Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم
بهترین روش تحلیل آزمون آزمایشی
بهترین روش تحلیل آزمون آزمایشی

جمله معروفی هست که میگه “ما از شکست هامون یاد می‌گیریم؛ نه از موفقیت هامون” فکر می‌کنید چرا ما از شکست هامون بیشتر از موفقیت‌هامون یاد می‌گیریم؟ یکی از دلایلش اینه که وقتی موفق میشیم دیگه به عقب برنمی‌گردیم و غرق در شادی و خوشحالی خودمون هستیم؛ امّا وقتی شکست می‌خوریم درسته که تا مدتی ناراحت هستیم؛ امّا وقتی به عقب برمی‌گردیم و دلیل اشتباهاتمون رو بررسی می‌کنیم با نقاط ضعفمون آشنا میشیم و شانس موفقیتمون رو در آزمون‌های بعدی افزایش میدیم .

فلسفه تحلیل آزمون‌های ما هم دقیقا همینه. شاید بعد از آزمون فکر کنیم کار تمومه؛ امّا در واقع تازه کارمون شروع شده و ما با بررسی نقاط ضعف و اشتباهاتمون می‌تونیم یک قدم به موفقیت نزدیکتر بشیم و در آزمون بعدی و ازون مهم‌تر آزمون ورودی تیزهوشان از تکرار اون اشتباهات جلوگیری کنیم و شانس موفقیتمون رو چند برابر کنیم. شاید برات سوال باشه چگونه آزمون را تحلیل کنم؟ اگه جوابت مثبته و دوست داری با  نحوه تحلیل آزمون آشنا بشی و برای موفقیت‌های بیشتر ازش استفاده کنی ، با ما در این مقاله از مجله خط علم همراه باش .

روش صحیح تحلیل آزمون آزمایشی چیست؟ - آموزشگاه خط علم

تحلیل آزمون اصلا یعنی چی؟

اگر این اصطلاح به گوشت آشنا نیست و برات سواله که تحلیل آزمون یعنی چی؟ به زبان ساده تحلیل آزمون یعنی بررسی نقاط قوت و ضعفی که در روز آزمون داشتی . بذار خیالت رو راحت کنم، نحوه تحلیل آزمون خیلی آسونه. فقط باید کمی وقت بزاری و یکبار دیگه بری به سراغ آزمونی که تازه دادی و مثل یک کارآگاه خیلی دقیق و باهوش نقاط قوت و ضعفت رو پیدا کنی و علت اشتباهاتت رو توو یه دفترچه مخصوص بنویسی ؛ بیا اسم این دفترچه رو بزاریم “دفتر کشف اشتباهات”!

تحلیل آزمون چه فایده ای داره؟

شاید برات هنوز جای سواله که خب من امتحانمو دادم و نمرشو هم گرفتم. تحلیل آزمون به چه دردی میخوره که همه مشاورا و معلما اینقدر تاکید میکنن و میگن باید روش وقت بزارم؟ دلیلش رو توو سه تا نکته زیر میتونی پیدا کنی و بعد با انگیزه فراوون بری سراغ تحلیل آزمونت که خیلی خیلی واجبه برای پیشرفت تحصیلی و گرفتن بهترین نتیجه از آزمون هات. بریم سراغ این سه نکته:

  • افزایش تسلط در آزمون های بعدی 
  • آگاهی از نقاط ضعف وقوت
  • یادگیری تمام نکات و هنر آزمون دادن
بهترین روش تحلیل آزمون چگونه است؟ - آموزشگاه خط علم

بهترین زمان برای تحلیل آزمون کی هست؟

اینکه چه زمانی تحلیل آزمون رو انجام بدی سوالی مهمیه؛ چون دقیقا باید همون روز که هنوز سوالات  آزمون یادته و پاسخ‌ها توو ذهنت در حال رژه رفتن هستن و احتمالاً از جواب‌های اشتباه و بی‌دقتی‌ها  از دست خودت عصبانی هستی ؛ تحلیل آزمونت رو انجام بدی . پس بعد از آزمون کمی استراحت کن و بلافاصله برو سراغ تحلیل آزمون و به اندازه زمان آزمون، به بررسی تک تک سوالات، حتی سوالاتی که درست جواب دادی ، بپرداز.

بررسی همه سؤالات آزمون آزمایشی، حداقل یک ساعت و نیم زمان می­گیره، پس یادت باشه حتماً حتماً این زمان رو به تحلیل آزمونت اختصاص بدی.

بهترین نحوه تحلیل آزمون چیه؟

در تمام آزمون‌هایی که در اونها شرکت می‌کنی با سه دسته سوال روبه رو هستی : دسته اول سوال‌هایی هستن که کاملاً بلد بودی و در آزمون هم جواب درست رو زدی. دسته دوم سوال‌هایی هستن که سر جلسه آزمون جواب درست بهشون ندادی یا به جواب آخر نرسیدی و رهاشون کردی . دسته سوم سوال‌هایی هستن که نخوندی و در آزمون هم بهشون جواب ندادی ، پس در تحلیل آزمون با سوالات درست، سوالات غلط و سوالات پاسخ داده نشده رو به رو هستی .

خب قرار بود برای تحلیل آزمون یه دفترچه به اسم “دفتر کشف اشتباهات” داشته باشیم. توویه این دفتر اول از همه، تاریخ آزمون رو بنویس . هر برگ دفتر رو برای یه درس قرار بده و به روش زیر تحلیل سوالات رو شروع کن:

تحلیل سوالاتی که درست پاسخ دادی:

اگه تستی رو درست پاسخ داده بودی، اول به خودت یه آفرین بلند بگو و بعد حتما راه حل پاسخنامه رو دوباره نگاه کن تا اگه راه حل دیگه‌ای هم برای اون سوال وجود داشت اون رو هم یاد بگیری؛ چون ممکنه که روش بهتر و سریع‌تری وجود داشته باشه که نباید ازش غافل بشی.

تحلیل تست‌های درست رو فراموش نکن

تحلیل سوالاتی که غلط پاسخ دادی:

مهم ترین قسمت تحلیل آزمون برای سوال‌هاییه که جوابت غلط بوده. بهترین کار برای این سوال‌ها حل دوبارست. یعنی یک بار دیگه تلاشت رو کن تا بتونی اون سوال رو حل کنی. اگه به جواب درست رسیدی حتماً دلیل این که چرا سر جلسه آزمون موفق به حل سوال و رسیدن به جواب نشدی رو بررسی کن؛ چون ممکنه دلیل اشتباه زدنت کمبود زمان و یا استرس آزمون بوده و حالا فهمیدی که باید بهتر در روز آزمون خودت و زمانت رو مدیریت کنی. ولی اگه بازهم جواب درست رو پیدا نکردی، با آرامش پاسخ رو نگاه کن و نکته‌های سوال رو توو دفترچه‌ت یادداشت کن.

یادت باشه بعد از اینکه اشتباهات خودت رو پیدا کردی؛ حتماً برای رفع اون‌ها برنامه ریزی کنی، ما در مقاله: چطور برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ریزی کنم؟ نحوه برنامه ریزی دقیق رو بهت یاد دادیم حتماً یه سر بهش بزن.

با انجام تحلیل آزمون آزمایشی میزان اشتباهات خود در آزمان های بعدی را کاهش دهید. - آموزشگاه خط علم

تحلیل سوالاتی که پاسخ ندادی:

اگه در آزمون به سوالای پاسخ ندادی احتمالاً اون بخش از درس رو خونده بودی ولی تسلط نداشتی یا اینکه بین دوتا گزینه شک داشتی و ترجیه دادی جواب ندی، در اینصورت حتماً باید اون مبحث رو در برنامه‌ریزیت قرار بدی تا در آزمون‌های بعدی عقب نمونی و بتونی با تسلط کامل به این سوالات پاسخ بدی.

لُب کلام در یک دقیقه

در این مقاله یادگرفتیم چگونه آزمون را تحلیل کنیم؟ تحلیل آزمون یعنی اینکه خودت رو بهتر بشناسی، برای پیشرفت خودت وقت بزاری و نقاط قوت و ضعفت رو پیدا کنی. با یادگرفتن نحوه تحلیل آزمون، کلی اطلاعات درباره نحوه درس خوندن و آزمون دادن یاد میگیری. شاید باور نکنی امّا ارزش این اطلاعات از خود آزمون بالاتره چون با شناخت نقاط قوت و ضعفت میتونی با کمک معلما و مشاورت روی اونها کار کنی و پیشرفتت رو توو آزمون‌های بعدی ببینی.  

تحلیل آزمون بهت یادآوری میکنه که اگه تو آزمونی اون نتیجه‌ای که انتظارش رو داشتی به دست نیاوردی به این معنی نیست که تو کلا اون درس رو بلد نیستی یا بلد نیستی آزمون بدی. فقط در کنار نقاط قوت زیادی که داری یه سری نقطه ضعف هم داری که با یادگرفتن نحوه تحلیل آزمون می تونی پیداشون کنی و در آزمون‌های بعدی تکرارشون نکنی.  خب حالا شما بهمون بگو تا حالا آزمون‌هایی که دادی رو تحلیل کردی؟ از تجربه‌ها و نتایج خوبی که گرفتی حتماً در بخش کامنت‌ها بنویس و اگه سوالی داشتی ازمون بپرس.

بدون عنوان

Rated 5 out of 5
9 بهمن 1402

عالی

آرتین
سبد خرید
موارد اضافه شده

استاد محمدرضا لطفی