Header-New
آموزشگاه تیزهوشان خط علم

قوانین مطالعه در شب برای تیزهوشان

مطالعه در شب برای تیزهوشان

ساعات مطالعاتی برای هر دانش‌آموز بسته به میزان تمرکز و استرس کاملا متفاوت است. برخی‌ها علاقه دارند تا مطالعه در شب برای تیزهوشان داشته باشند، عده‌ای دیگر به دلیل خواب آلود بودن در شب نمی‌توانند مطالعه داشته باشند. هر دانش‌آموز متناسب با روحیات و خلقیات خود باید زمان مناسبی را برای مطالعه پیدا کند. من خودم بهترین عملکرد را صبح‌های زود قبل از رفتن به مدرسه داشتم. این موضوع برای همه صادق نیست، زیرا شب‌ها زود می‌خوابم و صبح زودتر با انرژی و تمرکز بیشتری مطالعه خود را شروع می‌کردم.

برخی از دانش‌آموزان در ساعات عصر، احساس انرژی و تمرکز بیشتر و صبح‌ها تنبل‌تر و دارای تمرکز کمتری هستند. آن‌ها معمولاً صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند و شب دیرتر به رختخواب می‌روند. همه ما چرخه‌ها و روال‌های خواب متفاوتی داریم، بنابراین مطالعه در شب برای تیزهوشان برای برخی از دانش‌آموزان کاملا طبیعی است. اگر از ساعت 9 شب تا 1 بامداد سطح انرژی بالایی دارید، شما جز آن دسته هستید که باید شب‌ها به مطالعه بپردازید.

مطالعه در شب برای تیزهوشان
مطالعه در شب برای تیزهوشان

مضرات مطالعه در شب برای تیزهوشان:

شب زنده داری به عنوان یک دانش‌آموز دبیرستانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا اکثر مدارس کلاس‌ها را را بین ساعت 7 الی 8 صبح شروع می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان به طور مزمن در کلاس‌های دبیرستان تا صبح دیر می‌گذرانند، که می‌تواند به طور جدی بر نمرات و روابط تأثیر بگذارد. دانشجویان کالج انعطاف بیشتری برای طراحی برنامه درسی خود بر اساس ترجیحات خواب خود دارند.

در حالی که ما نکات مطالعه را برای دانش‌آموزانی که علاقه به مطالعه در شب دارند به اشتراک می‌گذاریم، به آن‌ها توصیه نمی‌کنم که یک روال مطالعه در اواخر شب را اتخاذ کنند. علاوه بر این، من به شدت توصیه می‌کنم از جلسات مطالعه تمام شب خودداری کنید، زیرا هرگز ارزش از دست دادن یک خواب خوب را ندارند. (اگر حتماً جهت یک جلسه مطالعه در شب برای تیزهوشان تمام شب را بیدار می‌مانید، حتما موارد زیر را بررسی نمایید.)

اگر واقعاً مطالعه در شب برای تیزهوشان را دوست دارید و سعی کرده‌اید چرخه خواب و بیداری خود را تنظیم کنید اما موفقیت آمیز نبود، از نکات مطالعه زیر برای به حداکثر رساندن جلسات شبانه خود استفاده کنید.

1. برای جلسات مطالعه در شب برای تیزهوشان برنامه‌ریزی کنید

دانش‌آموزانی که شب‌ها دروس خود را مطالعه می‌کنند، دیر از خواب بیدار می‌شوند و به طور ثابت دیر به رختخواب می‌روند. بنابراین، جلسات مطالعه در اواخر شب قابل انتظار است و نباید نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف و تعلل باشد. اگر می‌دانید که ساعات بهینه انرژی شما بین ساعت 9 بعد از ظهر تا 1 بامداد است، آن زمان را در تقویم خود علامت بزنید، درست مانند افرادی که بین ساعت 5 تا 9 بعد از ظهر مطالعه می‌کنند. مراقب زمان مطالعه خود باشید، حتی اگر بیشتر مردم خواب باشند. پس در این صورت مطالعه در شب برای تیزهوشان برای شما امکان پذیر می‌شود.

2. یک برنامه مطالعاتی جهت مطالعه در شب برای تیزهوشان تهیه کنید

قبل از شروع هر جلسه مطالعه در شب برای تیزهوشان، مهم نیست که ساعت ۱۱ صبح باشد یا ۱۱ شب، باید برنامه داشته باشید. چه چیزی را مطالعه خواهید کرد؟ برای چه مدت؟ از چه روش‌های فراخوان فعال استفاده خواهید کرد؟ از برنامه‌ریز مطالعه رایگان من برای فهمیدن این بخش استفاده کنید.

3. به درستی سوخت‌گیری کنید

هورمون‌های ما در شب با روز متفاوت هستند. متابولیسم، گرسنگی، هضم و تمام سیستم‌های بدن ما نیز همینطور است. این بدان معنی است که بدن شما ممکن است در شب هوس قند بیشتری داشته باشد تا انرژی کافی برای بیدار ماندن را فراهم کند. برای تقویت جلسات مطالعه آخر شب به شکر یا کافئین تکیه نکنید: قند و کافئین اضافی می‌تواند ریتم طبیعی بدن و الگوهای خواب شما را تخریب کند. در عوض، در طول روز به اندازه کافی غذا بخورید و مصرف کافئین را بعد از ساعت 3 یا 4 بعد از ظهر کاهش دهید. اگر گرسنه هستید، بهترین گزینه برای تقویت جلسات مطالعه دیرهنگام، آب زیاد و غذای واقعی است. شما تفاوت بین غذای واقعی و آشغال را می‌دانید. یکی از بهترین تغذیه‌ها در شب که قند خوبی دارد بستنی است.

مطالعه در شب برای تیزهوشان
مطالعه در شب برای تیزهوشان

4. یک محیط عالی راه اندازی کنید

هنگامی که مطالعه در شب برای تیزهوشان را انجام می‌دهید، با مشکلاتی ، از جمله نور محدود و فضاهای باز و در دسترس محدود روبرو هستید. این بدان معنی است که شما باید توجه بیشتری به محیطی که در آن مطالعه می‌کنید، داشته باشید. از نور شروع کنید. در حالی که نورهای کم نور گرم ممکن است آرامش بخش باشند، این احتمال وجود دارد بیش از حد آرامش بخش باشند و باعث ایجاد منطقه بندی یا به خواب رفتن شوند. در عوض، نورهای روشن‌تری را انتخاب کنید که خنثی یا با رنگ سرد هستند.

در مرحله بعد از مطالعه در رختخواب خودداری کنید. اجازه دهید این را دوباره بیان کنم: هرگز در رختخواب خود مطالعه نکنید. اگر فضا محدود است، یک میز کارتی ارزان قیمت یا میز تاشو در اتاق خود بچینید که بتوانید در طول روز آن را پایین بیاورید. اگر فضای کافی دارید، مطالعه در شب برای تیزهوشان را روی میز، میز آشپزخانه یا سطح صاف دیگری تنظیم کنید که به شما امکان می دهد روی یک صندلی معمولی بنشینید. فضای مطالعه شما باید هوشیاری را افزایش دهد، نه آرامش را.

5. لباس‌های راحت بپوشید اما لباس خواب نپوشید

با میل به پوشیدن لباس خواب در هنگام مطالعه مبارزه کنید. مطمئناً لباسی گشاد و راحت بپوشید، اما از پوشیدن لباس خواب خودداری کنید زیرا محرک خواب هستند.

مطالعه در شب برای تیزهوشان
مطالعه در شب برای تیزهوشان

6. در طول روز به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

نور طبیعی خورشید ریتم شبانه روزی و چرخه خواب/بیداری ما را تنظیم می‌کند. اگر در طول روز به اندازه کافی نور طبیعی خورشید دریافت نکنید، ممکن است هنگام خوابیدن در شب و بیدار ماندن در طول روز با مشکل مواجه شوید. اگر می‌دانید که برای مطالعه دیر بیدار می‌شوید، در طول روز حداقل 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در این صورت مطالعه در شب برای تیزهوشان راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

7. یک نقطه توقف مشخص داشته باشید

هرگز یک جلسه مطالعه در شب برای تیزهوشان را بدون اینکه بدانید چه ساعتی به پایان می‌رسد شروع نکنید، اگر از توصیه‌های ما برای برنامه‌ ریزی جلسات مطالعه خود پیروی کنید، تعیین زمان اتمام کار سختی نخواهد بود. به طور کلی، من مطالعه بیش از دو الی سه ساعت را توصیه نمی‌کنم و این شامل استراحت‌های متعدد است. بنابراین اگر جلسه مطالعه خود را از ساعت 10 شب شروع می کنید، زمان تعطیلی شما نباید دیرتر از نیمه شب باشد.

8. استراحت‌های کوتاهی داشته باشید

جلسات مطالعه روزانه و شبانه باید شامل استراحت‌های کوتاه باشد. دو نسبت رایج عبارتند از:

25 دقیقه مطالعه: 5 دقیقه استراحت (تکنیک کلاسیک پومودورو)

45 دقیقه مطالعه: 15 دقیقه استراحت

مطالعه در شب برای تیزهوشان
مطالعه در شب برای تیزهوشان

9. از تکرار با فاصله استفاده کنید

در هنگام مطالعه در شب برای تیزهوشان از تکرار استفاده کنید. مرور مجدد با فاصله برای یادگیری اطلاعات به اندازه کافی ضروری است تا شما واقعاً آن را به خاطر بسپارید. چه به طور منظم در ظهر یا نیمه شب مطالعه کنید، باید روند مطالعه را به اندازه کافی زود شروع نمایید تا بتوانید از تکرارهای فاصله دار در یک دوره حداقل چند روزه استفاده کنید.

10. منظم بمانید

ساعات شب بسیار ارزشمند است، زیرا هر چه بیشتر بیدار بمانید و مطالعه کنید، زمان کمتری برای خوابیدن خواهید داشت. برای اینکه بیشترین بهره را از جلسات مطالعه آخر شب خود ببرید، در طول روز سازماندهی کنید و بمانید. اگر منظم هستید، می‌توانید به جای جستجوی مطالب خود، هر دقیقه در دسترس را صرف مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری:

شایان ذکر است که در حالی که این نکات مطالعه در شب برای تیزهوشان برای دانش‌آموزانی که علاقه به مطالعه در شب دارند بهتان کمک خواهد کرد تا جلسات مطالعه آخر شب خود را به حداکثر برسانید، من همچنان به شدت پیشنهاد می‌کنم که تمام تلاش خود را برای تنظیم عادات خواب خود برای هماهنگی با ساعات سنتی‌تر انجام دهید. اگر علیرغم داشتن زمان مناسب برای خوابیدن مشکل دارید، یا از بی‌خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می‌برید، لطفا با پزشک متخصص مشورت کنید.

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.

استاد محمدرضا لطفی