Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

چرا یادگیری مطالب تیزهوشان دشوار است

یادگیری مطالب تیزهوشان

قطعا همه دانش‌آموزان تا الان این موضوع را فهمیده‌اند، که در برخی از زمان‌ها یادگیری مطالب تیزهوشان برایشان راحت و در مواردی دیگر یادگیری مباحث درسی واقعا سخت و دشوار است. درک مطالب ریاضی، فیزیک و … در ابتدای کار واقعا سخت و دشوار خواهد بود ولی هر چه عمق مطالب در ذهنمان افزایش پیدا می‌کند، این فرآیند راحت‌تر به سمت جلو پیش خواهد رفت. اگر چه ممکن است آرزو کنیم، که همه دروس به شکل جادویی آسان‌ باشند، اما در واقع وقتی با چالش مواجه می‌شویم، مطالب بیشتری یاد خواهیم گرفت که همین امر سبب می‌شود ذهن خلاقی برای خود بسازیم. به صورت کلی زمانیکه ذهن درگیر یک چالش می‌شود، با حل کردن آن قدرت نبوغ ما بیشتر خواهد شد. این مقاله قصد دارد علم پشت این موضوع را بررسی کند که چرا یادگیری شما باید همراه با چالش باشد.

جنبه خوب یادگیری دشوار:

درست است که یادگیری و حل سوالات دشوار در ابتدای کار حس خوبی به ما نمی‌دهد، زیرا نمی‌توانیم سوالات را حل نماییم. قطعا برای حل این دسته از سوالات باید تمرکز بیشتری صرف نماییم و همین امر سبب می‌شود درک بهتری نسبت به آن مطلب داشته باشیم. دانش‌آموزان موفق سعی می‌کنند برای یادگیری مطالب تیزهوشان در اولین قدم درس را کاملا متوجه و در قدم بعدی سوالات آسان بعد از آن متوسط و در نهایت سوالات سخت را از همان مبحث حل نمایند. این کار سبب می‌شود تا دیگر از حل سوالات جدید سر جلسه آزمون تیزهوشان ترسی نداشته باشند، چون به خود باور دارند که می‌توانند حتی سخت‌ترین مسائل را حل نمایند. همین عمل سبب می‌شود تا اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود داشته باشند.

یادگیری مطالب تیزهوشان
یادگیری مطالب تیزهوشان

چرا یادگیری مطالب تیزهوشان در برخی از زمان‌ها راحت ولی در برخی دیگر دشوار است:

قطعا برای همه این مورد پیش آمده است که یادگیری مباحث تیزهوشان در برخی از موارد راحت اما در برخی دیگر دشوار است. دلیل علمی آن سطح تمرکز و انرژی شماست. اگر زمانیکه در بهترین سطح تمرکز و انرژی قرار دارید، مطالعه را انجام دهید متوجه خواهید شد که مباحث را بهتر و راحت‌تر درک می‌کنید. در برخی از ساعات در طول روز مطالعه راحت‌تر صورت می‌گیرد. برای پیدا کردن این زمان‌ها بهتر است مقاله بهترین زمان مطالعه برای تیزهوشان را مطالعه نمایید.

تعامل و یادگیری مطالب تیزهوشان به صورت عمیق:

انسان‌ها به دلیل قدرت اراده و تفکری که دارند، به طور طبیعی حلال مشکلات خوبی هستند، ولی آن‌ها همچنین دوست دارند که همه چیز تا حد امکان ساده و بدون مشکل پیش برود. وقتی نوبت به یادگیری می‌رسد، معمولاً سریع‌ترین راه را ترجیح می‌دهند که آن حفظ کردن یا استفاده از حل‌المسائل است. مثلا 90 درصد دانش‌آموزان تقریبا از کتاب حل مسائل برای رسیدن به پاسخ تمارین خود استفاده می‌کنند. حالا یک سوال شاید در ذهن شما ایجاد شود و آن سوال این است که چرا بدن ما تمایل به تلاش کردن ندارد؟

از دید علمی بدن انسان‌ها برای ذخیره انرژی ساخته شده است. انسان‌ها با تلاش کردن انرژی مصرف می‌کنند، که این خلاف ساختار بدنی ماست. همین دلیل است که سبب می‌شود تنها 10 درصد از مردم کل جهان، انسان‌هایی با تلاش و کوشش مستمر باشند. پس برای تلاش کردن نیاز به یک ذهن قوی دارید تا بتوانید به موفقیت برسید.

یادگیری مطالب تیزهوشان
یادگیری مطالب تیزهوشان

اکثر دانش‌آموزان برای راحتی خود به جای یادگیری مطالب تیزهوشان، دروس خود را حفظ می‌کنند، که این امر سبب می‌شود تا فرآیند جذب اطلاعات توسط مغز درست انجام نشود. حفظ کردن و یادگرفتن تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اگر قصد یادگیری مطالب تیزهوشان را دارید می‌توانید مقاله تفاوت یادگیری و حفظ کردن را بررسی کنید. برای یادگرفتن مطالب درسی باید برنامه مطالعاتی جهت مرور مطالب داشته باشید تا مطالب هر چند وقت یکبار در به صورت منظم مطالعه شوند. در این صورت مطالب درسی در ذهنمان عمیق‌تر جای می‌گیرند. برای این کار باید از یک برنامه مطالعاتی استفاده کنید. برنامه‌ مطالعاتی به شما نظم می‌دهد و این نظم سبب یادگیری خواهد شد.

برای یادگیری مطالب تیزهوشان به خودتان متکی باشد:

اکثر دانش‌آموزان برای حل سوالاتی که بلد نیستند از پاسخنامه استفاده می‌کنند. یادتان باشد استفاده از پاسخنامه در حل سوالات بسیار اشتباه است زیرا شما را همیشه برای حل مسائل متکی و خلاقیتتان را نابود می‌کند. دانش‌آموزان باید سوالات چالش برانگیز را با نبوغ خودشان حل نمایند. کسانی که این کار را انجام می‌دهند در آزمون‌ تیزهوشان یا حتی کنکور نمی‌توانند در حل سوالات موفق باشند، زیرا اعتماد به نفس حل سوالات چالش بر انگیز و جدید را ندارند.

یادگیری مطالب تیزهوشان
یادگیری مطالب تیزهوشان

مانو کاپور از موسسه ملی آموزش در سنگاپور، آزمایشی را با دو گروه از دانش‌آموزان انجام داد. یک گروه از معلمان برای پاسخ دادن به سؤالات کمک گرفتند در حالی که گروه دیگر هیچ کمکی از اساتید دریافت نکردند و تشویق شدند تا تلاش کنند و با همکاری یکدیگر به پاسخ‌هایی دست یابند. مانو کاپور بعداً دانش‌آموزان را مورد آزمایش قرار داد و متوجه شد، شاگردان واقع در گروه دوم که از طرف معلم هیچ کمکی دریافت نکردند، بسیار بهتر از افرادی بودند که توسط معلمان بهشان کمک شده بود. کاپور این نظریه را مطرح می‌کند که گروه دوم به دلیل عدم کمک توسط معلم مطالب را به دلیل چالشی که داشتند بهتر یادگرفتند.

پیدا کردن سطح مناسب دشواری

یادگیری مطالب چالش برانگیز قطعا دشوار است. سختی بیش از حد دروس هم زیاد خوب نیست، زیرا بعد از مدتی باعث خستگی می‌شود. همچنین نباید آنقدر آسان باشد که اصلاً مورد چالش قرار نگیرید. یادتان باشد سختی بیش از حد زدگی را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. بهتر است ابتدا مفاهیم درسی را یاد بگیریم و مرحله به مرحله این مفاهیم را سخت و سختر کنیم تا قابل درک باشند. زمانیکه مباحث سخت و دشوار را کار می‌کنید، قطعا سوالات زیادی در ذهنتان ایجاد می‌شود. حتما این سوالات را از اساتید خود بپرسید تا برطرف شوند. فراموش نکنید یک دانش‌آموز سخت کوش باید همیشه پیگیر سوالات خود باشد.

از کجا بفهمیم سوالاتی که حل می‌کنیم ساده است؟

اگر توانستید تمامی سوالاتی که به شما داده می‌شود را بدون هیچ چالشی حل نمایید، یادتان باشد قطعا یک جای کار مشکل دارد. نمی‌شود سوالات سخت را در اولین جلسه به سادگی حل کرد. پس اگر این اتفاق افتاد بدانید سوالاتی که در حال حل کردن هستید سطح دشواری پایینی دارند.

نتیجه‌گیری:

یادتان باشد برای رسیدن به اهداف خود باید سختی بکشید و تلاش کنید، هیچ انسانی بدون تلاش و کوشش مستمر به موفقیت نمی‌رسد. همه ما می‌دانیم که یادگیری مطالب تیزهوشان واقعا سخت و دشوار است اما هیچ سختی بدون پاداش نیست. دانش‌آموزان برای موفقیت در آزمون تیزهوشان باید این چالش‌ها را پشت سر بگذارند تا قبولی در مدارس فرزانگان را برای خودشان به ارمغان آورند. به صورت مستمر تلاش کنید تا به اهداف خود برسید، فراموش نکنید هیچ چیز شیرین‌تر و لذت بخش‌تر از رسیدن به اهدافی که برایشان تلاش می‌کنید نیست.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی