتی قبول بشی ((

دادن انرژی مثبت و اعتماد به نفس از طرف خانواده به فرزند در انگیزه و روحیه او خیلی تاثیر می‌گذارد. خانواده‌ها باید به فرزندان خود یاد بدهند که برای رسیدن به اهدافشان باید سختی‌هایی را تحمل کنند. وقتی که دانش‌آموز ببیند خانواده‌اش در تمامی این مسیر در کنارش بوده و به او مدام امیدواری می‌دهد، قطعا هیچگاه نسبت به هدف خود بی‌انگیزه نمی‌شود.

4. برای حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان برنامه‌ای جهت تفریح خود داشته باشید

انسان ممکن است در طول زندگی روزهای بد، آزمون‌های بد، لحظات بد و هفته‌های بدی را تجربه کند و این بخشی از زندگی است. اجازه ندهید این موضوع فرزندانتان را برای رسیدن به موفقیت باز دارد. اگر در برهه‌ای از زمان از مسیر خود خارج یا با شکست مواجه شدید، یادتان باشد این یک امر عادی است. مهم داشتن ثبات برای رسیدن به اهداف است. اگر دیدید به صورت مداوم روز‌های بد و آزمون‌های بدی را تجربه می‌کنید بهتر است کمی به خود استراحت دهید. در این موارد حتما برای فرزندان خود تفریحی در نظر بگیرید.

حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان
حفظ انگیزه تا آزمون تیزهوشان

برای مقابله با آزمون‌های ناموفق با فرزندان خود برنامه داشته باشید. سعی کنید همیشه فرزند خود را با خودش مقایسه کنید. هیچ وقت نباید خودتان را با دیگری مقایسه کنید زیرا این امر باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

5. فرزندان خود را به بحث کردن تشویق کنید

بسیاری از والدین ممکن است تصور کنند که توانایی خواندن چیزی با توانایی درک آن تقریباً مشابه هستند، اما در واقع این دو، مهارت‌های بسیار متفاوتی هستند. بیایید با یک مثال توضیح دهیم آیا دانش‌آموزی که بتواند یک کلمه را تلفظ یا بخواند به این معنی است که آن عبارت را به صورت کامل درک می‌کند؟

درک کودکان از طریق بحث و گفتگو بسیار بهبود می‌یابد. وقتی با فرزند خود با هم مطالعه می‌کنید، خیلی خوب است که در انتهای یک صفحه یا فصل توقف کنید و سؤال بپرسید. از آنها مطالبی که خوانده‌اید را بپرسید. سعی کنید نظرشان را در مورد آن مطلبی که می‌خوانید متوجه شوید. بحث مکان مناسبی را برای کودکان فراهم می‌کند تا کلمات یا عباراتی را که هنوز کاملاً متوجه نشده‌اند کشف کنند.

نتیجه‌گیری:

موفق ترین دانش آموزان می‌دانند که انگیزه موقتی و غیرقابل اعتماد است زیرا یک احساس است. آنها می‌دانند که تنها چیز دائمی تلاش آن‌ها است. یادتان باشد در هر شرایطی سعی کنید بهترین خود باشید. به هیچ عنوان تاسف گذشته را نخورید و همیشه به فکر ساختن فردای خود باشید.

Rated 4 out of 5
31 خرداد 1403

مفید و کاربردی بودن فکر میکنم ۴ ستاره کافی باشه.

ناشناس

استاد محمدرضا لطفی